REPRESENTAÇÃO SOCIAL: PRAXIS E CONHECIMENTO SOBRE O DESENVOLVIMENTO DA CRIANÇA

Authors

  • Denize Cristina de Oliveira
  • Augusta Thereza de AIvarenga

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.37700

Keywords:

child, development, representation, heaith, heaith services.

Abstract

This study deals with the social representations of mothers and health professionals on the process of child development. It was carried out through an analysis of the discurse taken out of 54 interviews made with femals users of two basic health units
in lhe Great São Paulo, State of São Paulo, Brazil; as well as out of 25 interviews carried out with profissionaals of diverse academic bakgrounds who were engaged in child health programmes in the above mentioned health units.
file structural forms taken by the famiiy group, the values incorporated by the famiiy and transmitted to its children through the process of socialization, and the socialization it self, as an important element in the process of growth and development, were some of themes deterdiscussed which have arisen from the analysis of the mothers’ interviews.
Regarding the profissional practices, the relationships of power established between the women attending the health services and the professional health team working there were
emphasized. These relationships were analysed from the theoretical framework of “social field” and “symbolic violence”.
The conditions of production of knowiedge and the derived practices constituted the basic concern which can be seen through ali the study. The Author hopes, with this work, to
contribute to the process of understanding the dynamics of the relationships established among the leveis of knowiedge involved in the institutional public heaith practices - the
common sense knowiedge - on one side, the technicai and professionai knowiedge on the other side and, f~naiiy, the specific scientific knowiedge of the fieid of chiid deveiopment.

Author Biographies

  • Denize Cristina de Oliveira
    Enfermeira, Mestre em Saúde Pública do Núcleo de Apoio à Cultura e Extensão Universitária do Crescimento e Desenvolvimento Hurnano - NACE-CDH da Faculdade de Saúde Públical/USP.
  • Augusta Thereza de AIvarenga
    Socióloga, Professora Doutora do Departamento de Saúde Matemo-Infantil da Faculdade de Saúde Pública/USP.

References

Adorno RCF. et al. O conhecimento e o poder: de quem é a palavra Relato de uma experiência de pesquisa participante. Rev. Saúde Públ., S. Paulo, 21: 4115-12, 1987.

Alvarenga AT. Reflexões acerca da Abordagem Sociológica do Crescimento e do Desenvolvimento da Criança no Campo da Saúde Pública: Aspectos Teorico-Metodológicos. Rev. Bras. Cresc. Des. Hum., São Paulo, 1(2), 1991.

Althusser L. Ideologia e aparelhos ideológicos de Estudo. Lisboa, Editorial Presença, 1980.

Boltanski L. Puericultura y moral de clase. Barcelona, Laia. 1974.

Bourdieu P. A economia das trocas simbólicas. São Paulo. Perspcctiva, 1974.

Bourdieu P. O poder simbólico. Rio de Janeiro. Difel/Bertrand, 1989.

Bourdieu P. Questões de sociologia. Rio de Janeiro. Marco Zero. 1983.

Brioscih IR, Trigo MHH. Família: Representação e cotidiano. Textos CERU. São Paulo. 1(2). 1989.

Gomes J. V. Do campo à cidade: As transformações nas práticas educativas familiares. Cad Pesq. São Paulo, ed.: 48-56. 1988.

LEFÈVRE. F. O medicamento como problema de saúde pública: Contribuição para o estudo de uma mercadoria simbólica. São Paulo. 1989. [Tese de Doutoramento. Faculdade de Saúde Pública / USP].

OLIVEIRA. D. C. O Desenvolvimento lnfantil e suas Representações: Dimensões do Saber Técnico Profissional e do Senso Comum. São Paulo, 1991. [Monografia de Mestrado - Faculdade de Saude Pública /USP].

POSTER, M. Teoria crítica da família. Rio de Janeiro. Zahar. 1979.

Rodrigues KH. Conhecimentos das mães sobre os fatores que influem no desenvolvimento de seus filhos. São Paulo, 1983. [Dissertação de Mestrado - Escola de Enfermagem / USP].

SCOTT. R. R. Comparáveis ou incomparáveis? Famílias de trabalhadores rurais, pobres urbanos e classe média: Um roteiro de pesquisa sobre o uso social do trabalho. In: Seminário: Nordeste o que há de novo?. Rio Grande do Norte. p 45-56. 1988. [Mimeografado].

Spink MJP. As representações sociais e sua aplicação em pesquisa na área de saúde. 2 Congresso Brasileiro de Saúde Coletiva e 3 Congresso Paulista de Saúde Pública. ABRASCO/APSP. São Paulo, 3-7 jul. 1989. [Aula proferida no curso “Trabalhando com os conceitos de coletivo, representação social, participação e cidadania em saúde” -mimeografado].

Wartofsicy MW. Introducción a la Filosofia de la Ciencia. Madrid, Editora Alianza Universidad; 1976.

Published

1993-12-19

Issue

Section

Artigos Originais