Profile of patients from a psychosocial care centre for children and adolescents in São Paulo City, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19913Keywords:
mental health, Psychosocial Care Centres, childhood, adolescence, patients´ profileAbstract
Psychosocial Care Centres for children and adolescents (CAPSi) are the main services concerning Brazilian Psychiatric Reform and aim to the assistance of children and adolescents suffering from persistent psychic diseases. The objective of the paper is to describe the profile of patients of a CAPSi, considering sex, age, diagnosis, kind of referral, school insertion and reason for searching for the service. METHOD: data have been collected from all active patients files from a unit from São Paulo state, Brazil - one hundred and three - through a protocol. This paper shows partial data from a project entitled Epidemiologic and Social demographic characteristics of patients of the CAPSi from São Paulo state. RESULTS: most patients assisted in this service are between five and fifteen years old (68,9%) and are male (61,2%). Behavioural and emotional disorders afected 21,4% of all patients, followed by disorders of psychological development (16,2%) and mental retardation (10,5%). Patients were referred to the unit mostly by State Child Protection Agency (22,3%) and had motor neuronal problems (17,5%), school difficulties (15,5%) and social behavior matters (14,6%) as the main reasons for searching for assistance. CONCLUSIONS: the high number of motor neuronal problems may indicate specific characteristics of the unit, which has taken patients and professionals from an older outpatient rehabilitations service. The great number of relevant characteristics were not found in patients files may show lack of standard in registration.Downloads
References
Organização Mundial da Saúde. Classificação estatística internacional de doenças e problemas relacionados à saúde, 10a revisão. v. 1. São Paulo: Centro Colaborador da OMS para a Classificação de Doenças em Português; 1995.
Halpern R, Figueiras ACM. Influências ambientais na saúde mental da criança. J. Pediatr. 2004;80(2):104-110.
Organização Mundial da Saúde. Relatório Mundial da saúde 2001: saúde mental: novas concepções, nova esperança. Lisboa: 2002, p. 208.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de políticas de Saúde. Área de Saúde do Adolescente e do Jovem. Cadernos, juventude, saúde e desenvolvimento, v.1. Brasília, DF, agosto, 1999, 303 p.
Hoffmann MCCL. Perfil demográfico e clínico da clientela atendida nos Centros de Atenção Psicossocial Infanto juvenil(CAPSi) no ano de 2003 [dissertação de mestrado]. Bahia: Instituto de Saúde Coletiva da Universidade Federal da Bahia, 2005.
Almeida Filho N, Santana VS, Abnoel l, Jacobina RR. Relações entre a saúde mental dos pais e a saúde mental de crianças em uma população de Salvador-Bahia. Acta Psiquiátr. Psicol. Am. Lat. 1985; 31(3):211-21.
Paula CS, Duarte CS, Bordin IAS. Prevalência de problemas de saúde mental em crianças e adolescentes da região metropolitana de São Paulo: necessidade de tratamento e capacidade de atendimento. Rev. Bras. Psiquiatr. 2007; 29 (1): 11-17.
Vitolo YLC, Fleitlich-Bilyk RG, Bordin IAS. Crenças e atitudes educativas dos pais e problemas de saúde mental em escolares. Rev. Saúde Pública. 2005;(39):716-724.
Lauridsen EP. Atenção à saúde menta linfantil: um desafio às práticas de saúde- um olhar epidemiológico [dissertação de mestrado]. São Paulo: Faculdade de Saúde Pública da USP; 1998.
Lauridsen-Ribeiro EPP, Tanaka OY. Problemas de saúde mental das crianças: abordagens na Atenção Básica. São Paulo: Annablume, 2005.
The Lancet. Series Global mental health, 2007. Disponível em: url:http://www.thelancet.com/collections/series/mentalhealeth. acesso em 15/4/2008.
Ministério da Saúde. Portaria/GM nº 336de 19 de fevereiro de 2002. Brasília, 2002.
Hoffmann MCCL, Santos DN, Mota ELA. Caracterização dos usuários e dos serviços prestados por Centros de Atenção Psicossocial Infanto juvenil. Cad. Saúde Pública. 2008; 24 (3): 633-642.
Santos DN, Carvalho MM, Pinho MA, Nunes APR. Atendimento em psiquiatria da infância e adolescência em serviços públicos de Salvador. Rev Baiana de Saúde Pública. 2005; v.29 n.1, p.35-42.
Organização Mundial de Saúde. Classificação de Transtornos Mentais e do Comportamento da CID 10. Porto Alegre: Artes Médicas; 1998.
Ministério da Educação (MEC). Conselho Nacional da Educação, 2009.Conselho Site: http://www.deolhonaeducacao.org.br/Comunicacao.aspx?action=5&mID=4108acesso em 01/08/2009.
Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílio, 2006. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. http://ftp.ibge.gov.br/Indicadores_Sociais/Sintese_de_Indicadores_Sociais_ 2006/Tabelas/ Acesso em: 16/08/2009.
Schoen-Ferreira TH, Silva DA, Farias MA, Silvares EFM. Perfil e principais queixas dos clientes encaminhados ao Centro de Atendimento e Apoio Psicológico ao Adolescente (CAAA)UNIFESP-EPM. Psicologia em estudo. 2002;7(2): 73-82.
Linhares MBM, Parreira VLC, Maturano AC, Santa’anna SC. Caracterização dos motivos de procura de atendimento infantil em um serviço de psicopedagogia clínica. 1993; Medicina. 26 (2):148-60.
Cabral E, Sawaia SM. Concepções e atuação profissional diante das queixas escolares: os psicólogos nos serviços públicos de saúde. Estudos de Psicologia. 2001;6(2): 143-155.
Assis SM, Avanci JQ, Pesce RP, Ximenes LF. Situação de crianças e adolescentes brasileiros em relação à saúde mental e à violência. Ciência e Saúde Coletiva. 2009; 14(2): 319-361.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis