Discussions around the History and Philosophy of Biology applied to Biology teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-6224v17i1p93-113

Keywords:

History and Philosophy of Biology, Science Education, Bibliometric study

Abstract

The history and philosophy of biology seek to understand, mainly, how biology emerged, established and developed. Thus, history and philosophy studies offer several possibilities for teaching biology, promoting an approach that seeks to contextualize and bring biological science closer to students. This work tries to map the production of the journal Philosophy and History of Biology, mainly devoted to the history, philosophy of biology and their interfaces. It analyzed 262 articles published between 2006 and 2020, corresponding to all publications present in the journal until the end of this period. As a result, we found: a) studies that approach the construction of specific concepts of biology; b) the historical and philosophical development of the subareas of Biology, such as Evolution and Genetics; c) the contribution of specific authors to these areas; d) and beyond the articles that deal mainly with the teaching of biology. Despite most articles do not have Science Education as their primary aim, they offer subsidies for teaching practice, contextualizing biological science, and making it less fragmented and more accessible to the students.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6023: Informação e documentação: Referências. Rio de Janeiro, 2002.

ABSOLON, Bruno Araujo; FIGUEIREDO, Francisco José; GALLO, Valéria. O primeiro Gabinete de História Natural do Brasil (“Casa dos Pássaros”) e a contribuição de Francisco Xavi-er Cardoso Caldeira. Filosofia e História da Biologia, 13 (1):1-22, 2018.

ANDRADE, Mariana A. Bologna Soares; BRANDO, Fernanda da Rocha; CALDEIRA, Ana Maria de Andrade; MEGLHIORATTI, Fernanda Aparecida. A compreensão de sistemas biológicos a partir de uma abordagem hierárquica: contribuições para a formação de pesquisadores. Filosofia e História da Biologia, 3: 119-138, 2008.

ANDRADE, Mariana Ap. Bologna Soares; CALDEIRA, Ana Maria de Andrade. O modelo de DNA e a Biologia Molecular: in-serção histórica para o Ensino de Biologia. Filosofia e História da Biologia, 4: 139-165, 2009.

ARAÚJO, Aldo Mellender. Vladimir A. Kostitzin, teórico, ignorado pelos arquitetos da síntese evolutiva. Filosofia e História da Biologia, 2: 5-22, 2007.

ARAUJO, Elaine Nicolini Nabuco; CALDEIRA, Ana Maria de Andrade; CORRÊA, André Luis; MEGLIORATTI, Fernanda Aparecida Meglhioratti. História e Filosofia da Biologia como ferramenta no Ensino de Evolução na formação inicial de professores de Biologia. Filosofia e História da Biologia, 5 (2): 217-237, 2010.

ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison. A evolução como tema central e unificador no ensino de Biologia: questões históricas e filosóficas. Filosofia e História da Biologia, 14, (2): 229-250, 2019.

BORTOLOZZI, Jehud; CALDEIRA, Ana Maria de Andrade; MEGLHIORATTI, Fernanda Aparecida. Recorrência da ideia de progresso na história do conceito de evolução biológica e nas concepções de professores de Biologia: interfaces entre produ-ção científica e contexto sócio-cultural. Filosofia e História da Biologia, 1: 107-123, 2006.

BRANDÃO, Gilberto Oliveira; FERREIRA, Louise Brandes Moura. O ensino de Genética no nível médio: a importância da con-textualização histórica dos experimentos de Mendel para o raciocínio sobre os mecanismos da hereditariedade. Filosofia e Histó-ria da Biologia, 4: 43-63, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ensino fundamental: Ciências. Brasília, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Parte III: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, 1999. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf>.

BRITO, Ana Paula de Oliveira Pereira de Morais; MARTINS, Lilian Al-Chueyr Pereira. As concepções iniciais de Thomas Hunt Morgan acerca da evolução e hereditariedade. Filosofia e História da Biologia, 1: 174-189, 2006.

CALDEIRA, Ana Maria de Andrade; CORRÊA, André Luis; MEGLHIORATTI, Fernanda Aparecida; SILVA, Paloma Rodrigues. Aspectos históricos e filosóficos do conceito de vida: contribuições para o ensino de Biologia. Filosofia e História da Bio-logia, 3: 21-40, 2008.

CARDOSO, Matheus Luciano Duarte; FORATO, Thaís Cyrino de Mello; RODRIGUES, Maria Luiza Ledesma. Ciência e episte-mologia em sala de aula: Uma perspectiva histórica para a teoria de Lamarck. Filosofia e História da Biologia, 14 (1): 45-78, 2019.

CARMO, Viviane Arruda; MARTINS, Lilian Al-Chueyr Pereira. Charles Darwin, Alfred Russel Wallace e a seleção natural: um estudo comparativo. Filosofia e História da Biologia, 1: 335-350, 2006.

CHEDIAK, Karla de Almeida. Análise do conceito de função a partir da interpretação histórica. Filosofia e História da Biologia, 1: 161-174, 2006.

FERNANDES, Antonio Carlos Sequeira; FONSECA, Vera Maria Medina; JRAIGE, Samia; KUNZLER, Josiane. Herbert Hun-tington Smith: um naturalista injustiçado? Filosofia e História da Biologia, 6 (1): 49-67, 2011.

FERNANDES, Antonio Carlos Sequeira; PANE, Vittorio. Giovanni Michelotti e sua contribuição às primeiras coleções científicas do Museu Nacional. Filosofia e História da Biologia, 2: 75-84, 2007.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denomina-das “estado da arte”. Educação & sociedade, 23: 257-272, 2002.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Trad. Laura Fraga de Almeida Sampaio. 5. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

KUHN Thomas. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Pers-pectiva, 1975.

MACHADO, Roberto. Foucault, a ciência e o saber. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

MARANDINO, Martha. Museus de ciências, coleções e educação: relações necessárias. Museologia e Patrimônio, 2 (2): 1-12, 2009.

MARCONDES, Danilo. Textos básicos de filosofia e história das Ciências: A revolução científica. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

MATTHEWS, Michael. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 12 (3): 164-214, 1995.

MAYR, Ernst. Biologia, Ciência única: reflexões sobre a autonomia de uma disciplina científica. Trad. Marcelo Leite. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

NEVES, Marcia. A concepção de raça humana em Raimundo Nina Rodrigues. Filosofia e História da Biologia, 3: 241-261, 2008.

PESSOA JR. Osvaldo Frota. Quando a abordagem histórica deve ser usada no ensino de Ciências? Ciência & Ensino, 1: 4-6, 1996.

Revista Filosofia e História da Biologia. Sobre a revista. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/fhb/about>. Acesso em: 20 de jun. de 2021.

SOUZA, Pedro Leal; SILVA, Peterson F. Kepps; SCHWANTES, Lavínia. Entendimentos de Ciência ao longo de um curso de li-cenciatura em Ciências Biológicas. Revista Dynamis, Blumenau, 27 (1): 179-193, 2021.

SIÃO, José Franco Monte. As contribuições de Theodosius Dobzhansky para o desenvolvimento da genética no Brasil (1943-1960): um estudo bibliométrico. Filosofia e História da Biologia, 2: 203-225, 2007.

SILVA, Wellington; DELIZOICOV, Demétrio. Problemas e problematizações: implicações para o ensino dos profissionais de saúde. Ensino, Saúde e Ambiente, 1 (2): 14-28, 2008.

ZATERKA, Luciana. A longevidade segundo a concepção de vida de Francis Bacon. Filosofia e História da Biologia, 5 (1): 127-140, 2010.

Published

2022-07-03

Issue

Section

Papers

How to Cite

Discussions around the History and Philosophy of Biology applied to Biology teaching. Filosofia e História da Biologia , [S. l.], v. 17, n. 1, p. 93–113, 2022. DOI: 10.11606/issn.2178-6224v17i1p93-113. Disponível em: https://periodicos.usp.br/fhb/article/view/fhb-v17-n1-04.. Acesso em: 29 jun. 2024.