Creation and crystallization in the dialectic of teaching and learning: the meanings that teachers give to their pedagogical practices

Authors

  • Kátia Maheirie Universidade Federal de Santa Catarina; Departamento e do Programa de Pós Graduação em Psicologia
  • Eliane Regina Pereira FACVEST

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19781

Keywords:

Pedagogic activity, Creation activity, Production of meanings

Abstract

This article discusses how teachers give meaning to their pedagogical activities. The discussion is based on a research study developed with teachers of grades 1 to 4 of public elementary schools and also on an analysis of the process of creation and crystallization that constitutes this pedagogic activity. Based on the contributions of the dialectical historical materialism and making use of Sartre's theory as an ontological basis, it is observed that this "pedagogic activity" becomes "creative activity" not in its own integrity, but in the dialectic of the "creation-crystallization" process.

References

Vygotsky LS. Obras escogidas II. Madrid: Visor Distribuciones; 1992. Pensamiento y palabra. p.287-348.

Nóvoa A, coordenador. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote; 1995.

Lelis IA. A formação da professora primária: da denúncia ao anúncio. São Paulo: Cortez/Autores Associados; 1989.

Carvalho M. Formação de professores e trabalho docente. In: Ferro MAB, organizador. Educação: saberes e práticas. Teresina: EDUFPI; 2002.

Basso IS. Significado e sentido do trabalho docente. Cad CEDES. 1998;19(44):19-32.

Sawaia BB. Comunidade como ética e estética de existência: uma reflexão mediada pelo conceito de identidade. Psyche (São Paulo). 1999;8(1):19-25.

Sartre JP. Esboço de uma teoria das emoções. Rio de Janeiro: Zahar; 1965.

Maheirie K. Processo de criação no fazer musical: uma objetivação da subjetividade, a partir dos trabalhos de Sartre e Vygotsky. Psicol Estud. 2003;8(2):147-53.

Vasconcelos GAN, organizador. Como me fiz professora. Rio de Janeiro: DP&A; 2003.

Mignot ACV, Cunha MTS. Práticas de memórias docente. São Paulo: Cortez; 2003.

Fontana RC. A constituição social da subjetividade: notas sobre Central do Brasil. Educ Soc. 2000;21(71):221-34.

Fontana RC. Trabalho e subjetividade: nos rituais da iniciação a constituição do ser professora. Cad CEDES. 2000;20(50):103-19.

Zanella AV. Relações sociais em sala de aula: reflexões à luz da psicologia histórico-cultural. In: Anais do III Congresso Nacional de Reorientação Curricular; 2002 jul 05-07;Blumenau, Brasil. Blumenau (SC): Prefeitura Municipal/Edifurb; 2002. p. 47-50.

Vygostsky LS. La imaginación y el arte en la infancia. Madrid: Akai; 1990.

Zanella AV, Balbinot G, Pereira RS. Recriar a(na) renda de bilro: analisando a nova trama tecida. Psicol Reflex Crit. 2000;13(3):539-47.

Sartre JP. Questão de método. São Paulo: Abril Cultural; 1978.

Franco MLPB. Ensino médio: desafios e reflexões. Campinas: Papirus; 1994.

Ruiz-Olabuénaga JI. Metodología de lainvestigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto; 1999.

Zanella AV, Ros SZ. O lugar social do professorem sala de aula: questões a considerar em sua formação. In: Anais do IV Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul (ANPED)[CD-ROM]; 2002 nov 26-29; Florianópolis, Brasil. Florianópolis(SC): UFSC/NUP; 2002.

Sartre JP. Sartre no Brasil: a conferência de Araraquara. Rio de Janeiro: Paz e Terra; São Paulo: UNESP; 1960.

Andaló CSA. Fala, professora!: repensando o aperfeiçoamento docente. Petrópolis: Vozes; 1995.

Sawaia BB. Dimensão ético-afetiva do adoecer da classe trabalhadora. In: Lane STM, Sawaia BB, organizadores. Novas veredas da psicologia social. São Paulo: Brasiliense/EDUC; 1995.

Published

2006-04-01

Issue

Section

Original Research