In service training for health professionals in assistive technology: the occupational therapists' role

Authors

  • Miryam Bonadiu Pelosi Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Leila Regina d'Oliveira de Paula Nunes Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19931

Keywords:

occupational therapy, assistive technology, continuous education

Abstract

the purposes of this study were to plan, implement and evaluate the effects of a training course in Assistive Technology devised to health professionals. Twenty eight occupational therapists and nine speech pathologists were the recipients of the course offered in an action research model. In the study, conducted in the city of Rio de Janeiro, an active lecture model was employed, through the use of questionnaires, videos, simulated activities and group dynamics concerning the use of Assistive Technology resources. The results showed that this delivery model, in spite of taking into account the recipients´ needs and interests, was not sufficient to change the professionals' actions in their work field. Data pointed out both the need of continuity of the formation process and the relevance of interaction with more experienced peers in order to change the recipients´ attitudes towards the use of Assistive Technology as a work tool.

References

Pelosi MB. Inclusão e Tecnologi a Assistiva [Tese]. Rio de Janeiro: Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro; 2008.

Brasil. Ata da VII Reunião do Comitê de Ajudas Técnicas. 2007. [Acesso realizado em 16 de agosto de 2009].Disponível em: www.mj.gov.br/corde/.../Ata_VII_Reunião_do_Comite_de_Ajudas_Técnicas.doc

Brasil. Portaria 142 Comitê de Ajudas Técnicas – CAT. 2006. [Acesso em 2 de maio de 2009]. Disponível em http://www.galvaofilho.net/portaria142.htm

King TW. Assistive Technology – Essential Human Factors. Boston: Allynand Bacon; 1999.

Cook AM, Hussey SM. AssistiveTechnologies: Principles and Practice. Missouri: Mosby, 2nd ed.; 2002.

Kanny EM, Anson DK. Current trends inassistive technology education in entry-level occupational therapy curricula. Am J Occupational Therapy. 1998; 52(7): 586-91.

Emmel MLG. Atuação da Terapia Ocupacional no processo de inclusão social: Implicações da Formação na Prática Profissional. In: Marquezine MC, Almeida MA, Tanaka EDO, Busto RM, Souza SR, Meletti SMF, Fujisawa DS (Orgs.). Inclusão. Londrina: Editora da Universidade de Londrina; 2003.p.295-309.

Palm RCM. Catálogo de las Carreras y Asociaciones de Terapia Ocupacional, Mar del Plata. 2009. [Acesso realizado em 29 de agosto de 2009]. Disponível em: http://www.udc.es/grupos/cndeuto/docs/Catalogo_de_las_Carreras_y_Asociaciones_de_TO_2007.pdf.

Conselho Federal de Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Terapia Ocupacional. Perspectivas de Inserção no SUS. Rev Coffito. 2008; 9(26): 2-13.

Stein F. Reflections on 50 years as an occupational therapist. Occupational Therapy International. 2008; 15(1): 1-3.

Canadian Association of Occupational Therapists Position Statement. Assistive Technology and Occupational Therapy. Canadian J Occupational Therapy. 2003; 70(2): 113-8.

Shuster NE. Addressing assistive technology needs in special education. Am J Occupational Therapy. 1993; 47(11): 993-7.

Pelosi MB. Comunicação Alternativa e Suplementar. In: Cavalcanti A, Galvão C(Orgs.), Terapia Ocupacional – Fundamentação e Prática. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2007.p.462-468.

Candau VM. Formação Continuada de Professores. In: Candau VM. (Org.). Magistério: Construção Cotidiana. 2ªedição. Petrópolis: Editora Vozes; 1998.p. 51-68.

Nascimento MG. Formação Continuada de Professores: Modelos, Dimensões e problemática. In: Candau VM (Org.).Magistério: Construção Cotidiana. 2ª edição. Petrópolis: Editora Vozes; 1998.p. 69-89.

Prada EA. Formação participativa de docentes em serviço. Taubaté: Cabral Editora Universitária; 1997.

Bardin L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70; 1997.

Published

2009-12-01

Issue

Section

Original Research