Epistemology ‘Not Only’: public libraries from Bachelard to Deleuze
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v12i1p3-18Keywords:
Social epistemology, Constructivist epistemology, Philosophy of difference, Criation of concepts, ‘Library notonly’Abstract
The article proposes the ‘but not only’ epistemology. Dialogue with the Social Epistemology of Jesse Shera, Constructivist Epistemology defended by Gaston Bachelard, Philosophy of Difference by Gilles Deleuze and Félix Guattari and anthropology by Marisol de La Cadena.The methodology is exploratory with a qualitative method that develops interlocution between theorists and epistemological movements establishing structure with the philosophy of difference expressed in the creation of concepts and the distinction of Gaston Bachelard's constructivist epistemology, social epistemology and constructivism in the philosophy of Gilles Deleuze.Deleuze explains that the concept admits a series of details that originates from the virtue of the problems, conceiving a subjective and practical path, having a fragmentary whole that welcomes the multiplicity of the concept and its processes.The concept is built from the articulation of heterogeneous elements: it is the event.The journey through the Deleuzian philosophical epistemology that creates concepts provides the creation of the philosophical concept ‘library not only”.‘Not only’ library understands a problem that doesn’t end with examples modeled on resignified public libraries.To explain the ‘not only library’, the summarization of Mostafa and Nova Cruz (2009) is used: every concept refers to a problem that is, in some way, frowned upon, misplaced; every concept has components, it is defined by them; every concept has a story; every concept has a future.The ‘not only library’ are many libraries and others to come. The epistemological result is the ‘library not only’ as a broad space for learning that goes beyond reading and writing;as a space for the most diverse audiences; as a concept that contemplates the temporal historical tracing since the colony Brazil; as a concept for many other libraries beyond the future.
Downloads
References
ACHILLES, Daniele. Bibliotecas públicas brasileiras: sob a perspectiva da memória e da experiência. 2018. 278 f. Tese. (Doutorado em Memória Social) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
ALFARO LÓPEZ, Héctor Guillermo. El obstáculo epistemológico y la biblioteca, 2008. In: COLOQUIO DE INVESTIGACIÓN BIBLIOTECOLÓGICA Y SOBRE LA INFORMACIÓN, 25., 2008, Ciudad de México. [Conference paper]. Ciudad de México: Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecologicas, UNAM, 2008.
ALFARO LÓPEZ, Héctor Guillermo. Estudios epistemológicos de bibliotecología. México: UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecologicas, 2010. (Teoría y métodos).
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro, Contraponto, 2005.
CADENA, Marisol de la. Runa: humanbutnotonly. Hau: Journal of Ethnographic Theory, London, v. 4, n .2, p. 253-259, 2014.
DELANDA, Manuel. Intensive science and virtual philosophy. New York: Continuum Press, 2002.
DELEUZE, Gilles. Bergsonismo. São Paulo: 34, 1999.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 1974.
DELEUZE, Gilles. O que é Filosofia. São Paulo: 34, 2010. (Coleção Trans).
DUTRA, Luiz Henrique de Araújo.Introdução à epistemologia. São Paulo: UNESP, 2010.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.
GRECO, John; SOUSA, Ernest (org.) Compêndio de epistemologia. São Paulo: Loyola, 2008.
LATOUR, Bruno; WOOLGAR, Steve. A vida em laboratório: a produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.
LÉVY, Pierre.A inteligência cognitiva: por uma antropologia do ciberespaço. 8. ed. São Paulo: Loyola, 2011.
MANIGLIER, Patrice. Problem and structure: Bachelard, Deleuze and transdisciplinarity. Theory, culture and society, [s. l.], v. 38, issue 2, p. 25-45, 2019.
MOSTAFA, Solange Puntel; NOVA CRUZ, D. V. Para ler a filosofia de Gilles Deleuze e Félix Guattari. Campinas: Alínea, 2009.
ODDONE, Nanci. Revisitando a “epistemologia social”: esboço de uma ecologia sociotécnica do trabalho intelectual. Ciência da Informação, Brasília, v. 36, n.1, p. 108-123, jan./abr. 2007.
SAVIANI. Contribuição do artigo “o problema da pesquisa em educação e algumas de suas implicações” de Luiz Orlandi, à construção de uma ciência da educação autônoma e unificada. In: OLIVEIRA, F. B.; FIGUEIREDO, G.; MAGIOLINO, L. L. S. (org.) Flutuações da pesquisa educacional: o problema da pesquisa em educação de Luiz Orlandi (1968-2018). Curitiba: Appris, 2018.
SHERA, Jesse. The foudations of education for librarianship. New York: Becker and Hayes, 1972.
SHERA, Jesse. Toward a theory of librarianship and information science. Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 2, p. 87-97, 1973.
WILLIAM, James. Deleuze and Bachelard: completeness and continuity in dialectics. In: WILLIAM, James. The transversal throught of Gilles Deleuze: encounters and influences. 2005. Cap. 4.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.