Taking care of education, of culture and of oneself: the horizons of an experience that rescued popular culture at school

Authors

  • Roberta V. Leite Universidade Federal de Minas Gerais
  • Miguel Mahfoud Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19835

Keywords:

School education, Popular culture, Phenomenology, Person

Abstract

Supported by Culture Psychology, the present study aims to understand the principles of a new educational practice that rescues popular culture in the school scope as a way to contribute to the consideration of the nexus between education and culture. The investigated context is Morro Vermelho, an agricultural community in the city of Caeté, state of Minas Gerais, which is known for the vitality of its traditions. A semi-structured interview was conducted with the principal of the communitys municipal school. She is the main idealizer of the project that aimed to transform the relationship between the school and the local culture. In the phenomenological data analysis, the focus was on the apprehension of the dynamism of conscience as it gives meaning to life experiences. Concerning the results, two categories that represent the motivations that guided that pioneering initiative were found: a) to take care of the culture that one recognizes as a part of oneself; b) to foster childrens participation in culture as a way of taking care of their present and future. The results reveal the prominence of the first category, showing the reason why making popular culture become a source of education is taken as the schools obligation, and leading to the confirmation of the educators importance in the revival of the relationship between school education and popular culture. It is the personal acknowledgement of the enrootedness in the tradition of which one is an heir that allows one to act favoring both the strengthening of culture and the recovery of the legitimacy of the educational practice that happens at the scholastic institution.

References

Forquin J C. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas; 1993.

Grygiel S. L’uscita dalla caverna e la salita al Monte Moria: saggio su natura e civiltà. IlNuovo Areopago 2002;19(2/3):25-61.

Arendt H. Entre o passado e o futuro. 5nd ed. São Paulo: Perspectiva; 2000.

Faria Filho LM, Gonçalves IA, Vidal DG, Paulilo AL. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa [periódico online] 2004; Jan-Abr[retirado em 10 dez 2005]; 30(1). Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022004000100008& lng=pt&nrm=isso>.Acesso em: 10 dez. 2005.

Augras M. Psicologia e cultura: alteridade e dominação. Rio de Janeiro: Nau; 1995.

Bello AA. Culturas e religiões: uma leitura fenomenológica. Bauru: Edusc; 1998.

Mahfoud M. Empenhado na mudança do milênio: identidade, história e profecia em uma comunidade rural tradicional. Memorandum [periódico online] 2001a; Out[retirado em 12 jan 2006]; 1. Disponível em: <http://www.fafich.ufmg.br/~memorandum/artigos01/mahfoud01.htm>.

Mahfoud M. Emoções e imagens sagradas em festa popular brasileira de origem barroca. In: Massimi M, Silva PJC, organizadores. Os olhos vêem pelo coração: conhecimento psicológico das paixões na história da cultura brasileira dos séculos XVI a XVII. Ribeirão Preto (SP): Hollos; 2001b. p.108-21.

Mahfoud M, Ribeiro S M. Experiência religiosa e enraizamento social: festa e devoção dos emigrados em visita à comunidade rural de origem. Videtur [periódico online] 1999 [retirado em 12 jan2006]; 6. Disponível em: <http://www.hottopos.com.br/videtur6/migsim.htm>.

Araújo RA, Mahfoud M. A devoção a Nossa Senhora de Nazareth a partir da elaboração da experiência ontológica de moradores de uma comunidade tradicional. Memorandum [periódico online] 2004; Abr [retirado em 12jan 2006]; 6. Disponível em: <http://www.fafich.ufmg.br/~memorandum/artigos06/aramahfoud01.htm>.

Schmidt MLS, Mahfoud M. Dimensões da elaboração da experiência pessoal e coletiva em comunidades tradicionais da Estação Ecológica Juréia-Itatins. Interações 1997;2(3):67-76.

Mahfoud M. Percorrendo as distâncias: memória e história. In: Hoffmann A, Bueno JLO, Massimi M, organizadores. Percorrer distâncias: um desafio para a razão humana. São Paulo: Companhia Ilimitada; 2001c. p.53-64.

Halbwachs M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro; 2004.

Alves AP, Mahfoud M. Cultura popular e cultura escolar em Morro Vermelho. In: V Congresso de Ciências Humanas, Letras e Artes / Conifes, 2001; Ouro Preto, Brasil. Ouro Preto: UFOP, 2001. Disponível em: http://www.ufop.br/ichs/conifes/anais/CMS/cms0501.htm>

Leite RV, Mahfoud M. O encontro entre cultura popular e cultura escolar a partir das elaborações de professores de uma comunidade tradicional. In: Anais do III Seminário de Pesquisa e Estudos Qualitativos e V Encontro de Fenomenologia e Análises do Existir; 2006Jun 1-3; São Bernardo do Campo, Brasil. São Paulo: SEPQ, 2006. Disponível em: <http://www.sepq.org.br/vefae/pdfs/pmchf2.pdf>.

Mahfoud M. Encomendação das almas: mistério e mundo da vida em uma tradicional comunidade rural mineira. In: Massimi M, Mahfoud M, organizadores. Diante do mistério: psicologia e senso religioso. São Paulo: Loyola; 1999. p.57-67.

Ribeiro ACF, Mahfoud M. A importância da tradicional festa do Senhor dos Passos Pequeno para o compartilhamento de significados no mundo da vida de uma comunidade rural. In: Anais da XXXV Reunião Anual da Sociedade Brasileira de Psicologia [CD]; 2005 Out 25-28; Curitiba, Brasil. Ribeirão Preto: SBP; 2005.

Murta A. Barangandão arco-íris: 36brinquedos inventados por meninos. Belo Horizonte: Lapa Cia. de Ação Cultural; 1997.

Bello AA. Fenomenologia e ciências humanas: psicologia, história e religião. Bauru: Edusc; 2004.

Zilles U. Teoria do conhecimento. 2nd ed. Porto Alegre: Edipucrs; 1995.

Husserl E. A crise da humanidade européia e a filosofia. 2nd ed. Porto Alegre: EDIPUCRS; 2002.

Stein E. Estructura de la persona humana. In: Stein E. Obras completas. v. IV: Escritos antropológicos y pedagógicos. Vitória: Ed. El Carmen; Madrid: Ed. de Espiritualidad; Burgos: Ed. Monte Carmelo; 2003. p.555-749.

Stein E. Fundamentos teóricos do labor social de formación. In: Stein E. Obras Completas. v.IV: Escritos antropológicos y pedagógicos. Vitoria: El Carmen; Madrid: Ed. De Espiritualidad; Burgos: Monte Carmelo; 2003.p.127-48.

Stein E. Sobre el concepto de formación. In:Stein E. Obras Completas. v. IV: Escritos antropológicos y pedagógicos. Vitoria: El Carmen; Madrid: Ed. de Espiritualidad; Burgos: Monte Carmelo; 2003. p.177-94.

Stein E. Contribuiciones a la fundamentación filosófica de la psicología y de las ciencias delespíritu. In: Stein E. Obras completas. v.II: Escritos filosóficos: etapa fenomenológica. Vitoria: Ed. El Carmen; Madrid: Ed. De Espiritualidad; Burgos: Ed. Monte Carmelo,2005. p.207-520.

Bello AA. A fenomenologia do ser humano: traços de uma filosofia no feminino. Bauru: Edusc; 2000.

Bello AA. Introdução à fenomenologia. Bauru: Edusc; 2006.

Escosteguy AC. Os estudos culturais e a constituição de sua identidade. In: Guareschi NMF, Bruschi ME, organizadores. Psicologia social nos estudos culturais. Petropólis: Vozes;2003. p.51-74.

Published

2007-08-01

Issue

Section

Original Research