Strategies for Promoting the Adaptation of Freshmen to University during Emergency Remote Teaching

Self-regulated Learning Workshops and Online Platform Lt-kuraCloud

Authors

  • Karina Reche Casale Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Odontologia de Piracicaba https://orcid.org/0000-0001-6667-2246
  • Ana Luisa Bettioli Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Odontologia de Piracicaba
  • Daniel Araújo da Silva Santos Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Odontologia de Piracicaba
  • Marilda Aparecida Dantas Graciola Universidade Estadual de Campinas. Serviço de Apoio ao Estudante
  • Adriane S. M. Pelissoni Universidade Estadual de Campinas. Serviço de Apoio ao Estudante https://orcid.org/0000-0002-8850-5569
  • Juliana Barbosa Consoni Universidade Estadual de Campinas. Serviço de Apoio ao Estudante
  • Fernanda Klein Marcondes Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Odontologia de Piracicaba

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v7i1p33-42

Keywords:

Higher education, Academic stress, Support

Abstract

In their first year at university, many students struggle to adapt due to a lack of study habits and the challenges of navigating new academic, personal, and economic demands. The COVID-19 pandemic added further obstacles with emergency remote teaching. To support incoming Dentistry students at University of Campinas, Piracicaba – SP, Brazil, the Student Support Service shifted in-person self-regulated learning workshops to an online format. Additionally, interactive lessons (IL) on the Lt-kuraCloud platform were used. This study, approved by the Ethics Committee of FOP, aimed to assess student perceptions of these strategies. The workshops covered four key topics: adapting to university life, setting academic goals, study techniques, and time management. IL provided explanatory texts, videos, and exercises with instant feedback, offering an alternative study method and formative assessment, as asynchronous activity. At the end of the first semester in 2020, 66 students rated the usefulness of the workshops and IL on a scale of 1 to 5, with 1 being not useful. They provided justifications. The workshops received an average rating of 3.83 ± 0.99, while IL received 4.76 ± 0.50. According to students, the workshops improved study organization, socio-emotional control, and academic socialization. IL lessons enhanced comprehension, retention, and knowledge application. In conclusion, students found these strategies beneficial for their learning experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARDOZO, L. T.; CASTRO, A. P.; GUIMARAES, A. F.; GUTIERREZ, L. L. P.; MONTREZOR, L. H.; MARCONDES, F. K. Integrating Synapse, Muscle Contraction, and Autonomic Nervous System game: effect on learning and evaluation of students’ opinions. Adv. Physiol. Educ., 44(2): 153-162, 2020a.

CREGO, A.; ARMFIELD, J.M. Stress and Academic Performance in Dental Students: The Role of Coping Strategies and Examination-Related Self-Efficacy. J Dent. Educ., 80(2):165–72, 2016.

FIOR, C. A.; MARTINS, M. J. Docência universitária no contexto de pandemia e o ingresso no ensino superior. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, 10: 1-20, 2020.

GUERREIRO-CASANOVA, D.; POLYDORO, S. Integração ao ensino superior: relações ao longo do primeiro ano de graduação. Psicologia: Ensino & Formação, 1(2): 85-96, 2010

HOFFMANN, J. Avaliação mediadora. Mediação, 35 ed., 192p., 2019.

LIMA, K. R.; DAS NEVES, B. S.; RAMIRES, C. C.; DOS SANTOS, S. M.; MARTINI, V. Á.; LOPES, L. F.; MELLO-CARPES, P. B. Student assessment of online tools to foster engagement during the COVID-19 quarantine. Adv. Physiol. Educ., 2020; 44: 679–683.

MALDONADO, E. C. Os desafios da permanência no ensino superior: um estudo com os ingressantes da UFSCar Araras. In: Azevedo, M. A. R. Pedagogia universitária em foco. Jundiaí: Paco Ed., 2020.

MARCONDES, F. K.; CARDOZO, L. T.; CARVALHO, M. S. M. Percepção discente sobre estratégias de ensino ativo, combinadas com aula teóricas, no ensino de fisiologia em curso de odontologia. In: Neves, M. O. Currículo: distintas abordagens epistemológicas. Ponta Grossa: Editora Atena, p. 118–128, 2019.

MARCONDES, F. K.; CARDOZO, L. T.; PESSOA, P. T.; CASALE, K. R.; AZEVEDO, M. A. R. Contribuição de jogos educacionais para a aprendizagem colaborativa, no ensino superior em saúde. In: Metodologias Ativas: gamificação. VIESBA, L.; ROSALEN, M. (Orgs.). Diadema: V&V Ed., 2022 – no prelo.

MARCONDES, F. K.; MOURA, M. J. C. S.; SANCHES, A.; COSTA, R.; LIMA, P. O., GROPPO, F. C.; AMARAL, M. E. C.; ZENI. P.; GAVIAO, K. C.; MONTREZOR, L. H. A puzzle used to teach the cardiac cycle. Adv. Physiol. Educ., 39:27-31, 2015.

MITRE, S. M.; SIQUEIRA, B. R.; GIRADI, M. J. M.; MORAIS, P. N. M.; MEIRELLES, C. A. B.; PINTO, P. C., MOREIRA, T.; HOFFMANN, L. A. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, 13(2): 2133-2144, 2008.

NÚÑEZ, J. C.; CEREZO, R.; BERNARDO, A.; ROSÁRIO, P.; VALLE, A.; FERNÁNDEZ, E.; SUÁREZ, N. Implementation of training programs in self-regulated learning strategies in Moodle format: Results of a experience in higher education. Psicothema, 23(2):274-281, 2011.

POLYDORO, S. A. J., PELISSONI, A. M. S., CARMO, M. C., EMILIO, E. R. V., DANTAS, M. A.; ROSÁRIO, P. Promoção da autorregulação da aprendizagem na universidade: percepção do impacto de uma disciplina eletiva. Revista de Educação PUC-Campinas, 20 (3): 201-213, 2015.

ROSÁRIO, P. et al. Transcultural analysis of the effectiveness of a program to promote self-regulated learning in Mozambique, Chile, Portugal and Spain. Higher Educaction Research & Development, 4:1-15, 2014.

ROVIDA, T. A. S. et al. Estresse e o estilo de vida dos acadêmicos ingressantes em um curso de graduação em Odontologia. Rev. da ABENO, 15(3):26-34, 2015.

TENGAN, C., VENANCIO, P. C., MARCONDES, F. K.; ROSALEN, P. L. Autonomy and vulnerability of subject in cientific research. Rev. Direito Sanitário, 6: 25–37, 2005.

Published

2023-11-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

CASALE, Karina Reche; BETTIOLI, Ana Luisa; SANTOS, Daniel Araújo da Silva; GRACIOLA, Marilda Aparecida Dantas; PELISSONI, Adriane S. M.; CONSONI, Juliana Barbosa; MARCONDES, Fernanda Klein. Strategies for Promoting the Adaptation of Freshmen to University during Emergency Remote Teaching: Self-regulated Learning Workshops and Online Platform Lt-kuraCloud. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 7, n. 1, p. 33–42, 2023. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v7i1p33-42. Disponível em: https://periodicos.usp.br/gradmais/article/view/216641.. Acesso em: 11 may. 2024.