The philosophy of evolution in The ecology of freedom: potentialities and precautions for biology teaching and environmental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-6224v15i1p21-39

Keywords:

Philosophy of evolution , Murray Bookchin, Anarchism , Social ecology , Biology teaching

Abstract

The theory of biological evolution is one of the interdisciplinary bases required to address emerging environmental issues better. This article aims to understand and explain the philosophical readings about organic evolution expressed in Murray Bookchin’s The ecology of freedom published in 1982. The book had a substantial impact on militancy movements providing an academic discussion of environmentalism. Besides that, it provided the basis of the social ecology. The article presents an analysis of the book developed from the “evolution” record unit, which allowed the coding into categories and the explanation of data and making inferences about the object studied. The analysis shows that the author builds philosophical keys for the understanding of biological evolution by making considerations about the place of the human being in it. The categories “hierarchy” and “teleology” explain the philosophical components of educational actions. They also show issues related to naturalized anthropomorphization of nature and make suggestions of environmental themes based on the interdependence among living beings. The elements and connections present in the book point out to paths for better inclusion of social ecology in the educational sphere with a philosophical proposal about biological evolution bringing together natural and social aspects of ecology.

References

ACCIOLY E SILVA, Doris. Anarquistas: criação cultural, invenção pedagógica. Educação & Sociedade, 32 (114): 87-102, 2011.

ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison. A evolução como tema central e unificador no ensino de biologia: questões históricas e filosóficas. Filosofia e História da Biologia, 14 (2): 229-250, 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 5ª edição revista e ampliada Lisboa: Edições 70, 2009.

BECK, Ulrich. Sociedade de Risco: rumo a uma outra modernidade. 2ª edi-ção, 1ª reimpressão. São Paulo: Editora 34, 2013.

BEST, Steven. Murray Bookchin’s theory of social ecology: an ap-praisal of the Ecology of Freedom. Organization & Environment, 11 (03): 334-353, 1998.

BIEHL, Janet. Ecology or catastrophe: the life of Murray Bookchin. Oxford: Oxford University Press, 2015.

BOOKCHIN, Murray. [1982]. The ecology of freedom: the emergence and dissolution of hierarchy. 3ª ed. Oakland: AK Press, 2005.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a For-mação do Sujeito Ecológico. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FERREIRA, Leila da Costa. Sustentabilidade: Uma abordagem histórica da sustentabilidade. Pp: 315-321. in: FERRARO JÚNIOR, Luiz Antonio. (org.). Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) e coletivos educadores. Brasília: MMA, 2005. Disponível em: < https://www.mma.gov.br/estruturas/educamb/_arquivos/encontros.pdf >.

FRANZOLIN, Fernanda; GARCIA, Paulo S; BIZZO, Nelio. Ama-zon conservation and students’ interests for biodiversity: the need to boost science education in Brazil. Science Advances, 6 (35): eabb0110, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 54ª edição revista e atualizada. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2013.

GALLO, Silvio. Anarquismo e educação: os desafios para uma pedagogia libertária hoje. Política & Trabalho, 36: 169-186, 2012.

KORFIATIS, Konstantinos J. Environmental education and the science of ecology: exploration of an uneasy relationship. Envi-ronmental Education Research, 11 (2): 235-248, 2005.

KROPOTKIN, Piotr Alekseievitch. O princípio anarquista e outros ensai-os. Tradução e organização de Plínio A. Coêlho. São Paulo: He-dra, 2007.

LUNE, Howard; BERG, Bruce L. Qualitative research methods for the social sciences. Global Edition, Londres: Pearson Education Limi-ted, 2017.

MANZOCHI, Lúcia Helena. Participação do ensino de ecologia em educação ambiental voltada para a formação da cidadania: a situação das escolas de 2º grau no município de Campinas. 1994. Dissertação (Mes-trado em Ecologia), Universidade Estadual de Campinas. Dis-ponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/315790>.

McCORMICK, John. Rumo ao paraíso: a história do movimento ambienta-lista. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1992.

MEYER, Diogo; EL-HANI, Charbel Niño. Evolução: o sentido da biologia. São Paulo, SP: Editora UNESP, 2005.

MORAN, Emilio. Meio ambiente e ciências sociais: interações homem-ambiente e sustentabilidade. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2011.

MOTOKANE, Marcelo Tadeu. Sequências didáticas investigativas e argumentação no ensino de ecologia. Ensaio –Pesquisa em Educação em Ciências, 17: 115-138, 2015.

MOTOKANE, Marcelo Tadeu; TRIVELATO, Silvia L.F. Reflexões Sobre O Ensino De Ecologia No Ensino Médio. Pp: 1-11. in: MOREIRA, Marco Antônio; OSTERMANN, Fernanda. (org.) Atas do II Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Vali-nhos: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciên-cias (ABRAPEC), 1999. Disponível em: <http://www.abrapecnet.org.br/enpec/ii-enpec/trabalhos/G32.pdf >.

OLIVEIRA, Graciela da Silva; BIZZO, Nelio; RIOS, Helenadja Motta. Ensino-aprendizagem da evolução biológica nas pesqui-sas acadêmicas brasileiras. Pp: 83-112. in: BIZZO, Nelio; PELLEGRINI, Giuseppe. (org.). Os jovens e a ciência. Curitiba: Editora CRV, 2013.

PRIMACK, Richard B. Essentials of Conservation Biology. 5ª ed. Sunderland : Sinauer Associates, Inc. 2006.

RECLUS, Jean Jacques Élisée. A anarquia e os animais. Tradução e diagramação de Ateneu Diego Giménez. Piracicaba: Ateneu Die-go Giménez, 2010.

ROE, Dilys. Biodiversity loss – more than an environmental emer-gency. The Lancet Planetary Health, 3 (7): e287-e289, 2019.

RUDY, Alan P. Ecology and anthropology in the work of Murray Bookchin: problems of theory and evidence. Capitalism Nature Socialism, 9 (2): 57-90, 1998.

SANTOS, Silvana. Evolução biológica: ensino e aprendizagem no coti-diano de sala de aula. São Paulo: Annablume, 2002.

SOLINAS, Marco. From Aristotle’s teleology to Darwin’s genealogy: the stamp of inutility. NY/London: Palgrave Macmillan, 2015.

TAM, Kim-Pong. Anthropomorphism of nature and efficacy in coping with the environmental crisis. Social Cognition, 32 (3): 276-296, 2014.

TAM, Kim-Pong. Are anthropomorphic persuasive appeals effec-tive? The role of the recipient’s motivations. British Journal of Social Psychology, 54 (1): 187-200, 2015.

THOMAS, Keith. O homem e o mundo natural. Companhia das Letras, 1996.

TOKAR, Brian. On Bookchin’s social ecology and its contributions to social movements. Capitalism Nature Socialism, 19 (1): 51-66, 2008.

VEIGA, José Eli da. Sustentabilidade: a legitimação de um novo valor. São Paulo: SENAC São Paulo, 2010.

Published

2020-11-17

Issue

Section

Papers

How to Cite

The philosophy of evolution in The ecology of freedom: potentialities and precautions for biology teaching and environmental education. Filosofia e História da Biologia , [S. l.], v. 15, n. 1, p. 21–39, 2020. DOI: 10.11606/issn.2178-6224v15i1p21-39. Disponível em: https://periodicos.usp.br/fhb/article/view/fhb-v15-n1-02.. Acesso em: 28 jun. 2024.