Everyday life and collective memory in retail: understanding the resilience of Americanas physical stores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2965-7474.v2i2p13-24

Keywords:

Communication, Retail, Reputational crisis, Americanas S.A., Michel de Certeau

Abstract

This article analyzes the resilience of Americanas S.A.'s physical stores compared to the decline of its e-commerce after the revelation of a gigantic accounting fraud in 2023. After more than 90 years of history, Americanas saw its e-commerce plummet 75.7% throughout 2023, while physical stores showed a modest 2.3% reduction in sales in the same period. The article explores how concepts of "collective memory" and also Michel de Certeau's "spaces of everyday life" can help understand why consumers remain loyal to physical stores, despite the multiple crises of trust experienced by the company.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paulo Nassar, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

    Universidade de São Paulo (Professor), Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

  • Juliano Chaves da Nóbrega, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes (Master's Student), São Paulo, SP, Brasil

    Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes (Master's Student), São Paulo, SP, Brasil

References

AMERICANAS S.A. Release Resultados 1T23, 2T23 e 3T23. 2024a. Disponível em: <https://api.mziq.com/mzfilemanager/v2/d/347dba24-05d2-479e-a775-2ea8677c50f2/049377ff-8edc-3862-2810-9dbb0463fd3c?origin=1>. Acesso em: 20 jul. 2024.

AMERICANAS S.A. Formulário de Referência apresentado à CVM. 2024b. Disponível em: <https://api.mziq.com/mzfilemanager/v2/d/347dba24-05d2-479e-a775-2ea8677c50f2/40cf6d5e-3110-3809-4a83-d96e3a865c14?origin=1>. Acesso em: 21 set. 2024.

AMERICANAS S.A. Divulgação de Resultado 2023 e 6M24. 2024c. Disponível em: <https://api.mziq.com/mzfilemanager/v2/d/347dba24-05d2-479e-a775-2ea8677c50f2/19ec3e9a-9ea7-f0ea-e2e1-9366eda352d9?origin=1>. Acesso em: 21 set. 2024.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: Artes de fazer. 11ª ed., Petrópolis: Vozes, 2005. v. 1.

CETIC.BR. TIC Domicílios 2023 - coletiva de imprensa. [S. l.], 2023. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2023_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 20 jul. 2024.

FILGUEIRAS, Maria L. O critério do BTG para dar crédito a Americanas – e o que isso sinaliza. 2023. Disponível em: <https://pipelinevalor.globo.com/mercado/noticia/o-criterio-do-btg-para-dar-credito-a-americanas-e-o-que-isso-sinaliza.ghtml>. Acesso em: 20 jul. 2024.

HAN, Byung-Chul. Do desaparecimento dos rituais: uma topologia do presente. São Paulo: Editora Vozes, 2021.

JOSGRILBERG, Fábio B. Michel de Certeau e mídia: táticas subvertendo lugares ou lugares organizando táticas? Comunicação e Sociedade, [S. l.], v. v.23, n. n.37, p. p.13-24, 2002.

JOSGRILBERG, Fábio B. Cotidiano e invenção: os espaços de Michel de Certeau. São Paulo: Escrituras, 2005.

MIATO, Bruna; CATTO, André. Americanas: por que a empresa vai apostar em lojas físicas para reverter sua série de prejuízos. 2024. Disponível em: <https://g1.globo.com/economia/negocios/noticia/2024/08/15/americanas-por-que-a-empresa-vai-apostar-em-lojas-fisicas-para-reverter-sua-serie-de-prejuizos.ghtml>. Acesso em: 22 set. 2024

NASSAR, Paulo. Novas narrativas e memória: olhares epistemológicos. Em: Comunicação Organizacional estratégica – aportes conceituais e aplicados. [s.l.]: Summus, 2016. p. 77–100.

ROCHA, Roseani. Voltando aos trilhos. Meio & Mensagem, São Paulo, 2024.

Published

2024-12-04

Issue

Section

Artigos Científicos

How to Cite

Nassar, P. ., & Nóbrega, J. C. da. (2024). Everyday life and collective memory in retail: understanding the resilience of Americanas physical stores. Interface Communication Review , 2(2), 13-24. https://doi.org/10.11606/issn.2965-7474.v2i2p13-24