Bakhtin and the processes of human development
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19982Keywords:
dialogic, polyphony, language development, BakhtinAbstract
Bakhtin's work has been appropriated not only for linguistics but also for different areas of knowledge such as Psychology, Education and Arts. Approximating this author's work to the field of human development, it can be understood how dialogism and the Arts. In approaching this author's field of language and human development, we can understand how the dialogism and polyphony can be evoked in dialogue with developmental contexts and discursive practices. This approximation helps to rethink the scientific paradigm which views the development as a linear sequence of maturational stages and acquisitions. Beyond these reductionist considerations, Bakhtin provoques the reader to narrate their own development, which is always relational, dialogic and positioned.Downloads
References
Bakhtin M (Volochinov). Estética da criação verbal. Trad. Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes; 1997.
Freitas MTA. Nos textos de Bakhtin e Vigotski: um encontro possível. In: Brait B, org. Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. 2ª ed. Campinas: Editora da Unicamp; 2005: 295-314.
Marques MCS. Bakhtin: apontamentos temáticos. Primeira versão. 2004; 3(161):2-7.
Scorsolini-Comin F, Amorim KS. “Emmeu gesto existe o teu gesto”: corpo-reidade na inclusão de crianças deficientes. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2010;23(2): 261-269.
Levitan D, Furtado JR, Zanella AV. Jovens, imagens de si e a cidade: discursos em movimento. Rev Bras Crescimento e Desenvolvimento Humano. 2009; 19(2): 283-296.
Todorov T. (1979). Prefácio. In: BakhtinM. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes; 1992.
Lukianchuki C. Dialogismo: a linguagem verbal como exercício do social. Rev Sinergia. 2001; 2(2).
Scorsolini-Comin F, Santos MA. Poesia mediada: dialogismo, linguagem e comunicação no filme “O carteiro e o poeta”. Rev Eletrônica de Comunicação, 2007;4: 1-15.
Soares-Silva AP. (Des)continuidades no envolvimento com o crime: construção de identidade narrativa de ex-infratores. SãoPaulo: IBCCRIM; 2003.
Amorim KS. Concretização de discursos e práticas histórico-culturais, em situações de frequência de bebês em creche. Tese de Doutorado em Saúde Mental, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo; 2002.
Rossetti-Ferreira MC, Amorim KS, Soa-res-Silva AP, Carvalho AMA. Desafios metodológicos na perspectiva da rede designificações. Cadernos de Pesquisa,38(133): 147-170; 2008.
Rossetti-Ferreira MC, Amorim KS, Silva APS. Uma perspectiva teórico-metodológica para análise do desenvolvimento humano e do processo de investigação. Psicologia: Reflexão e Crítica, 13(2):281-293; 2000.
Yaszlle CHD. Pré-escolas convivendo coma paralisia cerebral: uma análise do processo de inclusão/exclusão. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto; 2001.
Valsiner J. One hundred years: a constructive jubilee celebration for Lev Vygotsky and Jean Piaget. Culture Psychology, 2: 243-245; 1996.
Vigotski LS. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes; 1987.
Rossetti-Ferreira MC, Amorim KS, Silva APS, Carvalho AMA, orgs. Rede de significações e o estudo do desenvolvimento. São Paulo: Artmed; 2004.
Barros DLP. Dialogismo, polifonia e enunciação. In: Fiorin JL, org. Dialogismo, polifonia, intertextualidade: em torno de Bakhtin. São Paulo: Edusp; 1994.
Barbosa MV. A concepção de palavra em Bakhtin. Primeira versão. 2002; 20.
Bakhtin M (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. 7ª ed. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec; 1995.
Bakhtin M (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. 9ª ed. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec; 1999.
Bakhtin M. Toward a philosophy of the act. Trad. Ed Vadim Liapunov, Michael Holquist. Texas: University of Texas Press; 1993.
Santos MA, Gomes WB. Self dialógico: teoria e pesquisa. Psicologia em Estudo,15(2): 353-361; 2010.
Hermans HJM. The construction and reconstruction of a dialogical self. J Constructivist Psychology. 16: 89-130; 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis