As relações entre a qualidade da interação mãe-criança e o reconhecimento da imagem de si em crianças com autismo
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19767Palavras-chave:
Autismo, Desenvolvimento típico, Self, Auto-reconhecimentoResumo
Este estudo examinou as relações entre os comportamentos interativos mãe-criança e o reconhecimento da imagem de si em crianças com e sem autismo A revisão teórica aponta para a importância da qualidade da interação para a emergência desta habilidade. Além disso, os estudos nessa área apontam divergências no aparecimento dessa capacidade, no que se refere a idade desenvolvimental e formas de expressão em populações atípicas. Contudo, a investigação da relação entre interação mãe-criança e reconhecimento da imagem de si raramente foi investigada. Participaram do estudo 20 díades mãe-criança distribuídas em dois grupos: desenvolvimento típico (DT), com idades entre 2e 3 anos, e autismo, com idades entre 4 e 6 anos. Foram realizadas entrevistas com as mães e uma sessão de brinquedo livre, além da técnica do espelho, replicada de estudos anteriores, para mensurar o comportamento de reconhecimento da imagem de si. As informações sobre os dados sócio-demográficos e de desenvolvimento da criança, contidas nas entrevistas realizadas com as mães, foram utilizadas na caracterização da amostra. Os vídeos das sessões de observação foram utilizados para codificação dos comportamentos maternos e infantis. Os resultados mostraram uma relação de significância entre o comportamento materno de compartilhamento de tópico e o reconhecimento da imagem de si. Também foram encontradas diferenças significativas entre os grupos quanto ao comportamento infantil de atenção compartilhada, com o grupo com DT apresentando uma freqüência maior deste comportamento que o grupo com autismo. Os resultados sugerem a importância da presença da mãe no reconhecimento da imagem de si em crianças com autismo, visto que não houve diferença significativa entre os grupos. Finalmente, ressalta-se que o exame da habilidade de reconhecimento da imagem de si, de forma independente da fala, pode ser uma ferramenta importante na avaliação psicológica de crianças com atrasos e/ou comprometimentos significativos de linguagem.Downloads
Referências
Smolock L. Infancy. New Jersey (NJ): Prentice-Hall; 1986.
Gallup GG Jr. Chimpanzees: self-recognition.Science. 1970;167:86-8.
Amsterdam B. Mirror self-image reaction before age two. Dev Psychobiol. 1972;5:297-305.
Bertenthal BI, Fischer KW. The development of self-recognition in the infant. Dev Psychol.1978;14:44-50.
Lewis M, Brooks-Gunn J. Social cognition and the acquisition of self. New York (NY): Plenum;1979.
Lewis M, Brooks-Gunn J. Self-knowledge and emotional development. In: Lewis M, Rosenblum L, editors. The development of affect: the genesis of behavior. New York (NY): Plenum; 1978. p. 205-26.
Dawson G, McKissick FC. Self-recognition in autistic children. J Autism Dev Disord. 1984;14(4):383-94.
Schaeffer HR. Social development. Glasgow: Blackwell; 1996.
Bettelheim B. The empire fortess: infantile autism and the birth of the self. New York (NY): Free Press; 1967.
Ferrari M, Matthews W. Self-recognition deficits in autism: syndrome or general developmental delay? J Autism Dev Disord. 1983;13(3):317-24.
Capps L, Sigman M, Mundy P. Attachment security in children with autism. Dev Psychopathol. 1994:6:249-61.
Mundy P, Sigman M. Specifying the nature of the social impairment in autism. In: Dawson G, organizer. Autism: new perspectives on nature, diagnosis, and treatment. New York (NY): Guilford; 1989. p. 3-21.
Bosa C. Affect, social, comunication and self-stimulation in children with and without autism: a systematic observation study of requesting behaviours and joint attention [dissertation]. London: University of London, Institute of Psychiatry; 1998.
Brazelton TB, Cramer B, Kreisler L, Scappi R, Soulé M. A dinâmica do bebê. Porto Alegre: Artes Médicas; 1987.
Lester BM, Hoffman J, Brazelton TB. The rhythmic structure of mother-infant interaction in term and preterm infants. Child Dev. 1985;56(1):15-27.
Mazet P, Stoleru S. Manual de psicopatologia do recém-nascido. Porto Alegre: Artes Médicas; 1990.
Grossman K, Fremma-Bombik E, Rudolph J,Grosmann K. Maternal attachment representations as related to patterns of infant mother attachment and maternal care during the first year. In: Hinde RA, Stevenson-Hinde J, editors. Relationships within families: mutual linfluences. Oxford: Clarendon; 1988. p. 324-79.
Fitzgerald HE, Field T. Depression. Infant Ment Health J. 1997;18:335-8.
Bates E, Camaione C, Volterra V. The acquisition of performatives prior to speech. In: Ochs E, Schieffeling B, organizers. Developmental pragmatics. London: Academic Press; 1979. p.111-28.
Mundy P, Sigmann M, Ungerer JA, Sherman T. Defining the social deficits of autism: the contribution of nonverbal communication measures. J Child Psychol Psychiatry. 1986;27(5):657-69.
Robertson JM, Tanguay PE, L’Ecuyer S, Sims A, Waltrip C. Domains of social communication handicap in autism spectrum disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1998;38(6):738-45.
Neuman CJ, Hill SD. Self–recognition and stimulus preference in autistic children. Dev Psychobiol. 1978;11(6):571-8.
Asendorpf J, Warkentin V, Baudonniére P. Self-awareness and other awareness II: mirror self-recognition, social contingency awareness, and synchronic imitation. Dev Psychol. 1996;32:313-21.
Lewis M. Origins of self-knowledge and individual differences in early self-recognition. In: Suls J, Greenwald AG, editors. Psychological perspectives on the self. Hillsdale (NJ): Erlbaum; 1986. v.3, p. 55-78.
Ornitz EM, Ritvo ER. The syndrome of autism: acritical review. Am J Psychiatry. 1976; 133(6):609-21.
Rutter M. Infantile autism. In: Shaffer D, Erhardt A, Greenhill L, editors. A clinician’s guide to child psychiatry. New York (NY): Free Press; 1985. p.48-78.
Markus H, Cross S. Theory and research. In: Pervin LA, editor. Handbook of personality. New York (NY): Guilford; 1990. p. 577-609.
Sameroff AJ. Necessidades psicológicas da mãe em interações precoces mãe-filho. In: Avery G, editor. Neonatologia. Rio de Janeiro: MEDSI; 1984.p.113-187.
Trevarthen C. Communication and cooperation in early infancy: a description of primary inter subjectivity. In: Bulova M, organizer. Beforespeech: the beginnings of human communication. London: Cambridge University; 1979. p. 321-47.
Trevarthen C. Intrinsic motives for companionship in understanding: their origin, development, and significance for infant mental health. Infant Ment Health J. 2001;22:95-131.
Bruner J. Learning how to do things with words. In: Bruner J, Garton A, editors. Human growth and development. Oxford: Clarendon; 1978. p. 62-84.
Bosa CA. As relações entre autismo, comportamento social e função executiva. Psicol Reflex Crit. 2001;14(2):281-9.
Brazelton TB. O desenvolvimento do apego: uma família em formação. Porto Alegre: Artes Médicas;1988.
Tronick EZ, Cohn JF. Infant mother face-to-face interaction: age and gender differences in coordination and the occurence of miscoordination. Child Dev. 1989;60(1):85-92.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis