Articulating Knowledge

Community Outreach as Undergraduate Curriculum and the Course "Education, Health and Social Assistance: Complementary Networks in Basic Social Protection"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v7i1p68-74

Keywords:

Community outreach as undergraduate curriculum, Intersectoriality, Social protection, Initial and continuing training, Interdisciplinarity

Abstract

This article reports on the experience of the first offering, in 2021, of the course PRG0021 "Education, health and social assistance: Complementary Networks in basic social protection", in the light of the guidelines and challenges of the curricularisation of university extension. To this end, in addition to contextualising the debate on the curricularisation of extension, it recalls the process of creating the subject as a succession of different articulations between university units; between them and local social policy services and their territories; between the education, health and social assistance policy services themselves; between initial and continuing training; between extension, teaching and research. The importance of promoting inter-unit projects by the University of São Paulo's Dean of Undergraduate Studies is emphasised in this process. Finally, some of the lessons learned are systematised in order to inspire future proposals for the curricularisation of extension in other undergraduate disciplines.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Supe-

rior. Resolução no 7 MEC/CNE/CES, de 18 de dezembro de 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/30000-uncategorised/62611-resolucoes-cne-ces-2018. Acesso em: 30 set. 2023.

FREIRE, P. Educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo:

Paz e Terra, 1996.

FORPROEX. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 30 set. 2023.

FRAGA, L. S. Transferência de conhecimento e suas armadilhas na extensão universitária brasileira. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 22, n. 2, p. 403–419, maio 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/849jNsn5kVYkDzPgKjdH-

WHB/?lang=pt. Acesso em: 30 set. 2023.

GAVIRA, M. O.; GIMENEZ, A. M. N.; BONACELLI, M. B. M. Proposta de um sistema

de avaliação da integração ensino e extensão: um guia para universidades públicas brasileiras. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 25, n. 2, p. 395–415, maio 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/qRtNJVDH93BBqw6WDsN5TpM/#. Acesso em: 30 set. 2023.

REIS, L. C. et al. Curricularização da extensão em cursos da área da saúde: uma revisão integrativa. J. Pol. Educ-s, Curitiba, v. 16, e86071, 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-19692022000100125&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 30 set. 2023.

SERVA, F. M. Educação superior no Brasil: um estudo sobre a política de curricularização da extensão universitária. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Filosofia e Ciência, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), 2020. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/Educacao/Dissertacoes/serva_fm_do_mar.pdf. Acesso em: 30 set. 2023.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2005.

Published

2023-11-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

KRUPPA, Sonia Maria Portella; MARTINS, Cleide Lavieri; PEREIRA, Érica Gomes; MUSUMECI, Leonardo Rafael; BÓGUS, Cláudia Maria; LOUVISON, Marília Cristina Prado; SILVA, Zilda Pereira da; GRYSCHEK, Anna Luiza de Fátima Pinho Lins. Articulating Knowledge: Community Outreach as Undergraduate Curriculum and the Course "Education, Health and Social Assistance: Complementary Networks in Basic Social Protection". Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 7, n. 1, p. 68–74, 2023. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v7i1p68-74. Disponível em: https://periodicos.usp.br/gradmais/article/view/216506.. Acesso em: 11 may. 2024.