ASSISTANCE PROGRAMS FOR CHILDREN AND ADOLESCENT’S IN STREET SITUATION: SOME PERCEPTIONS OF THEIR CO-ORDINATORS
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.38151Keywords:
children, adolescent, abandonment.Abstract
The purpose of this study is to know and understand the perceptions of the social participant who plan and/or coordinate assistance programs for chidren and adolescents that live in street situation ir a city in the State of Sao Paulo. Our aim was to identify the programs developed in the city, and also, tc identify the programs coordinators’ understanding of children and adolescents in street situation, as wel as the meaning of these programs to these social participants. The developmentof this study was guides by a qualitative theoretical reference, that intends to understand the theme in a particular way, withou generalizations. The data were collected through free observation, semi-structured interviews and analyst! of official documents. The data have been analysed in accordance
with MINAYO’s (1993) proposal Thus, it was possible for us to know the social participants’ understanding of children and adolescents it street situation as well as what these assistance programs, developed in Ribeirao Preto (SP), mean tc them.
Downloads
References
Abrinq/CBMM/UNlCEF/Oficina de Idéias. 10 Medidas básicas para a infância brasileira. São Paulo, Fundação ABRINQ para os Direitos da Criança, 1994.
BRASIL. Secretaria de Planejamento e Coordenação da Presidência da República / Fundação Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Crianças & Adolescentes: indicadores Sociais, v. IV. Rio de Janeiro, 1992.
Centro de Estudos do Crescimento e Desenvolvimento do Ser Humano (CDH). Estatuto da Criança e do Adolescente: planilha para operacionalização. Convênio CDH/CBIA/SP. São Paulo, 1992.
Costa ACG. et al. Brasil. Criança. Urgente. A Lei 8069/90. São Paulo, Columbus Cultural Editora, 1990.
Dallari DA, Korczak J. O direito da criança ao respeito. São Paulo, Summus Editorial, 1986.
Del Priore M. org. História da criança no Brasil. São Paulo, Contexto, 1991.
Departamento Estadual de Investigações Sobre Narcóticos (DENARC). Relatório Anual - 1993. São Paulo, 1993.
Donzelot J. A polícia das famílias. Rio de Janeiro, Graal,1986.
Ferriani MGC. A inserção do enfermeiro na saúde escolar. São Paulo, EDUSP, 1992.
Ferriani MGC. Percepções dos atores sociais que utilizam o programa de assistência primária em saúde escolar (PROASE) no Município de Ribeirão Preto: análise critica. Ribeirão Preto, 1994. [Tese de Livre Docência -Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto/USP].
Gomes R. A Análise de dados em pesquisa qualitativa. In: Minayo MCS. et al. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, Vozes, 1994.
Haguette MTF. Medotologias qualitativas na sociologia. 38ª ed. Petrópolis, Rio de Janeiro, Vozes,1992.
Marcilio ML. org. Família, mulher, sexualidade e igreja na história do Brasil. São Paulo, Edições Loyola, 1993.
Medeiros M. Percepções dos atares sociais que coordenam programas de atenção às crianças e aos adolescentes em situação de rua no município de Ribeirão Preto (SP). Ribeirão Preto, 1995. [Dissertação de Mestrado. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto/USP].
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo/Rio de Janeiro, HUCITEC - ABRASCO, 1993.
Minayo MCS. org. O limite da exclusão social: meninos e meninas de rua no Brasil. São Paulo/Rio de Janeiro, HUCITEC/ABRASCO,1993a.
Prado AA, Gomes R. A rua: institucionalização da exclusão social. In: O limite da exclusão social: meninos e meninas de rua no Brasil. M.C.S. Minayo et al., São Paulo/ Rio de Janeiro, HUCITEC/ABRASCO, 1993.
Ribeirão Preto. Prefeitura Municipal. Projeto centro de referência da criança e do Adolescente de Ribeirão Preto. Ribeirão Preto,1992.
SEADE - Fundação Sistema Estadual de Análise de Dados. Crianças e adolescentes: pesquisa de condições de vida na região metropolitana de São Paulo. Análises especiais - 1. São Paulo, 1993.
Souza Neto CS. De menor a cidadão: filantropia, genocídio políticas assistenciais. São Paulo, Nuestra America Editoras, 1993.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis