Dinâmica de Perícia em Local de Crime na Disciplina de Odontologia Forense da FO-USP

Authors

  • Thiago Leite Beaini Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia. Laboratório de Antropologia e Odontologia Forense
  • Alice Aquino Zanin Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia. Laboratório de Antropologia e Odontologia Forense
  • Geraldo Elias Miranda Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia. Laboratório de Antropologia e Odontologia Forense
  • Marta Flores Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia. Laboratório de Antropologia e Odontologia Forense
  • Janaina Paiva Curi Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia. Laboratório de Antropologia e Odontologia Forense
  • Rodolfo F. H. Melani Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia. Laboratório de Antropologia e Odontologia Forense

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v1i1p77-81

Keywords:

Dentistry, Forensic Dentistry, Teaching Methods.

Abstract

The discipline of Forensic Dentistry of the University of São Paulo, a constructive teaching model with group dynamics and case studies that apply previously discussed knowledge and information from other topics from the graduation curriculum. After an expository lecture and previous text reading of the online support content, the students are divided in teams to fulfill a “crime scene investigation” that consists on observation, description, registering and structured reporting the facts, which resembles the daily practice of a Dental Surgeon. Nowadays, there is a raising number of dentists with interest on the forensic careers and the classes have the objective to prepare the student to this field and this multidisciplinary task. This report has the objective of presenting the techniques and the results of the past years with a forensic practice in the undergraduate environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRE, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Estudo de caso: seu potencial na educação. Cad. Pesqui., São Paulo, n. 49, maio 1984 . Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15741984000200006&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 29 jun. 2016.

BARRON, Brigid. “Achieving Coordination in Collaborative Problem-Solving Groups”. The Journal of the Learning Sciences, vol. 9, n. 4, 2000, pp. 403–436.

GOMES, Paulo de Tarso & POZZEBON, Paulo Moacir Godoy. “Técnicas de Dinâmica de Grupo”. In: CARVALHO, Maria Cecília Maringoni de (org.). Construindo o Saber – Metodologia Científica: Fundamentos e Técnicas. 2ª ed. Campinas: Papirus; 1989, pp. 129-135.

MATTAR, João. “Aprendizagem em Ambientes Virtuais: Teorias, Conectivismo e MOOCs”. TECCOGS, n. 7, 2013, pp. 20-40.

NOGI, Fábio Massaharu. Internet como Ferramenta de Apoio Pedagógico no Processo de Ensino-Aprendizagem em Odontologia Legal. 133 p. Dissertação (Mestrado em Odontologia) – Faculdade de Odontologia, Universidade de São Paulo, 2005.

SCHUNK D. H. P. Learning Theories: An Educational Perspective. 6ª ed. Boston: Pearson, 2011, pp. 229-280.

SIEMENS, George. “Conectivismo: Uma Teoria de Aprendizagem para a Idade Digital”, 2004. Disponível em <https://www.academia.edu/7573922/CONECTIVISMO_Uma_Teoria_de_Aprendizagem_para_a_Ida-de_Digital>. Acessado em 22 jun. 2016.

TOCCHETTO, Domingos & STUMVOLL, Victor Paulo. Criminalística. 6ª ed. Campinas: Millenium Editora, 2014.

Published

2016-07-18

Issue

Section

Reports

How to Cite

BEAINI, Thiago Leite; ZANIN, Alice Aquino; MIRANDA, Geraldo Elias; FLORES, Marta; CURI, Janaina Paiva; MELANI, Rodolfo F. H. Dinâmica de Perícia em Local de Crime na Disciplina de Odontologia Forense da FO-USP. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 1, p. 77–81, 2016. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v1i1p77-81. Disponível em: https://periodicos.usp.br/gradmais/article/view/117730.. Acesso em: 25 jun. 2024.