The perception of shelter care educators: their work and the institutionalized child

Authors

  • Celina Maria Colino Magalhães Universidade Federal do Pará
  • Lígia Negrão Costa Universidade Federal do Pará
  • Lília Iêda Chaves Cavalcante Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.20034

Keywords:

children, child care

Abstract

The aim of this article is to study the perception of shelter care educators regarding the work performed by them as well as their effect on the institutionalized children under their care. Questionnaires were administered to 102 educators working in the largest shelter care facility in Belem during the period from 2004 to 2006. The results indicated that in the educator's view, in general service was satisfactory, and whereas basic physical needs were being met, provisions for affective and intellectual growth were not adequate. In particular, children in these facilities had little privacy, nor were they afforded sufficient individual attention. Furthermore, the educator's work appeared to exert minimal influence on the children's cognitive and emotional development. Such information may be useful for formulating more effective pedagogical policies, emphasizing a more integrated link between child care and education.

References

Goodnow JJ. Parents’ ideas, action sand feelings: models and methods from developmental and social psychology. Child Dev. 1988; 59(1):286-320.

Bandeira TT. Investimento e crenças parentais. In: Seidl-de-Moura ML, Mendes DM, Pessoa LF, organizadores. Interação Social e Desenvolvimento. Curitiba, CRV; 2009. p. 39-56.

Harkness S, Super CM. Cross cultural reasearch in child development: a sample of the state of the art. Dev Psychol. 1992; 28(1): 622 625.

Melchiori LB, Biasoli Alves ZM. Crenças de educadores de creche sobre temperamento e desenvolvimento de bebês. Psic.: Teor e Pesq. 2001;17(1): 285 292.

Cavalcante LI. Ecologia do cuidado: interações entre a criança, o ambiente, os adultos e seus pares em instide Abrigo. [Tese] Doutorado em Teoria e Pesquisado Comportamento. Belém: Universidade Federal do Pará; 2008. 510p.

Brasil. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente. [acesso em8 jul. 2009]. Brasília, 2009. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil/LEIS/L8069.htm>.

Berger MV, Gracino, ER. Aspectos históricos e educacionais dos abrigos de crianças e adolescentes: a formação do educador e o acompanhamento dos abrigados. Rev Histedbr On-line. 2005; 18 (1), 170-185.

Rizzinni I, Rizzinni I. A instituciona-lização de crianças no Brasil: percurso histórico e desafios do presente. São Paulo: Loyola; 2004.9. Freud A, Burlinghan D. Meninos sem lar. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura; 1960.

Siqueira AC, Betts MK, Dell’Aglio DD. A rede de apoio social e afetivo de adolescentes institucionaliza-dos no sul do Brasil. Interam JPsychol.. 2006; 40(2): 149-158.

Wolff PH, Fesseha G. The orphans of Eritrea: a five-years a follow-up study. J Child Psychol Psychiatry. 1999;40(1): 1231-1237.

Santana JP, Doninelli TM, Frosi RV, Koller, SH. As instituições de atendimento a jovens em situação de rua segundo a abordagem ecologica do desenvolvimento humano. In: Koller SH, organizador. Ecologia do desenvolovimento: pesquisa e intervenção no Brasil. São Paulo, Casa do Psicólogo; 2004. p. 189-192.

Cerisa AB. A construção da identidade dos profissionais na educação infantil: entre o feminino e o profissional. [Tese]. Doutorado em Educação. São Paulo: Universidade de São Paulo; 1996. 212p.

Veríssimo MD. O olhar de trabalhadoras de creches sobre o cuidado dcriança. [Tese]. Doutorado em Enfermagem . São Paulo: Universidade de São Paulo; 2001. 200p.

Ongari B, Molina P. A educadora de creche: construindo suas identidades. Ortale FL, Moreira IP, tradutores. São Paulo, Cortez; 2003.

Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Levantamento nacional de abrigos para crianças e adolescentes da rede SAC. [acesso em 06 abr. 2008].Brasília; 2004. Disponível em: <http://www.ipea.gov.br>.

Beckett C, Maughan B, Ruter M, Castle J, Colvert E, Goothues C, et al. Do the effects of early severe deprivation on cognition persist in adolescence to early? from the Português and Romanian Adoptees Study. Child Dev, 2006, 77 (1), 696-711.

Zeanah HC, Nelson CA, Fox NA, Smyke AT, Marshall P, Parker SW, Koga S. Designing research to study the effects of institutionalization on brain and behavior development: the Bucharest Early Intervention Project. Psychopathol Dev. 2003, 15 (1): 885-907.

Brazil. Ministry of Social Development and Hunger Alleviation. Technical guidance: childcare services for children and adolescents. New York: 2009.

Bondioli, A. The time in everyday childhood: research perspectives and case studies. Ortale, FL, Moreira PI, translators. New York: Cortez, 2004.

Gandini L, Edwards C. Bambini: theItalian approach to early childhood education. Burguño DA, translator. Porto Alegre, Artmed, 2002.

Tizard B, Rees J. A comparasion of the effects of adoption, restoration to the natural mother, and continued institutionalization on the cognitive development of four-year-old children. Child Dev 1974; 45 (1): 92-99.

Roy P, Rutter M, Pickles A. Institutio-nal care: risk from family background to patern of rearing? J Child Psychol Psychiatry. 2000, 41 (1): 139-149.

Santos MF, Bastos AC. Patterns of interaction between adolescents and educators in an institutional space: trejetórias redefines risk. Reflex Psi-col Crit. 2002, 15 (1): 24-52.

Bronfenbrenner U. The ecology of human development: natural and planned experiments. Veronese, MA, translator. Porto Alegre: Artmed, 2005.

Alexandre D, Vieira M. Attachment relationship between institutionalized children who live in the shelter. Psicol. estud. 2004, 9 (1), 207-17.

Nogueira PC. A criança em situação de abrigamento: reparação ou reabandono. [Dissertação]. Mestrado em Psicologia Clínica. Distrito Federal: Universidade de Brasília;2004. 160p.

Kallioupuska. Grouping of children’shelping behavior. Psychol Rep. 1992;71 (1): 747-753.

Published

2011-12-01

Issue

Section

Original Research