Information Mediation and User Studies: Interrelations
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v3i1p70-86Keywords:
Mediation, User studies, Information behaviorAbstract
Based on the experience of conducting the Information Users discipline in graduate courses and on extension and research activities developed with the users of a mobile library, the goal is to reflect on the relationship between the systematic study of information users and the role of mediation. The theoretical framework is based on the definitions of users and information behavior currently used in Information Science literature as well as on authors who discuss the concept of mediation. The article briefly describes surveys (user studies) performed in situations that emphasize the role of mediation. Three user studies are mentioned: two qualitative studies, in which interviews were used as data collection method, aiming at the development of mediation actions; and a quantitative study, which aims to evaluate the results of a mediation action already implemented. The study concludes that mediation can be facilitated by the practice of conducting systematic user studies as well as by the adoption of some methods and techniques of user studies in the mediator's daily work. And although the mediator's work is changing due to changes in information support (information in electronic media), its function of mediation remains increasingly necessary and should be more favored in the educational training of professionals.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.