Fluxos, quebrada and funk musicking - feeling within the music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2021.175272

Keywords:

Fluxo, Funk, Quebrada, Musicking, Sound system

Abstract

The article presents data from an ethnography carried out between 2017 and 2019, in a peripheral neighborhood on the south side of São Paulo, where parties known as fluxos  take place. I propose an analysis based on the concept-word of "musicking" by Cristopher Small (1998). From this perspective, it is essential to understand all the agents engaged in the production of the party, even those who apparently are not producing music, and even those considered non-human. What elements are behind a musical event in the streets of a quebrada? In the case of fluxos, we will see the centrality of funk sound systems in this "musicking" and what kind of sensations and reactions they cause. Funk and the party act in the sentimental and symbolic construction of these locations and in the production of shared identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Meno Del Picchia, Universidade de São Paulo

    Meno Del Picchia is an anthropologist and musician. PhD student in Social Anthropology at USP, with the research entitled "The Funk in São Paulo - A study on social agencies of music"; holds a Master's degree in Social Anthropology from USP (2013), with the dissertation "Why do they still record? Records and artists in action". He is a postgraduate professor at Faculdade Santa Marcelina in the Postgraduate course in Canção Popular. Research member of the Thematic Project "Local Music - New Perspectives in Ethnomusicology". E-mail: menodelpicchia @ gmail.com

References

Almeida, Ronaldo de. 2017. A onda quebrada – evangélicos e conservadorismo. Cadernos Pagu, No 50. Campinas.

Appadurai, Arjun. 1996. Modernity at Large. Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Blacking, John. 2007. Música, Cultura e Experiência. In: Cadernos de Campo, v. 16, n. 16, São Paulo.

Bradley, Lloyd. 2014. Bass Culture - la historia del reggae. Madrid: Acuarela Libros.

Caceres, Guillermo, Lucas Ferrari e Carlos Palombini. 2014. A era Lula/Tamborzão: política e sonoridade. Revista do instituto de estudos brasileiros, Brasil, n. 58, São Paulo.

Costa, Antônio Maurício Dias da. 2009. Festa na Cidade - O Circuito Bregueiro de Belém do Pará. Belém: EDUEPA, 2a edição.

DaMatta, Roberto. 1997. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco.

Del Picchia, Paulo Menotti. 2013. Por que eles ainda gravam? Discos e artistas em ação. Dissertação de mestrado, FFLCH – USP, São Paulo.

Durkheim, Emile. 2003 (1912). As Formas Elementares da Vida Religiosa. São Paulo: Martins Fontes.

Essinger, Silvio. 2005. Batidão: uma história do funk. Rio de Janeiro: Ed. Record.

Facina, Adriana. 2010. "Eu só quero é ser feliz": Quem é a Juventude funkeira no Rio de Janeiro? Revista EPOS, Rio de Janeiro – RJ, vol.1 I No2.

Facina, Adriana. 2014. Cultura como crime, cultura como direito: a luta contra a resolução 013 no Rio de Janeiro. In: 29a Reunião Brasileira de Antropologia, realizada entre os dias 03 e 06 de agosto de 2014, Natal/RN.

Facina, Adriana e Adriana Lopes. 2010. Cidade do Funk: Expressões das Diásporas Negras nas Favelas Cariocas. Bahia: IV ENECULT.

Gilroy, Paul. 2001. O Atlântico Negro. São Paulo: Editora 34.

Ingold, Tim. 2002. The Perception of Environment - Essays on livelihood, dwelling and skill. Londres: Routledge.

Ingold, Tim. 2007. Materials against materiality. Archaeological Dialogues, vol. 14, Cambridge University Press.

Machado, Carly. 2020. Samba gospel – sobre pentecostalismo, cultura, política e práticas de mediação nas periferias urbanas do Rio de Janeiro. Revista Novos Estudos Cebrap, vol 89, São Paulo.

Malvasi, Paulo Artur. 2012. Interfaces da vida loka. Um estudo sobre jovens, tráfico de drogas e violência em São Paulo. Tese de doutorado, Faculdade de Saúde Pública da USP.

Malvasi, Paulo Artur. 2013. O domínio do mental e a vida loka: uma análise do dispositivo das drogas nas periferias de São Paulo. Contemporânea - Revista de Sociologia da UFSCAR, Vol.3. No 2, São Carlos.

Massey, Doreen. 1993. Questions of Locality. Geography, vol. 78, No. 2.

Novaes, Dennis. 2020. Nas Redes do Batidão: técnica, produção e circulação musical no funk carioca. Tese de doutorado, Museu Nacional, UFRJ, Rio de Janeiro.

Novaes, Dennis e Carlos Palombini. 2019. O labirinto e o caos: narrativas proibidas em um subgênero do funk carioca. In Nó em pingo d’água: sobrevivência, cultura e linguagem, Facina, Adriana, Daniel N. Silva e Adriana Lopes (Orgs). Rio de Janeiro: Ed. Mórula.

Palombini, Carlos. 2014. Notas Sobre Funk. Disponível em www.proibidao.org.

Pereira, Alexandre Barbosa. 2010. A maior zoeira: experiências juvenis na periferia de São Paulo. Tese de doutorado, USP, São Paulo.

Queiroz, Christina. 2019. Fé Pública. Revista Fapesp, São Paulo,

Schafer, R. Murray. 2001. A afinação do mundo. São Paulo: Editora UNESP.

Seeger, Anthony. 2008. Etnografia da Música. In: Cadernos de Campo, v17, n17, São Paulo,

Simmel, G. 2006. Questões fundamentais da sociologia: indivíduo e sociologia. Rio de Janeiro: Zahar.

Small, Christopher. 1998. Musicking: the meanings of performance and listening. Middletown, Ct: Wesleyan University Press,

Teixeira, Jacqueline Moraes. 2018. A conduta universal: governo de si e políticas de gênero na Igreja Universal do Reino de Deus. Tese de doutorado, FFLCH – USP, São Paulo.

Vianna, Hermano. 1988. O Mundo Funk Carioca. Jorge Zahar, Rio de Janeiro.

Published

2021-06-01

Issue

Section

Dossier Local Musicking

How to Cite

Del Picchia, Meno. 2021. “Fluxos, Quebrada and Funk Musicking - Feeling Within the Music”. GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal 6 (1): e-175272. https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2021.175272.