A criança asmática na família: estudo de uma representação
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.39635Palavras-chave:
asma, relações família-criança asmática, criança asmática.Resumo
O presente trabalho, que teve por fio condutor a Teoria das Representações Sociais, articulada à Teoria Psicanalítica, buscou apreender a representação social da família acerca da criança asmática. Para tanto, contou-se com a colaboração de cinco famílias. O material de estudo foi obtido por meio de entrevistas domiciliares, semi-estruturadas, sendo utilizado o método de análise de conteúdo. Foram levantadas questões concernentes ao conhecimento da doença e ao impacto que o seu diagnóstico produz no ambito das relações familiares. Foram analisados alguns pontos emergentes, como a questão da hereditariedade e da culpabilidade, a negação e o medo, os sentimentos de ambivalência e impotência que permeiam as relações mães-filhos, além do uso da doença como máscara para ocultar uma possível estrutura familiar conflituosa.Referências
Ajuriaguerra J, Marcelli D. Manual de psicopatologia infantil. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
Anderson HR. Is the prevalece of asthma chamging? Archives of Disease in Childhood,64 (1): 172-175, 1989.
Badinter E. Um Amor Conquistado: o mito do amor materno. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.
Balfour-Lynn L. Growffi and childhood asthma. Anchives of Disease in Childhood, 64(1): 1049-1055, 1989.
Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
Buist AS. Asthma mortality: what have we learned? The Journal of Allergy and Clinical Immunology, 84 (3): 275-283, 1989.
Cadman D, Boyle M, Szatmari P, Offord DR. Chronic illness disability and mental and social well-being. Pediatncs, 79:805-813, 1987.
Campos HS. Asma: um problema global. Jornal de Pneumologia. 1993;19(3): 123-7, 1993.
Carvalho MQR. et al. Asma brônquica infantil. Médico Policlinico, 4 (65): 2-10,1981.
Clark NM. et al. Developing education for children wiffi asthma through study of self management behavior. Health Educ. Quart.,7: 278-297, 1980.
Comte-Sponville A. Bom dia, angústia! São Paulo: Martins Fontes, 1997.
Fernandes AHR. A asma da criança. O Médico, 85(1369): 422-27,1977.
Ferreira ABH. Novo Dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
Fritscher CC. et al. Modificações na prevalência de asma brônquica em escolares de Porto Alegre. Jornal Brasileiro de Pneumologia,20: 610, 1994.
Gordon R. A assustadora história da medicina. Rio de Janeiro: Ediouro, 1996.
Harrinson H. Medicina interna. 18ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara e Koogan, 1988.
Haynal A, Pasini W. Manual de medicina psicossomática. São Paulo: Masson, 1984.
Jodelet. La representación social: fenômenos, concepto y teoria. In: S. Moscovici (Org.). Psicologia social. Barcelona: Paidos, 1986. p.469-494.
Lewiston NJ, et al. A self-help group for parents of asthmatic childrem. Clin. Pediat,16: 888-890, 1977.
Loras O. Phénoménologie de l’asthme chezl’enfant. Psychologie Médicale, 15(4): 565-70,1983.
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: HucitecAbrasco, 1992.
Moscovici S. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
Novilhan P, Dutan G. A criança asmática, como a compreender e ajudar. Lisboa: Moraes Editores, 1983.
Nunes C, et al. Estudo epidemiológico da patologia respiratória em idade escolar. Jornal do Médico, 122(2200): 40-51, 1987.
Park SJ. Aspectos Psicológicos no tratamento da asma em crianças. Baillières Clinical Paediatrics, 3: 417-425, 1995.
Peckham C, Butler N. A national study of asthma childhood. Journal of Epidemiology and Community Health, 32: 79-85,1978.
Phelan P. D. Asma em crianças e adolescentes: generalidades. Baillière’s Clinical Paediatrics, 3: 247-252, 1995.
Reis JRT. Família, emoção e ideologia. In: STM Lane, W Codo (Orgs.). Psicologia Social: o homem em movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis