Day-care center caregivers and their conflict between giving care and teaching
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19811Keywords:
Saúde infantil, Creches, Educação infantil, Cuidados primários de saúde, Enfermagem pediátricaAbstract
To promote childrens health is to guarantee quality in the care given, in order to provide their integral development. The day-care center is a place where children live great part of their days, justifying the attempt to understand how this care is offered to them. The general objective of the present study was to characterize the aspects related to the implementation of health care in a day-care center, and the specific objective was to identify the caregivers perceptions and the institutional proposal concerning the child health care. Interviews were carried out with four teachers and the pedagogical coordinator of a public municipal day-care center in the city of São Paulo, and institutional documents were analyzed. The caregivers discourse revealed that the integration of education and care seems to be a characteristic of the work in the day-care center, but many factors made this integration difficult, such as the personnels deficient formation in relation to care, particularly that in the health area, and the overload of activities. In view of these difficulties, questions concerning the possibility to effectively accomplish this integration arose. Education still appears as the main focus of the teachers work, and care seems to be something inevitable since the child is very dependent. Therefore, care actions remain restricted to the childrens body and are emphasized only when they are considered as activities to be taught, aiming at the childs independence. The institutional proposal identified in documents presents gaps concerning the effective inclusion of care as an independent category that is inherentin the caregivers professional function. In conclusion, the study points to the need to continue improving the construction of appropriate proposals to this level of childhood assistance, with the support of other knowledge areas that perform childcare. Keywords: Child health. Day-care centers. Child education. Primary health care. Pediatric nursing.Downloads
References
Scliar M. Do mágico ao social: a trajetória da saúde pública. São Paulo: LEPM; 1987.
Santos MLM, Vieira MLF, Soares FJP. Promoção da saúde no cotidiano do pediatra no serviço de saúde. In: Sociedade Brasileira de Pediatria, Departamento Científico de Saúde Escolar. Cadernos de Escolas Promotoras de Saúde -I [texto na internet]. Rio de Janeiro; 2005. p. 21-5 [acesso em 20 jun2005]. Disponível em: http://www.sbp.com.br/img/cadernosbpfinal.pdf.
Harada J. Introdução. In: Sociedade Brasileira de Pediatria, Departamento Científico de Saúde Escolar. Cadernos de Escolas Promotoras de Saúde - I [texto na internet]. Rio de Janeiro; 2005. p. 5-7 [acesso em 20 jun2005]. Disponível em: http://www.sbp.com.br/img/cadernosbpfinal.pdf.
Merisse A. Origem das instituições de atendimento à criança: o caso das creches. In: Merisse A, Justo JS, Rocha LC, Vasconcelos MS. Lugares da infância: reflexões sobre a história da criança na fábrica, creche e orfanato. São Paulo: Arte Ciência; 1997. p. 25-51.
Pacheco ALPB, Dupret L. Creche: desenvolvimento ou sobrevivência? Psicol USP. 2004;15(3):103-16.
Brasil. Lei n. 8.069, de 13 de Julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente, e dá outras providências. In: TitoR. Criança e paz. Brasília (DF): Centro Gráfico do Senado Federal; 1990.
Brasil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. 23 dez 1996;Seção 1:27833-41.
Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília (DF); 1998. 3 v.
Fundo das Nações Unidas para a Infância -UNICEF. Situação da infância brasileira 2001: desenvolvimento infantil: os seis primeiros anos de vida. Brasília (DF); 2001.
Shore R. Repensando o cérebro: novas visões sobre o desenvolvimento inicial do cérebro. Porto Alegre: Mercado Aberto; 2000.
Veríssimo MLOR. O desenvolvimento infantil e o cuidado da criança pela família. In: Secretaria Municipal de Saúde, Programa Saúde da Família. Nossas crianças: janelas de oportunidades. São Paulo; 2002. p. 31-6.
Betelli VC. Acompanhamento do desenvolvimento infantil em creches [dissertação]. São Paulo: Escola de Enfermagem da USP; 2006.
Veríssimo MLOR, Fonseca RMGS. O cuidado da criança segundo trabalhadoras de creches. Rev Latinoam Enfermagem. 2003;1(1):28-35.
Maranhão DG. O cuidado como elo entre saúde e educação. Cad Pesqui.2000;(111):115-33.
Amorim KS, Yazlle C, Rossetti-Ferreira MC. Binômios saúde-doença e cuidado-educação em ambientes coletivos de educação da criança pequena. Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum. 2000;10(2):3-18.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Texeira - INEP. Censo escolar 2005 [online]. Disponível em: http://www.inep.gov.br/basica/censo/default.asp (4jun 2006).
Ippolito-Shepherd J. A promoção da saúde no âmbito escolar: a iniciativa regional escolas promotoras de saúde. In: Sociedade Brasileira de Pediatria, Departamento Científico de Saúde Escolar. Cadernos de Escolas Promotoras de Saúde - I [texto na internet].Rio de Janeiro; 2005. p. 8-13 [acesso em 20jun 2005]. Disponível em: http://www.sbp.com.br/img/cadernosbpfinal.pdf.
Pelicioni MCF, Torres AI. A escola promotora da saúde. São Paulo: Faculdade de Saúde Pública da USP; 1999. (Série monográfica, 12).
Secretaria Municipal de Educação. Programa São Paulo é uma Escola. Diário Oficial da Cidade de São Paulo. 2005;50(131 Supl).
Secretaria Municipal de Educação, Diretoria de Orientação Técnica. Tempos e espaços para a infância e suas linguagens nos CEIs, creches e EMEIs da cidade de São Paulo. São Paulo; 2006. Campos MM, Fullgraf J, Wiggers V. Aqualidade da educação infantil brasileira: alguns resultados de pesquisa. Cad Pesqui.2006;36(127):87-128.
Cruz SHV. A creche comunitária na visão das professoras e famílias usuárias. Rev Bras Educ. 2001;(16):48-60.
Wada MJFA. A professora de creche: a docência e o gênero feminino na educação infantil. Pró-Posições. 2003;14(42):53-65.
Maranhão DG. O cuidado compartilhado: relações entre famílias e profissionais de uma creche [tese]. São Paulo: Universidade Federal de São Paulo; 2005.
Arce A. Documentação oficial e o mito da educadora nata na educação infantil. Cad Pesqui. 2001;(113):167-84.
Carvalho MP. No coração da sala de aula: gênero e trabalho docente nas séries iniciais. São Paulo: Xamã; 1999.
Campos MM. Educar e cuidar: questões sobreo perfil do profissional de educação infantil. In: Ministério da Educação e do Desporto. Por uma política de formação do profissional em educação infantil. Brasília: MEC/SEF/Coedi;1994. p. 32- 42.
Vandell DL, Wolfe B. Child care quality: doesit matter and does it need to be improved?[relatório na internet]. Washington (DC):United States Department of Health & Human Services; 2004 [acesso em 25 maio 2004].Disponível em: http://aspe.hhs.gov/hsp/ccquality00/ccqual.htm.
Silva CS. Escola promotora de saúde: uma visão crítica da saúde escolar. In: Sociedade Brasileira de Pediatria, Departamento Científico de Saúde Escolar. Cadernos de Escolas Promotoras de Saúde - I [texto na internet]. Rio de Janeiro; 2005. p. 14-20[acesso em 20 jun 2005]. Disponível em: http://www.sbp.com.br/img/cadernosbpfinal.pdf.
Kulhmann Jr M. Educação infantil e currículo. In: Faria ALG, Silveira MS, organizadores. Educação infantil pós-LDB: rumos e desafios. 2ªed. Campinas: Autores Associados; 2000. p. 51-66.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis