Iconographic study for the integration of a history of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v1i2p60-76Keywords:
University, Knowledge, Iconography, Medieval CultureAbstract
This paper pretend to discuss a group of images that illustrate the subject of university, through scenes in which the main character is the Master in his duty of teaching students. These scenes are mainly found in funerary monuments from the beginning of the XIVth century, located mainly in Bologna (Italy) at the Medieval Museum of the city and in some churches on the national territory. They bring to the monumentary space of religious memory – the cemetery – a new social actor, recently appeared in urban space, dedicated to a profession which aim was the pecus, the gain, and the fame: the Laic Master. The paper draws the historical trajectory of the institutionalization of knowledge of the so called “philosopher”, suspiciously saw by the ecclesiastic elements, who, until then, were the main characters of the arquitecture of medieval knowledge. The images produced by the monuments, representing the social and professional position of the Laic Masters, is, nonetheless, the results of the search for legitimate spaces of intellectual reward in university, through conflicts that develop and manifest through the XIIIth century. This is when the odification of the curricula, already proposed since the middle XIIth century by personalities such as Hugo of Saint Victor, results in a larger base of teachers, actively engaged in faculties such as medicine, law and, in a great deal, such as liberal and mechanical arts.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2010-12-17
Issue
Section
Articles
License
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.
How to Cite
CRIPPA, Giulia. Iconographic study for the integration of a history of knowledge. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 1, n. 2, p. 60–76, 2010. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v1i2p60-76. Disponível em: https://periodicos.usp.br/incid/article/view/42320.. Acesso em: 17 may. 2024.