Prevalence of neuropsychomotor development delay in preschool children
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.20014Keywords:
child development, institutionalised children, rehabilitation childrenAbstract
The child development is a process of age-related changes and influenced by the environment where the child lives. This way, the goal is to determine the prevalence of delay development neuropsychomotor in preschool children. Procedures: this was an analytical cross-sectional study performed in three shelters and a private school in the East zone of São Paulo-SP, attended 81 children. A questionnaire was applied to children participating and to evaluate the development neuropsychomotor of children was used testing Denver II. The results revealed the prevalence of late DNPM institutionalised children (31.6%), p = 0.06. The language was the area most often affected in children with suspected delays. In relation to the support of family and environmental conditions there were statistically significant differences in institutionalised children. The insignificant results may be a consequence of the relationship of attachment that institutionalized children acquire each other and co-existence with a greater number of children. Conclusion: this study found no statistically significant differences in the development of institutionalized children neuropsicomotor and non-institutionalized, but there were higher prevalence of suspected delay in institutionalised children.References
Bobath K. Uma base neurofisiológica para tratamento da paralisia cerebral. São Paulo: Manole; 1989. p. 1-2.
Tecklin JS. Fisioterapia Pediátrica. Porto Alegre: Artmed; 2002. p. 13-7.
Goto MMF, Gonçalves VMG, Netto AA. Classificação de recém-nascido e implicações clínicas no desenvolvimento neurológico: aspectos relacionados ao peso ao nascimento. Temas sobre desenvolvimento. 2004; 73 (13): 26-34.
Landre FT, Bobbio TG, Gonçalves VMG, Barros Filho AA. Escalas de Avaliação Neuromotora em pré-escolares: revisão bibliográfica. Temas sobre desenvolvimento. 2005; 78(13): 46-52.
Shumway-Cook, A, Woollacott M. Controle motor: teoria e aplicações práticas. Barueri, SP: Manole; 2003. p. 19-20.
Caetano MJD, Alves CR. Desenvolvimento motor de pré-escolares no intervalo de13 meses. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. 2005; 7(2): 05-13.
Siqueira, AC, Dell’aglio DD. O impacto da institucionalização na infância e na adolescência: uma revisão de literatura. Psicol Soc. 2006; 18(1): 71-80.
Castanho AAG, Blascovi-assis M. Caracterização do desenvolvimento motor da criança institucionalizada. Fisioterapia Brasil. 2004; 5(6): 437-42.
Gangliardo HGRG, Gabbard C, Gonçalves VMG. Coordenação visuomotora em lactentes de baixo peso ao nascimento: uma revisão de literatura. Temas sobre Desenvolvimento. 2002; 62(11): 51-5.
Filipini R. Crescimento e Desenvolvimento de Crianças Residentes em uma Favelado Município de São Paulo [dissertação]. São Paulo: Faculdade de Saúde Pública da USP; 2000 ; 21-38.
Frankenburg WK, Dodds J, Archer P, Bresnick B, Maschka P, Edelman N et al. Denver II: Technical manual and training manual. Denver: Denver Developmental Materials, 1992.
Rezende MA, Beteli VC, Santos JLF. Follow-up of the child’s motor abilities in daycare centers and pre-schools. Rev Latino-Am. Enfermagem. 2005; 13(5): 619-25.
Barros RC, Junior GAF. Interações afetivas de crianças abrigadas: um estudo etnográfico. Ciênc Saúde Coletiva. 2007; 12(5): 1267-1276.
Andraca I, Pino P, La Parra A, Rivera F, Castillo M. Factores de riesgo para el desarrollo psicomotor em lactantes nascidos em óptimas condiciones biológicas. Rev Saúde Publica. 1998; 32(2): 138-47.
Halpern R, Giugliani ERJ, Victora CG, Barros FC, Horta BL. Fatores de Risco para suspeita de atraso no desenvolvimento neuropsicomotor aos 12 meses de vida. Rev Chil Pediatr. 2002; 73(5): 529-39.
Pilz EML, Schermann LB. Determinantes biológicos e ambientais no desenvolvimento neuropsicomotor em uma amostra de crianças de Canoas/RS. Ciênc Saúde Coletiva. 2007; 12(1): 181-90.
Kreling KCA, Brito ASJ, Matsu T. Fatores perinatais associados ao desenvolvimento neuropsicomotor de recém-nascidos de muito baixo peso. Pediatria. 2006; 28(2): 98-108.
Silva PL, Santos DCC, Gonçalves VMG. Influência de práticas maternas no desenvolvimento motor de lactentes do 6º ao 12ºmeses de vida. Rev Bras Fisioter. 2006;10(2): 225-31.
Campos MCD, Pereira JS. Desenvolvimento neuromotor em crianças de 3 a 12meses institucionalizadas e não institucionalizadas. Temas sobre Desenvolvimento. 2006; 15(85-86): 57-61.
Rezende MA, Beteli VC, Santos JLF. Avaliação de habilidades de linguagem e pessoal-sociais pelo Teste de Denver II em instituições de educação infantil. Acta Paul Enferm. 2005; 18(1): 56-63.
Passaglio KT, Neto RB, Andrade MC. Investigação teórico-prática do desenvolvimento motor de crianças de 2 a 11 anos. Neurociências. 2006; 3 (1).
Moura EW, Silva PAC. Fisioterapia: aspectos clínicos e práticos da reabilitação. São Paulo: Artes Médicas, 2005. p. 3-9.
Alexandre DT, Vieira ML. Relação de apego entre crianças institucionalizadas que vivem em situação de abrigo. Psicol Estud.2004; 9(2): 207-17.
Caetano MJD, Silveira CRA. Desenvol-vimento motor de pré-escolares no inter-valo de 13 meses. Rev Bras CineantropomDesempenho Hum. 2005; 7(2): 05-13.
Souto JN , Lima EAM , Paes JB, Bento MCC, Torquato JA, Saikai GPN, Silva A. Desenvolvimento neuropsicomotor de crianças institucionalizadas da zona leste da cidade de São Paulo. Temas sobre Desenvolvimento 2008;16(94):198-202.
Willrich A, Azevedo CCF, Fernandes JO. Desenvolvimento motor na infância: influencia dos fatores de risco e programas de intervenção. Rev Neurociencia. 2009; 17(1):51-56.
Nobre FSS, Costa CLA, Oliveira DL, Cabral DA, Nobre GC, Caçola P. Análise das oportunidades para o desenvolvimento motor (affordances) em ambientes domésticos no Ceará – Brasil. Rev. Bras. Crescimento Desenvolv. Hum. 2009; 19 (1):9-18.
Abreu LC, Oliveira MA, Carvalho TD et al. A epistemologia genética de Piaget e o construtivismo. Rev. Bras. Crescimento Desenvolv. Hum. 2010; 20(2): 361-366.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis