Expectativa materna e o desempenho da criança na alfabetização
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19747Palavras-chave:
Expectativa materna, Alfabetização, Escrita da criançaResumo
Este trabalho examina a relação entre a expectativa materna e o desempenho da criança na alfabetização. Um questionário do qual constavam sete textos de diferentes momentos da aprendizagem da escrita foi apresentado a 45 mães que deveriam assinalar como esperavam e como desejavam que seus filhos estivessem escrevendo no meio (julho) e ao final (novembro) do ano letivo. Nestas épocas, foram coletadas amostras da produção escrita das crianças. Em julho, o desempenho das crianças foi além do esperado e do desejado por suas mães. Contudo, em novembro, diminuiu o número de crianças cujo desempenho superou o esperado ou o desejado pelas mães, aumentando a percentagem daquelas que ficaram aquém do que suas mães declararam esperar ou mesmo desejar. Neste caso, grande parte das crianças tem mães cujo desejo supera a expectativa que têm quanto à produção escrita da criança. A maioria das crianças cujo desempenho surpreendeu suas mães foram aquelas cujo desejo e expectativa materna coincidiram.Downloads
Referências
Frago AV. Alfabetização na sociedade e na história: vozes, palavras e texto. Porto Alegre: ArtMed;1993.
Holden GW, Edwards LA. Parental attitudes towards child rearing: instruments, issues, and implications. Psychological Bulletin 1989;106(1):29-58.
Miller SA. Parent’s beliefs about children’s cognitive development. Child development 1988;59(2):259-85.
Okagaki L, Sternberg RJ. Parental beliefs and children’s school performance. Child Development. 1993; 64(1):36-56.
Goodnow JJ. Parent’s ideas, actions, and feelings: models and methods from developmental and social psychology. Child Development 1988;59(2):286-320.
Hunt JMcV, Paraskevopoulos J. Children’s psychological development as a function of the inaccuracy of their mothers’ knowledge of their abilities. Journal of Genetic Psychology. 1980;136(2):285-298.
Broussard ER, Hartner MS. Maternal perception of the neonate as related to development. Child Psychiatry and Human Development. 1970; 1(1):16-25.
Moreno MC, Cubero R. Relações sociais nos anos pré-escolares: família, escola, colegas. In: Coll C, Palacios J, Marchesi A, organizadores. Desenvolvimento psicológico e educação. Porto Alegre: ArtMed; 1995. Cap.14: p.190-202.
Cubero R, Moreno MC. Relações sociais nos anos escolares: família, escola, colegas. In: CollC, Palacios J, Marchesi A, organizadores. Desenvolvimento psicológico e educação. Porto Alegre: ArtMed; 1995. Cap. 19: p.250-60.
Holloway S, Hess RD. Mothers’ and teachers’attributions about children’s mathematics performance. In: Sigel IE, editor. Parental belief systems. Hillsdale, NJ: Lawrence Erbaum Associates;1985. Cap. 7: p.177-99.
Briggs DC. A auto-estima do seu filho. São Paulo: Martins Fontes; 2000.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis