Filmação and representation: the audiovisual in the montagens of performance in the batuque of Ponto Chique – MG
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2019.152118Keywords:
Drumming, Filming, Performance, Audiovisual, MontageAbstract
This article discusses how the production of a film with the Ponto Chique batuque and other nearby batuque groups, connected by the Sao Francisco river, mobilizes social and aesthetic processes, in other words, how the film while a process of production and exhibition takes part in this relation between aesthetic drama, social drama and ritual drama. From the dialogue with authors of performance theory, the starting point is to discuss categories such as representation, drama and "montagem", comprehending the 'filmacao' as the materialization of this fluid space where the batuqueira/vazanteira culture builds upon. Using the ethnography method, the article wants to reflect on the relations between the batuqueiras montages and the film montage as fiction and friction between the past and the present. The article works with the hypothesis that the fragments of the past organizes the filming timing and can constitute a temporality specific of the batuques.
Downloads
References
Araujo, Ridalvo Felix de. 2013. Na batida do corpo, na pisada do cantá: inscrições poéticas no coco cearense e candombe mineiro. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários da Faculdade de Letras. Belo Horizonte: UFMG.
Benjamin, Walter. 1994. Sobre alguns temas em Baudelaire. In: Obras escolhidas III: Charles Baudelaire – um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, p. 103-150.
Dawsey, John, Regina Müller, Rose Satiko Hikiji e Mariana F. M. Monteiro (orgs). 2013. Antropologia e Performance: ensaios Napedra. São Paulo: Terceiro Nome, 499 p.
Dawsey, John. 2013a. Imagens de mães: drama e montagem. In: Dawsey, John, Regina Müller, Rose Satiko Hikiji e Mariana F. M. Monteiro (orgs). Antropologia e Performance: ensaios Napedra. São Paulo: Terceiro Nome, 499 p.
Dawsey, John. 2012. Bonecos da Rua do Porto: performance, mimésis e memória involuntária. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, dez. 2012, n. 1,2, v. 13, p. 185-219.
Dawsey, John. 2009. Por uma antropologia benjaminiana: repensando paradigmas do teatro dramático. Mana, Rio de Janeiro: Oct. 2009, n. 2, v. 15, p. 349-376. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132009000200002&lng=en&nrm=iso. Acessado em: 10/9/2018. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-93132009000200002.
Dawsey, John. 2013b. Tonantzin: Victor Turner, Walter Benjamin e Antropologia da experiência. Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro: v.3.06, p. 379-410.
Dawsey, John. 2011. Schechner, teatro e antropologia. Cadernos de campo, São Paulo: n. 20, p. 1-360.
Dawsey, John. 2006. Turner, Benjamin e Antropologia da Performance: O lugar olhado (e ouvido) das coisas. Campos – Revista de Antropologia Social, Paraná: n. 2, vol. 7, p. 17-25.
Dawsey, John. 2005a. Victor Turner e a antropologia da experiência. Cadernos de Campo, São Paulo: n. 13, p. 163-176.
Dawsey, John. 2005b. O teatro dos "boias-frias": repensando a antropologia da performance. Horizontes Antropológicos. [online], vol. 11, n. 24, p.15-34.
Dias, Paulo. 2001. A outra festa negra. In: Festa: Cultura e Sociabilidade na América Portuguesa. São Paulo: Hucitec/Edusp, p. 1-35
Eckert, Cornelia e Ana Luiza Carvalho da Rocha. 2014. Experiências de ensino em antropologia visual e da imagem e seus espaços de problemas. In: Ferraz, Ana Lúcia Camargo e João Martinho de Mendonça (Orgs.). Antropologia visual: perspectivas de ensino e pesquisa. Brasília-DF: ABA.
Ferraz, Ana Lúcia Camargo e João Martinho de Mendonça (Orgs.). 2014. Antropologia visual: perspectivas de ensino e pesquisa. Brasília-DF: ABA.
Goffman, Erving. 1996. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Ed. Vozes, 1996.
Halbwachs, Maurice. 1990. A memória coletiva. São Paulo: Vértice.
Hikji, Rose Satiko Gitirana. 2005. Etnografia da Performance Musical – Identidade, Alteridade e Transformação. Horizontes Antropológicos, v. 11(24), p. 155-184.
Lopes, Nei. 2011. Enciclopédia Brasileira da Diáspora Africana/Nei Lopes - 4. ed. rev. atual e ampl. São Paulo: Selo Negro.
Mello, Marcelo Moura. 2008. Caminhos criativos da história. Territórios da memória em uma comunidade negra rural. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós Graduação em Antropologia Social. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
Noleto, Rafael da Silva. 2015. Antropologia e Performance: Ensaios Napedra. Ponto Urbe [Online], 16. Disponível em: http://pontourbe.revues.org/2714. Acessado em: 11/9/2018.
Peirano, Mariza. (Org.) 2001. O dito e o feito: ensaios de antropologia dos rituais. Rio de Janeiro: Relume-Dumará: Núcleo de Antropologia da Política/UFRJ, v. 12.
Pinto, Alice Martins Villela. 2014. Construindo imagens etnográficas: uma abordagem reflexiva da experiência de campo entre os Asurini do Xingu. In: Ferraz, Ana Lúcia Camargo e João Martinho de Mendonça (Orgs.). Antropologia visual: perspectivas de ensino e pesquisa. Brasília-DF: ABA.
Pollak, Michael. 1992. Memória e identidade social. Estudos Históricos: Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, p. 200-212.
Ribeiro, Pâmilla Vilas Boas Costa. 2018. A vida é um remanso [manuscrito]: performance, cultura e política no batuque de Ponto Chique – MG.
Schechner, Richard. 1985. Restoration of behavior. In: Schechner, Richard. Between Theater and Anthropology. Philadelphia: The University of Pennsylvania Press, p. 35-116.
Schechner, Richard. 2011. Pontos de contato entre o pensamento antropológico e teatral. Cadernos de campo: São Paulo, n. 20, p. 1-360.
Schechner, Richard. 1985. Points of contact between anthropological and theatrical thought. In: Between Theatre and Anthropology. University of Pennsylvania Press.
Silva, Rubens Alves. 2005. Entre "Artes" e "Ciências": A noção de performance e drama no campo das ciências sociais. Horizontes antropológicos, Porto Alegre, ano 11, n. 24, p. 35-65.
Taylor, Diana. 2013. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Turner, Victor. 2005a. Floresta dos símbolos. Petrópolis: EDUFF.
Turner, Victor. 2005b. Dewey, Dilthey, e Drama: Um ensaio sobre antropologia da experiência (primeira parte). Tradução: Hebert Rodrigues. Cadernos de campo, São Paulo, n. 13, p. 177-185.
Turner, Victor. 1986. Dewey, Dilthey, and Drama: An Essay in the Anthropology of Experience In: Turner, Victor e Edward M. Bruner (eds.) Anthropology of Experience. Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 1986, p. 33-44.
Turner, Victor. 1974a. Social dramas and ritual metaphors. In: Turner, Victor. Dramas, fields, and metaphors: symbolic action in human society. Ithaca: Cornell University Press, p. 23-59.
Turner, Victor. 1974b. O processo ritual: estrutura e antiestrutura. Petrópolis: Vozes.
Turner, Victor. 1968. The drums of affliction: a study of religious processes among the Ndembu of Zambia. Oxford: Oxford University Press.
Van Gennep, Arnold . 1978. Os Ritos de Passagem. Petrópolis: ed. Vozes.
Wagner, Roy. 2010. A invenção da cultura. São Paulo: Cosac Naify.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. All rights reserved for authors. Journal has right to first publication. Work is simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License which permits sharing work with recognition of authorship and initial publication in this journal for non-commercial ends.
b. Authors are authorized to separately make additional contracts for non-exclusive distribution of version of work published in this journal (e. g. publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.