Promotion of social skills promotion in preschool children
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19748Keywords:
Habilidades sociais, Programas preventivosAbstract
Social skills promotion in the child's relationships, in a preventive level, provides the development of and improvement in social competence, resulting in greater adaptability to the social environment. This research aimed to verify the effectiveness of a preventive program of social skills development in children between 4 and 6 years old and their parents. The results reflect the performance of 9 children of both sexes, with age between 5 and 6 years. CBCL (Achenbach, 1991) was used as the analysis instrument, answered by parents about the children's behaviors, before and after the participation in the program. Based on this analysis, it was possible to observe that there is a statistical difference between CBCL results before and after intervention, indicating changes in parents' perception about their children's behaviors and the probable increase in behaviors that facilitate social interaction.Downloads
References
Carlo G, Koller SH. Desenvolvimento moral pró-social em crianças e adolescentes: conceitos metodologias e pesquisas no Brasil. Psicologia,Teoria e Pesquisa 1998:14(2):161-72.
Melo M, Silvares EFM, Conte FCS. Orientação preventiva de um grupo de mães de crianças com dificuldades de interação. In: Silvares EFM Estudos de caso em psicologia clínica comportamental infantil. Campinas (SP): Papirus; 2000. p. 199-219.
Melo MHS. Um atendimento psicológico preventivo numa clínica-escola de São Paulo [dissertação]. São Paulo (SP): Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo; 1999.
Ribes Iñesta E. Psicología y salud: un análisis conceptual. Barcelona: Martínez Roca; 1990.
Melo MHS. Uma intervenção multifocal na comunidade [tese] São Paulo (SP): Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo; 2004.
Bayes R. Aplicaciones del análisis funcional de Skinner al campo de la salud. Rev del Colegio Oficial de Psicólogos Andalucia Ocidental Apuentes de Psicologia 1991; 33:135-41.
Löhr SS. Estimulando o desenvolvimento de habilidades sociais em idade escolar. In: De Prette Z, Del Prette A. Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem. Campinas (SP): Editora Alínea; 2003. p.293-310.
Hawkings JD, Catalano RF, Kosterman R, AbbottR, Hill KG. Preventing adolescent health-risk behaviors by strengthening protection during childhood. Asch Pediatric Adolescent Medicina. 1999; 153:226-34.
Castro REF, Melo MHS, Silvares EFM. O julgamento de pares de crianças com dificuldades interativas após um modelo ampliado de intervenção. Psicologia, Reflexão e Crítica 2003;16(2):309-18.
Lorencini BDB, Ferrari DCA. Oficinas de prevenção. In: Ferrari DCA, Vecina TCC. O fim da violência familiar. São Paulo(SP): Agora; 2002.
Ingberman YK. O estudo de padrões de interação entre pais e filhos; prevenção da aquisição de comportamentos de adaptativos, embasamento para prática clínica. In: Guilhardi HJ. Sobre comportamento e cognição. vol 8. Santo André(SP): Esetec; 2001. p.226-33.
Conduct Problems Prevention Reserch Group. Initial impact of the fast track prevention trial for conduct problems: I. The high-risk sample. J Consulting & Clinical Psychology 1999; 67(5):631-47.
Webster-Stratton C. Preventing conduct problems in Head Start Children: Streng theming parenting competences. Journal of Consulting and Clinical Psychology 1998; 66(5): 715-30.
Webster-Stratton C, Hammond M. Treating Children with Early-onset conduct problems: a comparison of child and parent training interventions. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1997;65(1):93-109.
August GJ, Realmuto GM, Hektner JM, Bloomquist ML. An integrated components preventive intervention for aggressive elementary school children: The Early Risers Program. J Consulting and Clinical Psychology. 2001; 69(4):614-26.
Del Prette ZAP, Del Prette A. Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis (RJ): Editora Vozes; 2001.
Falcone E. Habilidades sociais: para além da assertividade. In: Wielenska RC. Sobre comportamento e cognição. vol 6. Santo André(SP): Esetec; 2000. p.211-21.
Bedell JR, Lennox SS. Handbook for communication and problem-solving skillstraining: A cognitive-behavioral approach. New York(NY): John Wiley & Sons; 1997.
Collins J, Collins M. Social skills training and the professional helper. New York(NY): Willey; 1992.
Matos MG. Comunicação e gestão de conflitos na escola. Lisboa: Edições FMH; 1997.
Hops H. Children’s social competence and skill: current research practices and future directions. Behavior Therapy 1983;14: 3-18.
Del Prette ZAP, Del Prette A. Psicologia das habilidades sociais. Petrópolis(RJ): Editora Vozes; 1999.
Gomide PIC. Pais presentes, pais ausentes. Petrópolis(RJ): Editora Vozes; 2004.
Gomide PIC. Estilos parentais e comportamento anti-social. In: Del Prette A, Del Prette Z. Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem: questões conceituais, avaliação e intervenção. Campinas(SP): Alínea; 2003. p.21-60.
Gomide PIC. Efeito das práticas educativas no desenvolvimento do comportamento anti-social. In: Marinho ML, Caballo VE. Psicologia Clínica e da Saúde. Londrina (PR): UEL; 2001. p.33-54.
Salvo CG. Validação externa de Inventário de Estilos Parentais: estudo de caso com famílias pró-sociais [monografia de conclusão de curso de psicologia]. Curitiba (PR): Universidade Federal do Paraná; 2003.
Sabbag GM. Validação externa de Inventário de Estilos Parentais: estudo de caso com famílias de risco. [monografia de conclusão de curso de psicologia]. Curitiba (PR): Universidade Federal do Paraná; 2003.
Reppold CT, Pacheco J, Bardagi M, Hutz CS. Prevenção de problemas de comportamento e desenvolvimento de competências psicossociais em crianças e adolescentes: uma análise das práticas educativas e dos estilos parentais. In: Hutz SH. Situações de risco e vulnerabilidade na infância e na adolescência: aspectos teóricos e estratégia de intervenção. São Paulo (SP): Casado Psicólogo Livraria e Editora Ltda; 2002. p.7-51.
Alvarenga P, Piccinini C. Práticas educativas maternas e problemas de comportamento em pré-escolares. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2001;14(3): 449-60.
Pettit G, Laird RD, Dodge KA, Bates J, Criss M. Antecedents and behavior-problem outcomes of parental monitoring and psychological control in early adolescence. Child Development. 2001;72:583-98.
Matthews KA, Woodall KL, Kenyon K, Jacob T. Negative family environment as a predictor of boys’s future status on measures of hostile attitudes, interview behavior, and anger expression. Health Psychology. 1996;15(1):30-7.
Patterson GR, Reid JB, Dishion TJ. Antisocial boys. USA: Castalia Publishing Company; 1992.
Engles RCME, Finkenauer C, Meeus W, DekovicM. Parental attachment and adolescents’ emotional adjustment: the associations with social skills and relational competence. J Counseling Psychology. 2001;48(4):428-39.
Casares MIM, Cabalo VE. A timidez infantil. In. Silvares EFM. Estudos de caso em psicologia clínica comportamental infantil. Vol. II. Campinas (SP): Ed. Papirus; 2002. p.11-43.
Achenbach TM. Manual for the child behavior checklist/ 4-18 and 1991 profile. University of Vermont, Department of Psychiatry Burlington(USA): VT; 1991. p. 1-288.
Bordin IAS, Mari JJ, Caiero MF. Validação da versão brasileira do Child Behavior Checklist(CBCL) Inventário de comportamentos da Infância e adolescência: dados preliminares. Rev ABPAPPAL. 1995;17(921):55-66.
Silvares EFM, Melo MH. A psicologia clínica e os programas preventivos de intervenção comunitária. Boletim de Psicologia. 2001;1(113):85-97.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis