Percepção de educadores de abrigo: o seu trabalho e a criança institucionalizada
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.20034Palavras-chave:
criança, abrigoResumo
Este artigo objetiva analisar a percepção de cuidadores de abrigo acerca do trabalho desenvolvido por eles e sobre as crianças institucionalizadas. Foram aplicados questionários a 102 educadoras do maior abrigo de Belém, entre 2004 e 2006. Os resultados mostraram que para os educadores: o atendimento da instituição é satisfatório com cuidados físicos básicos, mas não com questões afetivas e intelectuais; a criança institucionalizada não possui liberdade de fazer escolhas, não tem privacidade, nem atenção individualizada; o trabalho desses profissionais exerce pouca influência sobre o desenvolvimento cognitivo e afetivo infantil. Essas informações podem ser úteis na elaboração do projeto político pedagógico da instituição, enfatizando a unidade entre cuidar e educar.Downloads
Referências
Goodnow JJ. Parents’ ideas, action sand feelings: models and methods from developmental and social psychology. Child Dev. 1988; 59(1):286-320.
Bandeira TT. Investimento e crenças parentais. In: Seidl-de-Moura ML, Mendes DM, Pessoa LF, organizadores. Interação Social e Desenvolvimento. Curitiba, CRV; 2009. p. 39-56.
Harkness S, Super CM. Cross cultural reasearch in child development: a sample of the state of the art. Dev Psychol. 1992; 28(1): 622 625.
Melchiori LB, Biasoli Alves ZM. Crenças de educadores de creche sobre temperamento e desenvolvimento de bebês. Psic.: Teor e Pesq. 2001;17(1): 285 292.
Cavalcante LI. Ecologia do cuidado: interações entre a criança, o ambiente, os adultos e seus pares em instide Abrigo. [Tese] Doutorado em Teoria e Pesquisado Comportamento. Belém: Universidade Federal do Pará; 2008. 510p.
Brasil. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente. [acesso em8 jul. 2009]. Brasília, 2009. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil/LEIS/L8069.htm>.
Berger MV, Gracino, ER. Aspectos históricos e educacionais dos abrigos de crianças e adolescentes: a formação do educador e o acompanhamento dos abrigados. Rev Histedbr On-line. 2005; 18 (1), 170-185.
Rizzinni I, Rizzinni I. A instituciona-lização de crianças no Brasil: percurso histórico e desafios do presente. São Paulo: Loyola; 2004.9. Freud A, Burlinghan D. Meninos sem lar. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura; 1960.
Siqueira AC, Betts MK, Dell’Aglio DD. A rede de apoio social e afetivo de adolescentes institucionaliza-dos no sul do Brasil. Interam JPsychol.. 2006; 40(2): 149-158.
Wolff PH, Fesseha G. The orphans of Eritrea: a five-years a follow-up study. J Child Psychol Psychiatry. 1999;40(1): 1231-1237.
Santana JP, Doninelli TM, Frosi RV, Koller, SH. As instituições de atendimento a jovens em situação de rua segundo a abordagem ecologica do desenvolvimento humano. In: Koller SH, organizador. Ecologia do desenvolovimento: pesquisa e intervenção no Brasil. São Paulo, Casa do Psicólogo; 2004. p. 189-192.
Cerisa AB. A construção da identidade dos profissionais na educação infantil: entre o feminino e o profissional. [Tese]. Doutorado em Educação. São Paulo: Universidade de São Paulo; 1996. 212p.
Veríssimo MD. O olhar de trabalhadoras de creches sobre o cuidado dcriança. [Tese]. Doutorado em Enfermagem . São Paulo: Universidade de São Paulo; 2001. 200p.
Ongari B, Molina P. A educadora de creche: construindo suas identidades. Ortale FL, Moreira IP, tradutores. São Paulo, Cortez; 2003.
Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Levantamento nacional de abrigos para crianças e adolescentes da rede SAC. [acesso em 06 abr. 2008].Brasília; 2004. Disponível em: <http://www.ipea.gov.br>.
Beckett C, Maughan B, Ruter M, Castle J, Colvert E, Goothues C, et al. Do the effects of early severe deprivation on cognition persist in adolescence to early? from the Português and Romanian Adoptees Study. Child Dev, 2006, 77 (1), 696-711.
Zeanah HC, Nelson CA, Fox NA, Smyke AT, Marshall P, Parker SW, Koga S. Designing research to study the effects of institutionalization on brain and behavior development: the Bucharest Early Intervention Project. Psychopathol Dev. 2003, 15 (1): 885-907.
Brazil. Ministry of Social Development and Hunger Alleviation. Technical guidance: childcare services for children and adolescents. New York: 2009.
Bondioli, A. The time in everyday childhood: research perspectives and case studies. Ortale, FL, Moreira PI, translators. New York: Cortez, 2004.
Gandini L, Edwards C. Bambini: theItalian approach to early childhood education. Burguño DA, translator. Porto Alegre, Artmed, 2002.
Tizard B, Rees J. A comparasion of the effects of adoption, restoration to the natural mother, and continued institutionalization on the cognitive development of four-year-old children. Child Dev 1974; 45 (1): 92-99.
Roy P, Rutter M, Pickles A. Institutio-nal care: risk from family background to patern of rearing? J Child Psychol Psychiatry. 2000, 41 (1): 139-149.
Santos MF, Bastos AC. Patterns of interaction between adolescents and educators in an institutional space: trejetórias redefines risk. Reflex Psi-col Crit. 2002, 15 (1): 24-52.
Bronfenbrenner U. The ecology of human development: natural and planned experiments. Veronese, MA, translator. Porto Alegre: Artmed, 2005.
Alexandre D, Vieira M. Attachment relationship between institutionalized children who live in the shelter. Psicol. estud. 2004, 9 (1), 207-17.
Nogueira PC. A criança em situação de abrigamento: reparação ou reabandono. [Dissertação]. Mestrado em Psicologia Clínica. Distrito Federal: Universidade de Brasília;2004. 160p.
Kallioupuska. Grouping of children’shelping behavior. Psychol Rep. 1992;71 (1): 747-753.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis