Evolution of growth and development of children preschoolers zero-two years in the city of Goiânia (GO)
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.20011Keywords:
child growth, child development, preschool, risk factors, detection of delayAbstract
The study aimed to analyze growth and development evolution of preschool children in daycare centers from Goiânia, check the association between risk factors in children growth and development. We evaluated 39 children of both sexes, 0-2 years old. Children were assessed on three different occasions with an interval of two months between assessments. Growth was assessed by anthropometric measurements of height and weight and development was assessed by the Denver Test II. Most children had normal growth. In the first assessment 46% of children were at risk for the development, 28% in the second evaluation and risk assessment in the last 44% of the language area later. The following variables were associated with growth deficits and delayed development: increased maternal age, lower Apgar score at 5 minutes, male, less weight gained during pregnancy and unemployed mothers.Downloads
References
Brasil. Ministério da Saúde (BR). Agenda de compromissos para a saúde integral da criança e redução da mortalidade infantil. Brasília (DF): Ministério da Saúde/Secretaria de Políticas de Saúde; 2004.
Diniz RLP. O crescimento infantil e a influência de fatores intrínsecos e extrínsecos na sua evolução. Rev Pediatr. v. 8, n. 1, p. 5-7. jan./jun. 2007.
Sabatés AL, Mendes LCO. Perfil do crescimento e desenvolvimento de crianças entre 12 e 36 meses de idade que freqüentam uma creche municipal da cidade de Guarulhos. Cienc Cuid Saude. 2007; 6(2):164-70.
Sigaud CH. Enfermagem pediátrica. São Paulo: EPU, 1996.
Biscegli TS, Polis LB, Santos LM, Vicentin M. Avaliação do estado nutricional e do desenvolvimento neuropsicomotor em crianças frequentadoras de creche. Rev Paul Pediatr. 2007; 25(4): 337-42.
IBGE Síntese dos indicadores sociais 2007v.21. [acesso em: 15 mar 2010]. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/presidencia/noticias/noticia_visua-liza.php?id_noticia=987.
Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes e bases da educação nacional. Leinº. 9.394, 1996. [cited 2007 Jul 13]. Available from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm.
Caetano MJD, Silveira CRA, Gobbi LTB. Desenvolvimento motor de pré escolares no intervalo de 13 meses. Rev Bras Cineantropom. Desempenho Hum. 2005;7(2): 05-13.
Holmes SJ, Morrow AL, Pickering LK. Child care practices: effects of social change on the epidemiology of infectious diseases and antibiotic resistance. Epidemiol Rev. 1996; 18(1): 10–28.
Bezerra-Filho JG, Kerr-Pontes LRS, Barreto ML. Mortalidade infantil e contexto socioeconômico no Ceará, Brasil, no período de 1991 a 2001. Rev. Bras. Saúde Mater. Infant. 2007; 7(2): 135-42.
Carabolante AC, Ferriani MGC. O crescimento e desenvolvimento de crianças na faixa etária de 12 a 48 meses em creche na periferia da cidade de Ribeirão Preto –SP. Rev. Eletr. Enf. 2003; 5(1):28-34. Disponível em: http://www.fen.ufg.br/revista/revista5_1/pdf/cresci.pdf.
Gallahue DL, Ozmun JC. Compreendendo o Desenvolvimento Motor: Bebês, Crianças, Adolescentes e Adultos. São Paulo: Phorte; 2001.
Marcondes E. Pediatria Básica. São Paulo: Sarvier, 2004.
Brasil. Ministério da Saúde: Acompanhamento do Crescimento e Desenvolvimento Infantil. Série cadernos de Atenção Básica nº 11. Série A. Normas e Manuais Técnicos. Brasília-DF; 2002.
Grantham MS, Cheung Y, Cueto S, GlewweP, Richter L, Strupp B. Developmental potential in the first 5 years for children in developing countries. Lancet 2007. 369: 60-70.
Pilz EML, Schermann LB. Determinantes biológicos e ambientais no desenvolvimento neuropsicomotor em uma amostra de crianças de Canoas/RS. Ciênc. Saúde Coletiva. 2007; 12(1): 181-90.
ABEP (Associação Brasileira de Empre-sas de Pesquisa). Critério Padrão de Classificação Econômica Brasil/2008.
Frankenburg WK, Dodds J, Archer P, Shapiro H, Bresnick B. The Denver II: a major revision and restandasdization of the Denver Developmental Screening Test. Pediatrics. 1992; 89(9): 1-7.
Santos ALB, Leão LSCS. Perfil antropométrico de pré-escolares de uma creche em Duque de Caxias, Rio de Janeiro. Rev. Paul. Pediatr. 2008; 26(3): 218-24.
Simon VGN, Souza JMP, Souza SB. Aleitamento materno, alimentação complementar, sobrepeso e obesidade em pré-escola-res. Rev. Saúde Pública. 2009; 43(1):60-9.
Rocha DS, Lamounier JA, Franceschini SCC, Capanema FD, Norton RC, Oliveira VB, Sadala PV, Campos SF, Toni FA, Oliveira LS. Fatores de risco para déficit nutricional em crianças matriculadas em creches. Rev Pediatr. 2007; 8(1): 17-26.
Gallo PR, Leone C, Amigo H. Tendência de crescimento de filhos de mães adolescentes. Rev. Bras. Crescimento Desenvolv. Hum. 2009; 19(2): 297-305.
Halpern R, Barros AJD, Matijasevich A, Santos AS, Victora CG, Barros FC. Developmental status at age 12 months according to birth weight and family income: a comparison of two Brazilian birth cohorts. Cad. Saúde Pública. 2008;24(3): 444-50.
Cachapuz RF, Halpern R. A influência da svariáveis ambientais no desenvolvimento da linguagem em uma amostra de crianças. Rev. da AMRIGS (Associação Médica do Rio Grande do Sul). 2006; 50(4):292-301.
Souza SC, Leone C, Takano AO, Moratelli HB. Desenvolvimento de pré-escolares na educação infantil em Cuiabá, Mato Grosso, Brasil. Cad. Saúde Pública. 2008;24(8): 1917-1926.
Beteli VC. Acompanhamento do desenvolvimento infantil em creches [tese de mestrado]. Ribeirão Preto (SP): Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo; 2006. 89 p.
Santos JN, Rates SPM, Lemos SMA, Lamounier JA. Anemia em crianças de uma creche pública e as repercussões sobre o desenvolvimento de linguagem. Rev. Paul. Pediatr. 2009; 27(1): 67-73.
Saccani S, Brizola E, Giordani AP, Bach S, Resende TL, Almeida CS. Avaliação do de-senvolvimento neuropsicomotor em crianças de um bairro da periferia de Porto Alegre. Scientia Medica. 2007; 17(3): 130-37.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis