Hospital grade deployment in a public hospital university of São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.20024Keywords:
hospitalized adolescent, hospitalized child, student dropouts, special educationAbstract
OBJECTIVE: the goal of this article is to describe the hospital grade deployment in a university hospital in the city of São Paulo. METHOD: we described the process between 2007 and 2010, in their respective deployment steps. RESULTS AND DISCUSSION: we verified through reports and actions that the deployment of class hospital collaborated for continued training of teachers, construction of a systematic practice, meet the needs of students and their preparation for inclusion in regular school, integration of pedagogue in multidisciplinary team. We noted the importance of the conclusion of agreements with the secretariats of State education and of Town and new post-implementation hospital measures. CONCLUSION: hospitalization can mean a difficult experience for the patient and his/her family. The hospital grade deployment on a public university hospital represents a resource potential in the bio psychosocial development of children and adolescents, reducing the incidence of failure and dropout, and the inclusion of students after discharge.References
Ceccim RB. Classe hospitalar: encontros da educação e da saúde no ambiente hospitalar. Pátio. 1999;3(10):41-4.
Bordin IA, Corrêa MC. Ansiedade da criança hospitalizada: ausência ou dificuldade na relaçäo equipe-paciente? Rev Paul Pediatr. 1990;8(29):67-70.
Fontes RS. A escuta pedagógica à criança hospitalizada: discutindo o papel da educação no hospital. Rev Bras Educ [Internet]. 2005 [citado 2011 Mar28];29:119-38. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782005000200010&nrm=iso.
Oliveira LD, Gabarra LM, Marcon C, Silva JL, Macchiaverni J. A brinquedoteca hospitalar como fator de promoção no desenvolvimento infantil: relato de experiência. Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum [Internet]. 2009 [citado2011 Mar 28];19(2):306-12. Disponível em: http://pepsic.bvs-psi.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12822009000200011
Ministério da Saúde (BR). Definições e normas das instituições e serviços de saúde. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília (DF); 1977; Seção I, Parte 1:3929.
Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Resolução n°41/1995 de 13 de outubro de 1995. A prova em sua íntegra o texto oriundo da Sociedade Brasileira de Pediatria, relativo aos Direitos da Criança e do Adolescente hospitalizados. Diário Oficial da Republica Federativa do Brasil, Brasília (DF); 1995 Out 17; Seção 1:163/9-16320.
Ministério da Educação (BR), Conselho Nacional da Educação. Resolução CNE/CBE, n. 2, de 11 de setembro de 2001. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica [Internet]. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília (DF); 2001 Out 14 [citado 2011 Fev 2]; Seção 1E(177):39-40. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao2.pdf.
Ministério da Educação (BR), Secretariada Educação Especial. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações para sua implantação e implementação (versão preliminar). Brasília (DF): MEC; 2002.
Amaral DP, Pereira e Silva MT. Formação e prática pedagógica em classes hospitalares: respeitando a cidadania de crianças e jovens enfermos [Internet]. 2009[citado 2011 Mar 31]. Disponível em: http://www.smec.salvador.ba.gov.br/site/documentos/espaco-virtual/espaco-educacao-saude/classes-hospitalares/ WEBARTIGOSformacao%20e%20pratica% 20pedagogica%20em%20classes%20hospitalares pdf.
Teixeira de Paula EM. Crianças e professores em hospitais: aprendizes especiais na diversidade dos contextos hospitalares. Igualdade e diversidade na educação XI Endipe Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino; 2002 Maio26-29; Goiânia, GO. 2002.
Araújo TC, Guimarães TB. Interações entre voluntários e usuários em onco-hematologia pediátrica: um estudo sobre os palhaços-doutores. Est Pesqui Psicol [Internet]. 2009 [citado 2011 Abr 1]; 9(3):632-47. Disponível em: http://pepsic.bvs-psi.org.br/scielo.php?scriptsci_ arttext&pid=S1808-42812009000300006.
Senado Federal (BR). Constituição Federal de 5 de outubro de 1988. Brasília (DF): Senado Federal; 1988.
Ministério da Educação e do Desporto(BR), Secretaria da Educação Especial. Política nacional de educação especial. Livro 1. Brasília (DF): MEC-Seesp; 1994.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis