Taking care of education, of culture and of oneself: the horizons of an experience that rescued popular culture at school
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19835Keywords:
School education, Popular culture, Phenomenology, PersonAbstract
Supported by Culture Psychology, the present study aims to understand the principles of a new educational practice that rescues popular culture in the school scope as a way to contribute to the consideration of the nexus between education and culture. The investigated context is Morro Vermelho, an agricultural community in the city of Caeté, state of Minas Gerais, which is known for the vitality of its traditions. A semi-structured interview was conducted with the principal of the communitys municipal school. She is the main idealizer of the project that aimed to transform the relationship between the school and the local culture. In the phenomenological data analysis, the focus was on the apprehension of the dynamism of conscience as it gives meaning to life experiences. Concerning the results, two categories that represent the motivations that guided that pioneering initiative were found: a) to take care of the culture that one recognizes as a part of oneself; b) to foster childrens participation in culture as a way of taking care of their present and future. The results reveal the prominence of the first category, showing the reason why making popular culture become a source of education is taken as the schools obligation, and leading to the confirmation of the educators importance in the revival of the relationship between school education and popular culture. It is the personal acknowledgement of the enrootedness in the tradition of which one is an heir that allows one to act favoring both the strengthening of culture and the recovery of the legitimacy of the educational practice that happens at the scholastic institution.Downloads
References
Forquin J C. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas; 1993.
Grygiel S. L’uscita dalla caverna e la salita al Monte Moria: saggio su natura e civiltà. IlNuovo Areopago 2002;19(2/3):25-61.
Arendt H. Entre o passado e o futuro. 5nd ed. São Paulo: Perspectiva; 2000.
Faria Filho LM, Gonçalves IA, Vidal DG, Paulilo AL. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa [periódico online] 2004; Jan-Abr[retirado em 10 dez 2005]; 30(1). Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022004000100008& lng=pt&nrm=isso>.Acesso em: 10 dez. 2005.
Augras M. Psicologia e cultura: alteridade e dominação. Rio de Janeiro: Nau; 1995.
Bello AA. Culturas e religiões: uma leitura fenomenológica. Bauru: Edusc; 1998.
Mahfoud M. Empenhado na mudança do milênio: identidade, história e profecia em uma comunidade rural tradicional. Memorandum [periódico online] 2001a; Out[retirado em 12 jan 2006]; 1. Disponível em: <http://www.fafich.ufmg.br/~memorandum/artigos01/mahfoud01.htm>.
Mahfoud M. Emoções e imagens sagradas em festa popular brasileira de origem barroca. In: Massimi M, Silva PJC, organizadores. Os olhos vêem pelo coração: conhecimento psicológico das paixões na história da cultura brasileira dos séculos XVI a XVII. Ribeirão Preto (SP): Hollos; 2001b. p.108-21.
Mahfoud M, Ribeiro S M. Experiência religiosa e enraizamento social: festa e devoção dos emigrados em visita à comunidade rural de origem. Videtur [periódico online] 1999 [retirado em 12 jan2006]; 6. Disponível em: <http://www.hottopos.com.br/videtur6/migsim.htm>.
Araújo RA, Mahfoud M. A devoção a Nossa Senhora de Nazareth a partir da elaboração da experiência ontológica de moradores de uma comunidade tradicional. Memorandum [periódico online] 2004; Abr [retirado em 12jan 2006]; 6. Disponível em: <http://www.fafich.ufmg.br/~memorandum/artigos06/aramahfoud01.htm>.
Schmidt MLS, Mahfoud M. Dimensões da elaboração da experiência pessoal e coletiva em comunidades tradicionais da Estação Ecológica Juréia-Itatins. Interações 1997;2(3):67-76.
Mahfoud M. Percorrendo as distâncias: memória e história. In: Hoffmann A, Bueno JLO, Massimi M, organizadores. Percorrer distâncias: um desafio para a razão humana. São Paulo: Companhia Ilimitada; 2001c. p.53-64.
Halbwachs M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro; 2004.
Alves AP, Mahfoud M. Cultura popular e cultura escolar em Morro Vermelho. In: V Congresso de Ciências Humanas, Letras e Artes / Conifes, 2001; Ouro Preto, Brasil. Ouro Preto: UFOP, 2001. Disponível em: http://www.ufop.br/ichs/conifes/anais/CMS/cms0501.htm>
Leite RV, Mahfoud M. O encontro entre cultura popular e cultura escolar a partir das elaborações de professores de uma comunidade tradicional. In: Anais do III Seminário de Pesquisa e Estudos Qualitativos e V Encontro de Fenomenologia e Análises do Existir; 2006Jun 1-3; São Bernardo do Campo, Brasil. São Paulo: SEPQ, 2006. Disponível em: <http://www.sepq.org.br/vefae/pdfs/pmchf2.pdf>.
Mahfoud M. Encomendação das almas: mistério e mundo da vida em uma tradicional comunidade rural mineira. In: Massimi M, Mahfoud M, organizadores. Diante do mistério: psicologia e senso religioso. São Paulo: Loyola; 1999. p.57-67.
Ribeiro ACF, Mahfoud M. A importância da tradicional festa do Senhor dos Passos Pequeno para o compartilhamento de significados no mundo da vida de uma comunidade rural. In: Anais da XXXV Reunião Anual da Sociedade Brasileira de Psicologia [CD]; 2005 Out 25-28; Curitiba, Brasil. Ribeirão Preto: SBP; 2005.
Murta A. Barangandão arco-íris: 36brinquedos inventados por meninos. Belo Horizonte: Lapa Cia. de Ação Cultural; 1997.
Bello AA. Fenomenologia e ciências humanas: psicologia, história e religião. Bauru: Edusc; 2004.
Zilles U. Teoria do conhecimento. 2nd ed. Porto Alegre: Edipucrs; 1995.
Husserl E. A crise da humanidade européia e a filosofia. 2nd ed. Porto Alegre: EDIPUCRS; 2002.
Stein E. Estructura de la persona humana. In: Stein E. Obras completas. v. IV: Escritos antropológicos y pedagógicos. Vitória: Ed. El Carmen; Madrid: Ed. de Espiritualidad; Burgos: Ed. Monte Carmelo; 2003. p.555-749.
Stein E. Fundamentos teóricos do labor social de formación. In: Stein E. Obras Completas. v.IV: Escritos antropológicos y pedagógicos. Vitoria: El Carmen; Madrid: Ed. De Espiritualidad; Burgos: Monte Carmelo; 2003.p.127-48.
Stein E. Sobre el concepto de formación. In:Stein E. Obras Completas. v. IV: Escritos antropológicos y pedagógicos. Vitoria: El Carmen; Madrid: Ed. de Espiritualidad; Burgos: Monte Carmelo; 2003. p.177-94.
Stein E. Contribuiciones a la fundamentación filosófica de la psicología y de las ciencias delespíritu. In: Stein E. Obras completas. v.II: Escritos filosóficos: etapa fenomenológica. Vitoria: Ed. El Carmen; Madrid: Ed. De Espiritualidad; Burgos: Ed. Monte Carmelo,2005. p.207-520.
Bello AA. A fenomenologia do ser humano: traços de uma filosofia no feminino. Bauru: Edusc; 2000.
Bello AA. Introdução à fenomenologia. Bauru: Edusc; 2006.
Escosteguy AC. Os estudos culturais e a constituição de sua identidade. In: Guareschi NMF, Bruschi ME, organizadores. Psicologia social nos estudos culturais. Petropólis: Vozes;2003. p.51-74.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis