The different conceptions of nature in western society: from physis to sustainable development

Authors

  • Diogenes Rafael de Camargo Centro Universitário Herminio Ometto de Araras
  • Kátia Vanessa Tarantini Silvestri Centro Universitário Herminio Ometto de Araras. Instituto de Pesquisa e Educação Continuada em Economia e Gestão de Empresas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-6224v16i1p59-85

Keywords:

Biology, Philosophy, Environment

Abstract

Through the propositions of sustainable development, natural resources and sustainability, we must understand nature in a multipurpose context permeated by political, scientific, social, artistic and philosophical discourses. With a qualitative approach, the methodological procedure did a systematic review about the physis concept in the history of philosophy aiming to trace 1. a semantic path to the sustainable development function, 2. to propose an inflexion to the sustainable development propositions and, 3. to avoid ambiguities of the terms man and human. For this, the systematic review is based on Heidegger (1989; 2017), Deleuze e Guattari (2016), Loureiro (2012), Montibeller-Filho (2008), Unger (2006), Guattari (2006), Singer (2000). The results showed that after the great social and environmental catastrophes that the world witnessed in the first half of the 20th century, many environmental currents emerged. Some of these currents started from an official propagandist and ideological bias. The best structured discursive systems are propagated. The environmental discourse began to spring up in society.  As a tool for guaranteeing economic and political hegemony, it contributed to the abyss of the dichotomy Man versus Nature.

Author Biography

  • Diogenes Rafael de Camargo , Centro Universitário Herminio Ometto de Araras

    Grupo de pesquisa ‘A Temática Ambiental e o Processo Educativo’

References

A BÍBLIA de Jerusalém. Gênesis. versículo 26 ao 31. São Paulo: Paulinas, 1996.

ABBGANANO, Nicola. Dicionário de filosofia. Trad. Ivone Castilho Benedetti. 5ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ADAMS, William Mark. The future of sustainability: rethinking environment and development in the twenty-first century. Gland: IUCN, 2006.

AGOSTINHO, Santo. [séc. IV]. Confissões. Trad. J. Oliveira Santos, S. J. e A. Ambrósio de Pina. Coleção Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1984.

ARISTÓTELES. [séc. IV a.C]. Metafísica. Trad. Leonel Vallandro. Porto Alegre: Globo, 1997.

BACON, Francis. [1620]. Novo organon. Trad. Daniel Moreira Miranda. São Paulo: Edipro, 2014.

BARBOSA, Gisele Silva; DRACH, Patricia Regina; CORBELLA, Oscar Daniel. A conceptual review of the terms sustainable de-velopment and sustainability. Journal of Social Sciences, 3 (2): 1, 2014.

BOFF, Leonardo. Sustentabilidade: o que é – o que não é. Petrópolis: Vozes, 2012.

BORNHEIM, Gerd A. (org.) Os filósofos pré-socráticos. São Paulo: Editora Cultrix, 1967.

BROWN, Lester. Building a sustainable society. New York: Norton & Company, 1981.

CAMPOGANARA, Silviamar; RAMOS, Flávia Regina Souza; KIRCHHOF, Ana Lúcia Cardoso. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 18, 2007. Disponível em: <http://www.seer.furg.br/remea/article/view/3582/2131>. Acesso em: 15 agosto 2020.

CARVALHO, Isabel Cristina M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.

CARVALHO, Isabel Cristina M. A invenção ecológica: narrativas e trajetórias da educação ambiental no Brasil. 3ª ed. Porto Alegre: UFRGS (Universidade Federal do Rio Grande do Sul), 2008.

CARVALHO, Isabel Cristina M.; GRÜN, Mauro; TRAJBER, Rachel. (orgs.) Pensar o ambiente: bases filosóficas para a educação ambiental. (Coleção Educação para Todos; v. 26). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao4.pdf>. Acesso em: 13 jun. 2020.

CASCINO, Fabio. Educação Ambiental: princípios, história e formação de professores. 4ª ed. São Paulo: Senac, 2007.

CULLETON, Alfredo. Santo Agostinho e São Tomás: a filosofia da natureza na Idade Média. Pp: 43-49, in: CARVALHO, Isabel Cristina M.; GRÜN, Mauro; TRAJBER, Rachel. (orgs.) Pensar o ambiente: bases filosóficas para a educação ambiental. (Coleção Educação para Todos; v. 26). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; UNESCO, 2006.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Trad. Peter Pál Pelbart. (Coleção Trans). Rio de Janeiro: Editora 34. 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. [1992]. O que é a filosofia?. Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. 3ª ed. Rio de Janeiro: Editora 34. 2016.

DESCARTES, René. [1637]. Discurso sobre o método. 2ª ed. São Paulo: Vozes, 2011.

DURKHEIM, Émile. [1938]. A evolução pedagógica. Trad. Maria Lúcia Salles Boudet. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

GIACOIA, Oswaldo. Pequeno dicionário de Filosofia contemporânea. São Paulo: Publifolha, 2010.

GUATTARI, Félix. [1990]. As três ecologias. Trad. Maria Cristina F. Bittencourt. 17ª ed. Campinas: Papirus, 2006.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. 12ª ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

HEIDEGGER, Martin. [1953]. Introdução à metafisica. Trad. Emmanuel Carneiro Leão. Coleção Pensamento e Filosofia. São Paulo: Instituto Piaget, 2017.

HEIDEGGER, Martin. [1970]. Conferências e escritos filosóficos. Trad. Ernindo Stein. Coleção Os pensadores. São Paulo: Nova Cultural, 1989.

HÖFER, Rainer. History of the sustainability concept–renaissance of renewable resources. Pp: 1-11, in: HÖFER, Rainer (ed). Sus-tainable Solutions for Modern Economies. London: Royal Society of Chemistry, 2009.

JONAS, Hans. O princípio da responsabilidade: Ensaio de uma ética para a civilização tecnológica. Trad. Marijane Lisboa e Luiz B. Montes. Rio de Janeiro: Contraponto/ PUCRio, 2006.

KIDD, Charles V. The evolution of sustainability. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 5 (1): 1-26. 1992. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01965413

KIRK, Geoffrey Stephen; RAVEN, John Earle; SCHOFIELD, Malcolm. The presocratic philosophers. A critical history with a selection of texts. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1983.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Sustentabilidade e educação: um olhar da ecologia política. São Paulo: Cortez, 2012.

LOUREIRO, Frederico. Karl Marx: história, crítica e transformação social na unidade dialética da natureza. Pp. 125-137, in: CARVALHO, Isabel Cristina M.; GRÜN, Mauro; TRAJBER, Rachel. (org.) Pensar o ambiente: bases filosóficas para a educação ambiental. (Coleção Educação para Todos; v. 26). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, 2006.

MARCONDES, Danilo. Aristóteles: ética, ser humano e natureza. Pp: 33-41, in: CARVALHO, Isabel Cristina M.; GRÜN, Mauro; TRAJBER, Rachel. (org.) Pensar o ambiente: bases filosóficas para a edu-cação ambiental. V. 26. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, 2006.

MARX, Karl. [1867]. O Capital ou do Manifesto: o processo de produção do capital. Livro I. Trad. Rubens Enderle. São Paulo: Veneta, 2014.

MONTIBELLER-FILHO, Gilberto. O mito do desenvolvimento sustentável: meio ambiente e custos sociais no moderno sistema produtor de mercadorias. 3ª ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2008

NAESS, Arne. Deep ecology. Pp. 120-124, in: MERCHANT, Carolyn (ed.). Ecology - Key concepts in critical theory. 4th ed. New Jersey: Humanities Press, 1994.

NEGRI, Antonio; HARDT, Michael. Império. Trad. Berilo Vargas. 7ª ed. Rio de Janeiro: Editora Record, 2005.

PEGORARO, Olinto. Introdução à ética contemporânea. Rio de Janeiro: Uapê, 2005.

PESSANHA, José Américo Motta. Santo Agostinho: Vida e Obra. in: AGOSTINHO, S. Confissões. Coleção Os Pensadores. 3ª ed. São Paulo: Abril Cultural, 1984.

PLATÃO. Mênon. Trad. Maura Iglésias. São Paulo: Folha de São Paulo, 2015. [Coleção Folha – Grandes Nomes do pensamento].

REALE, Giovanni; ANTISERI, Dario. História da filosofia: Antiguidade e Idade Média. 3ªed. São Paulo: Paulus, 1990.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. [1762]. Emílio ou Da Educação. Trad. Sérgio Milliet. São Paulo: Difel, 1979.

SACHS, Ignacy; STROH, Paula Yone (Org). Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Garamond, 2002.

SARTRE, Jean-Paul. Obras Completas. Coleção Os Pensadores. Trad. Bento Prado Jr., Rita Correa Guedes, Luiz Roberto Salinas. 3ª ed. São Paulo: Cultural. 1996.

SEAGER, Thomas P. The sustainability spectrum and the sciences of sustainability. Business Strategy and the Environment, 17 (7): 444-453, 2008. DOI: https://doi.org/10.1002/bse.632

SILVA, Elmo Rodrigues da; SCHRAMM, Fermin Roland. A ques-tão ecológica: entre a ciência e a ideologia/utopia de uma época. Cadernos de Saúde Pública, 13 (3): 355-382, 1997. Disponível em:

<https://www.scielosp.org/pdf/csp/v13n3/0190.pdf>. Acesso em 14/08/2014.

SINGER, Peter. Ética prática. [Colecção Filosofia Aberta]. Lisboa: Grandiva, 2000.

STEPANYAN, Karen; LITTLEJOHN, Allison; MARGARYAN, Anoush. Sustainable e-learning: Toward a coherent body of knowledge. Journal of Educational Technology & Society, 16 (2): 91-102, 2013.

THOMAS, Keith. O homem e o mundo natural: mudanças de atitude em relação às plantas e aos animais (1500-1800). Trad. Joao Roberto Martins Filho. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Educação ambiental: natureza, razão e história. 2ª ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

UNGER, Nancy Mangabeira. Os pré-socráticos: os pensadores originários e o brilho do ser. Pp. 25-31, in: CARVALHO, Isabel Cristina M.; GRÜN, Mauro; TRAJBER, Rachel. (orgs.) Pensar o ambiente: bases filosóficas para a educação ambiental. (Coleção Educação para Todos; v. 26). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, 2006.

WCED. World Commission on Environment and Development. Our Common Future. Oxford. 2020. Disponível em: <https://sustainabledevelopment.un.org/>. Acesso em 10 mar. 2020.

WHITE, Lynn. Historical roots of our ecologic crisis. Science, 155 (3767), 1203-1207, 1967.

ZIZEK, Slavoj. Primeiro como tragédia, depois como farsa. 2ª ed. São Pau-lo: Boitempo, 2011.

Published

2021-07-23

Issue

Section

Papers

How to Cite

The different conceptions of nature in western society: from physis to sustainable development. Filosofia e História da Biologia , [S. l.], v. 16, n. 1, p. 59–85, 2021. DOI: 10.11606/issn.2178-6224v16i1p59-85. Disponível em: https://periodicos.usp.br/fhb/article/view/fhb-v16-n1-03.. Acesso em: 29 jun. 2024.