Profile of faculty members and of contents of Physical Therapy in Women’s Health taught in Public Institutions of Higher Education in Brazil

Authors

  • Patricia Driusso Universidade Federal de São Carlos. UFSCar. SP. Brasil
  • Mariana Tirolli Rett Universidade Federal de Sergipe; Departamento de Fisioterapia
  • Maria Cristina Cortez Carneiro Meirelles Universidade Federal do Triângulo Mineiro; Departamento de Fisioterapia. MG. Brasi
  • Maria Elisabete Salina Saldanha Universidade Cidade de São Paulo. - UNICID. Brasil. SP
  • Miriam Raquel Diniz Zanetti Universidade Federal de São Paulo; Departamento de Gestão e Cuidados. Unifesp. São Paulo. Brasil
  • Cristine Homsi Jorge Ferreira Universidade de São Paulo; Departamento de Biomecânica, Medicina e Reabilitação do Aparelho Locomotor

DOI:

https://doi.org/10.1590/1809-2950/17495424022017

Keywords:

Physical Therapy Specialty, Women’s Health, Faculty

Abstract

It was assessed the profile of faculty members and contents of Physical Therapy in Women’s Health taught in Public Institutions of Higher Education in Brazil. This is a cross-sectional and descriptive study. Professors of Physical Therapy in Women’s Health or related areas of Brazilian Public Institutions were invited to fill a structured questionnaire containing questions about personal information, academic background, professional experience and syllabus of the subject. Data were descriptively analyzed in the SAS Program. Fifty-one professors of 44 Physical Therapy programs participated in the research. Most of the professors were women, with an average age of 39.6 ± 7.4 years. Most of them held research, teaching and extension activities and master’s and doctoral degrees, but only 25.5% are registered in Graduate Programs in Specialized Fields (Master’s or Doctorate). All programs offer at least one compulsory subject and in 54.6% of the programs a compulsory internship in Physical Therapy in Women’s Health is offered. The contents taught and practice scenarios are diverse, as well as the name of the subjects and internships. In most programs, students learn how to perform vaginal palpation in the internship and practical skills are trained in a diversified way and in varied practical scenarios. The professors are young, female and conduct teaching, research and extension activities. All programs offer mandatory subjects in the area and most of them offer mandatory internship. The name of the subjects vary as well as the form of training of the practical skills taught.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 4 CNE/

CES. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de

Graduação em Fisioterapia. Brasília, DF: Conselho Nacional

de Educação; 2002.

Brasil. Presidência da República. Decreto-lei n. 938, de 13 de

outubro de 1969. Provê sobre as profissões de fisioterapeuta e

terapeuta ocupacional e dá outras providências. Brasília, DF:

Diário Oficial da União; 1969. p. 3658.

Rebelatto JR, Botomé SP. Fisioterapia no Brasil: fundamentos

para uma ação preventiva e perspectivas profissionais. 2. ed.

São Paulo: Manole; 1999.

Conselho Federal de Fisioterapia e Terapia Ocupacional.

Resolução nº 10, de 3 de julho de 1978. Código de Ética

Profissional de Fisioterapia e Terapia Ocupacional.

Brasília, DF: Diário Oficial da União; 1978. [acesso em 2 jun.

. Disponível em: https://goo.gl/qbVKnn.

Conselho Federal de Fisioterapia e Terapia Ocupacional -

COFFITO. Resolução nº 372, de 6 de novembro de 2009.

Reconhece a especialidade de fisioterapia em saúde da mulher.

[acesso em 2 jun. 2017]. Disponível em: https://goo.gl/m8ew41.

Conselho Federal de Fisioterapia e Terapia Ocupacional -

COFFITO. Resolução nº 401, de 18 de agosto de 2011. Disciplina

a atividade do fisioterapeuta no exercício da especialidade

de saúde da mulher. [acesso em 2 jun. 2017]. Disponível em:

https://goo.gl/lAupVI.

Dumoulin C, Hay-Smith J, Habée-Séguin GM, Mercier J.

Pelvic floor muscle training versus no treatment, or inactive

control treatments, for urinary incontinence in women:

a short version Cochrane systematic review with metaanalysis Cochrane Database Syst Rev. 2015;34(4):300-8.

doi: 10.1002/14651858.CD005654.pub2

Boyle R, Hay-Smith EJ, Cody JD, Mørkved S. Pelvic floor

muscle training for prevention and treatment of urinary

and faecal incontinence in antenatal and postnatal

women.Cochrane Database Syst Rev. 2012;10:CD007471.

doi: 10.1002/14651858.CD007471.pub2

Gupta JK, Hofmeyr GJ, Shehmar M. Position in the second

stage of labour for women without epidural anaesthesia.

Cochrane Database Syst Rev. 2012;16;(5):CD002006.

doi: 10.1002/14651858.CD002006.pub3

Beckmann MM; Stock OM. Antenatal perineal massage for

reducing perineal trauma. Cochrane Database Syst Rev.

;30(4):CD005123. doi: 10.1002/14651858.CD005123.pub3

Leal MC, Gama SGN. Nascer no Brasil: inquérito nacional

sobre parto e nascimento. Fiocruz: Brasil, 2014.

Brasil. Ministério da Saúde. Diretrizes de atenção à gestante:

a operação cesariana. 2015. [acesso em 21 março 2017].

Disponível em: https://goo.gl/A0GTU7.

Brasil. Ministério da Saúde. Diretriz Nacional de Assistência

ao Parto Normal. 2016. [acesso em 2 jun. 2017]. Disponível

em: https://goo.gl/0zecGQ.

Bavaresco GZ, Souza RSO, Almeica B, Sabatino JH, Dias M.

The physiotherapist as a professional to assist pregnant

women. Ciênc Saúde Coletiva. 2011;16(7):3259-66.

doi: 10.1590/S1413-81232011000800025

Sinkim P, Bolding A. Update on nonpharmacologic

approaches to relieve labor pain and prevent suffering.

J Midwifery Womens Health. 2004;49(6):489-504.

doi: 10.1016/j.jmwh.2004.07.007

Lemos A. Fisioterapia obstétrica baseada em evidências.

Rio de Janeiro: MedBook; 2014. p. 480.

Mafetoni RR, Shimo AKK. Métodos não farmacológicos para

alívio da dor no trabalho de parto: revisão integrativa. Rev Min

Enferm. 2014;18(2):505-12. doi: 10.5935/1415-2762.20140037

Chaillet N, Belaid L, Crochetière C, Roy L, Gagné GP,

Moutquin JM. et al. Nonpharmacologic approaches for

pain management during labor compared with usual care:

a meta-analysis. Birth. 2014;1(2):122-37. doi: 10.1111/birt.12103

Published

2017-07-07

Issue

Section

Original Research

How to Cite

Profile of faculty members and of contents of Physical Therapy in Women’s Health taught in Public Institutions of Higher Education in Brazil. (2017). Fisioterapia E Pesquisa, 24(2), 211-217. https://doi.org/10.1590/1809-2950/17495424022017