Gamification as an Active Assessment Methodology

Account of an Experience in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v7i1p58-67

Keywords:

Active learning, Learning evaluation, Chemical Engineering teaching

Abstract

This article reports an experience of using gamification as an active assessment methodology, in curricular units of a Chemical Engineering course, at a brazilian federal university. The evaluation proposal began during the suspension of face-to-face activities during the Covid-19 pandemic, in 2020, and continues to be applied after the return to face-to-face teaching. In the search for more meaningful learning, the professor chose to apply gamification as an evaluation methodology in two evaluation activities of the semester, the first and the last. The students, divided into groups, were encouraged to develop games based on previously covered content, and this methodology has stimulated creativity and the study of subjects, since, when developing a game, the responsible team needs to evaluate the answer and show the correct result. In addition to the group assessment activities, individual diagnostic assessments were applied at the end of each chapter (in a total of five), with the aim of evaluating the student's assimilation of the theoretical content. The concepts were applied in an integrated and active way in practical exercises and group seminars about a chemical company were also held. The results of the experience, so far, indicate that students have become protagonists of their learning process, based on evidence of their learning. When professor and students are involved in the teaching and learning process in an unified way, motivation and engagement is perceived in both parts, resulting in more effective learning when compared to traditional teaching practices adopted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Giselle Patrícia Sancinetti, Universidade Federal de Alfenas. Instituto de Ciência e Tecnologia

    Docente do Instituto de Ciência e Tecnologia. Universidade Federal de Alfenas

  • Amanda Rezende Costa Xavier, Universidade Federal de Alfenas

    Pedagoga. Universidade Federal de Alfenas

References

AMBRÓSIO, M.; FERREIRA, E. M. O uso dos jogos de tabuleiro e do e-portfólio do corpo brincante no processo educativo. Curitiba: CRV, 2020.

BORTOLOTO, G. T.; STAFUSA, V. M. Qual a percepção dos estudantes em relação às atividades

gamificadas? um estudo sobre motivação no ensino superior. Rev. Fac. Educ., v. 34, ano 19, n. 2, 2020, p. 281-300.

BZUNECK, J. A. Motivação de qualidade de universitários no ensino remoto: como favorecê-la? In: XAVIER, A. R .C. et al. A dimensão didático-pedagógica na transição para o ensino remoto emergencial: a formação docente na UNIFAL-MG, no ano de 2020. Alfenas: UNIFAL-MG, 2021. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/graduacao/wp-content/uploads/sites/94/2021/11/Ebook_Prodoc2020_UNIFAL-MG.pdf

BZUNECK, J. A.; BORUCHOVITCH, E. Motivação e Autorregulação da Motivação no Contexto

Educativo. Psicologia: Ensino & Formação, ago./dez., v. 7, n. 2, p. 73- 84, 2016.

FELDER, R. M. Algumas coisas que a ciência cognitiva nos ensina sobre o ensino eficaz. In: XAVIER, A. R. C. et al. Caderno de Formação Pedagógica, vol. 2. Alfenas: UNIFAL-MG, 2021. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/bibliotecas/wp-content/uploads/sites/125/2022/07/Caderno-de-formacao-pedagogica-volume-2.pdf

LOPES, R. P.; MESQUITA, C. Gamificação: uma experiência pedagógica no ensino superior. Anais do Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior, Instituto Politécnico de Leiria, jul. 2015.

MARTINS, M. F. Universidade brasileira em construção: propostas e tensões na disputa pelo modelo hegemônico. In: XAVIER, A. R. C; LIMA, C. A. A.; TORRES, M. E. A. C. (Orgs.). Bacharelado Interdisciplinar: a experiência da Universidade Federal de Alfenas no Campus Avançado de Poços de Caldas. Poços de Caldas: Progressiva, 2013, p. 23-40.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica.

Campinas: Papirus, 2000.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Porvir: 2022 (recurso online). Disponível em http://porvir.org/serie-de-dialogos-debate-competencias-socioemocionais/.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Orgs.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, vol. 2. PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015, p. 15-33.

SANCINETTI, G. P.; XAVIER, A. R. C. Metodologia ativa no processo avaliativo: relato de uma ex-

periência na unidade curricular Engenharia das Reações Químicas. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 11, 2021, p. 107383-107400.

SANCINETTI, G. P.; XAVIER, A. R. C, Aplicação de metodologia ativa no processo avaliativo no ensino remoto e presencial em unidades curriculares do curso de engenharia química. Anais do Congresso Internacional Movimentos Docentes e Colóquio FORPIBID-RP, vol. 3. 2022, p. 1131-1140.

SHARP, J. G.; SHARP, J. C.; YOUNG, E. Academic boredom, engagement and the achievement of

undergraduate students at university: a review and synthesis of relevant literature. Research

Papers in Education, 35:2, 144-184, 2020.

VIEIRA, A. S. et al. O estado da arte das práticas de gamificação no processo de ensino e aprendizagem no Ensino Superior. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 4, n. 1, 2018, p. 1-10.

XAVIER, A. R. C. Universidade Nova: desafios da prática pedagógica numa perspectiva interdis-

ciplinar. Rio Claro: UNESP, 2014 (Dissertação de Mestrado em Educação).

Published

2023-11-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

SANCINETTI, Giselle Patrícia; XAVIER, Amanda Rezende Costa. Gamification as an Active Assessment Methodology: Account of an Experience in Higher Education. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 7, n. 1, p. 58–67, 2023. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v7i1p58-67. Disponível em: https://periodicos.usp.br/gradmais/article/view/216350.. Acesso em: 13 may. 2024.