Tendências do Ensino de Anatomia Animal na Graduação de Medicina Veterinária

Authors

  • Catia Helena de Almeida Lima Massari Universidade de São Paulo . Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia. Programa de Pós-Graduação em Anatomia dos Animais Domésticos e Silvestres
  • Luciana Silveira Flores Schoenau Universidade de São Paulo . Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia. Programa de Pós-Graduação em Anatomia dos Animais Domésticos e Silvestres
  • Andressa Daronco Cereta Universidade de São Paulo . Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia. Programa de Pós-Graduação em Anatomia dos Animais Domésticos e Silvestres
  • Maria Angélica Miglino Universidade de São Paulo . Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia. Programa de Pós-Graduação em Anatomia dos Animais Domésticos e Silvestres

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v3i2p25-32

Keywords:

Higher Education, Veterinary Medicine, Animal Anatomy, Educational Learning Objects, Anatomical Pieces.

Abstract

Anatomy teaching has fundamental importance to all health professionals. Especially in the field of gross anatomy, incentives have been observed for the development of new concepts of medical education with the application of different pedagogical approaches. In Veterinary Medicine courses, the traditional teaching method has undergone countinuous innovations semester after semester. The present paper aims to investigate four trends in veterinary anatomy teaching through a critical review about: a) Computer-assisted learning in order to develop anatomical models of virtual animals; b) Anatomical models, mannequin and simulators; c) Videotapes recording and internet sharing; and d) Use of formaldehyde-free cadaver preservation techniques. Therefore, it concluded that the best methodology of veterinary anatomy teaching tends to be the association of all these new resources with animal dissection, complementing each other.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-07-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

MASSARI, Catia Helena de Almeida Lima; SCHOENAU, Luciana Silveira Flores; CERETA, Andressa Daronco; MIGLINO, Maria Angélica. Tendências do Ensino de Anatomia Animal na Graduação de Medicina Veterinária. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 3, n. 2, p. 25–32, 2018. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v3i2p25-32. Disponível em: https://periodicos.usp.br/gradmais/article/view/147906.. Acesso em: 29 jun. 2024.