Impacts of Social and Racial Quotas in the Socioeconomical Profile of Students at FFLCH, USP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v7i1p15-32

Keywords:

Quota system, Higher education, Educational inequalities

Abstract

This article, the result of a research carried out in the project “Building an interdisciplinary welcoming policy for newcomers to FFLCH”, funded by the public notice Consortiums for Academics for Excellence in Undergraduate Teaching, of the USP Pro-Rectory of Undergraduate Studies, has as its main objective understand the possible impacts of adopting social and racial quotas on the socioeconomic profile of FFCLH students, analyzing their variation according to the different types of quotas adopted. To do so, it analyzes data from a questionnaire applied to students enrolled in the unit in 2023, correlating the results from two clippings: quota and non-quota students and freshmen from the different types of quotas existing at FFLCH/USP. The results indicate that the adoption of quotas already enables a change in the profile of FFLCH students, in the direction of bringing it closer to that found in the general composition of the population of São Paulo. In addition, they indicate the importance of adopting racial quotas, since the adoption of public school and income quotas, in the analyzed data set, were not enough to expand the racial diversity of the FFLCH, bringing it closer to that found in the composition of the general population of São Paulo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eduardo Donizeti Girotto, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Professor do Departamento de Geografia da FFLCH-USP

  • Sylvia Gemignani Garcia, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Professora do Departamento de Sociologia da FFLCH-USP

  • Patrícia Paula da Silva, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Doutora em Geografia Humana, FFLCH-USP

  • Waldirene Ribeiro do Carmo, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Doutora em Geografia Humana e Servidora Técnica do LEMADI-DG da FFLCH-USP

  • Anna Clara Pereira Soares, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Estudante do curso de Ciências Sociais da FFLCH-USP

  • Jacquelline Evaristo Guedes de Lima, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Estudante do curso de História da FFLCH-USP

  • João Paulo Lanzarini, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Estudante do curso de Ciências Sociais da FFLCH-USP

  • Julia Gimenes Candido Ferreira, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Estudante do curso de Filosofia da FFLCH-USP

  • Willer Nogueira, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Estudante do curso de Geografia da FFLCH-USP

References

ALVES, Maria Teresa Gonzaga; SOARES, José Francisco. Medidas de nível socioeconômico em pesquisas sociais: uma aplicação aos dados de uma pesquisa educacional. Opinião Pública, Campinas, v. 15, n. 1, jun. 2009.

COSTA, Andréa Lopes da; PICANÇO, Felícia. Para além do acesso e da inclusão: impactos da raça sobre a evasão e a conclusão no ensino superior. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, v. 39, n. 2, maio/ago. 2020.

NOGUEIRA, Danielle Xabregues Pamplona et al. Equidade e democratização: o perfil dos estudantes cotistas na Universidade de Brasília. Laplage em Revista (Sorocaba), v. 6, n. 1, p. 19-33, jan./abr. 2020.

VIEIRA, Augusto et al. Análise estatística do perfil dos cotistas que evadiram da UERJ. Cadernos do IME, Rio de Janeiro, v. 22, 2007.

VIEIRA, Renato Schwambach; ARENDS-KUENNING, Mary. Affirmative action in Brazilian universities: effects on the enrollment of targeted groups. Economics of Education Review, v. 73, Dec. 2019.

Published

2023-11-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

GIROTTO, Eduardo Donizeti; GARCIA, Sylvia Gemignani; SILVA, Patrícia Paula da; CARMO, Waldirene Ribeiro do; SOARES, Anna Clara Pereira; LIMA, Jacquelline Evaristo Guedes de; LANZARINI, João Paulo; FERREIRA, Julia Gimenes Candido; NOGUEIRA, Willer. Impacts of Social and Racial Quotas in the Socioeconomical Profile of Students at FFLCH, USP. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 7, n. 1, p. 15–32, 2023. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v7i1p15-32. Disponível em: https://periodicos.usp.br/gradmais/article/view/216465.. Acesso em: 12 may. 2024.