EDUCATIONAL ACTIONS IN CHILD’S HEALTH: PLAYING AS A RESOURCE FOR FAMILY PARTICIPATION

Authors

  • Regina Zanella Penteado
  • Mônica Nicolau Seabra
  • Isabel Maria T. Bicudo-Pereira

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.38374

Keywords:

health promotion, child’s health, health education, speech-language-pathology, family, toys.

Abstract

Playing is an action leanned in lhe relationships es^tablished between people, being lhe chief manner children have of acting over the world. It has a signifcant role in lhe dynamic process of development, regarding social, cultural, a^ffective, motor, cognitive, emo^tional, linguistic and communicative aspects, among others. In this process, the family is the main
interlocutor of t^he children, acting as a mediator in the relationships established between them an^d the world. ^T^he activity of playing ^has different meanings in each culture according to habi^ts and life routine in a society. ^Heal^th professionals need to investigate in order to comprehend how playing happens in nowadays sociefies, ^t^he functions an^d values associate^d ^to the consumption of industrialized toys, and to the new fonns of interaction between the child an^d the family. In this sense, playing is a concenn to the health pro^fessionals, who mus^t assist ^t^he ^family in i^ts educational compromise with ^the child, through educational
acfions in health. Playing is an educational resource for developing health; it can ^be used in the involvement and in the cooperative acfion of the ^family in pracfices of specific protection and promofion of the child’s heal^th.

Author Biographies

  • Regina Zanella Penteado
    Fonoaudióloga do Departamento de Saúde Comunitária do Municipio de Cosmópolis - SP. Mestranda do Departamento de Prática da Faculdade de Saúde Pública- USP.
  • Mônica Nicolau Seabra
    Terapeuta Ocupacional do Departamento de Saúde Comunitária do Municipio de Cosmópolis - SP. Bacharel em Direito pela PUC-CAMP.
  • Isabel Maria T. Bicudo-Pereira
    Profa. Dra. do Departamento de Prática de Saúde Públicada Faculdade de Saúde Pública da USP.

References

Aufauvre M. Aprender a Brincar é aprendera viver. São Paulo, Manole, 1987.

Bee H. A criança em desenvolvimento. São Paulo, Harbra, 1977.

Cunha NHS, et al. Brinquedo, desafio e descoberta, subsídios para utilização e confecção de brinquedos. Rio de Janeiro, FAE/MEC,1988.

Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA). Planilha para operacionalização (Do Direito à Vida e à Saúde) v. 2. CDH/CBIA, São Paulo, 1992.

Freire RM. A linguagem como processo terapêutico. São Paulo, Plexus, 1995.

Focesi E. Saúde escolar: promoção e educação em saúde - Conferência: III Congresso Médico de Campinas, São Paulo, 9/8/1993.

Gomes HS. Educação para família: uma proposta de trabalho preventivo. Rev. Bras. Cresc. Desenv. Hum., 4(1): 34-39, 1994.

L’Abbate, S. Educação em saúde: uma nova abordagem. Cad. Saúde Públ., 10(4): 481-490,1994.

Lebovici S, Diatkine R. Significado e função do brinquedo na criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

Luria AR. Pensamento e linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

Mendes D, Vianna R. Educação em Saúde- Tendências Atuais. In: Vieira RM, Avila CRB, Vieira MM, Pereira LD. Fonoaudiologia e saúde pública. Carapicuiba, Pró-Fono, 1995.

Michilman S. A importância do brinquedo criativo. Terapia ocupacional aplicada à saúde mental e psiquiatria. FCUMG-PUCCAMP. Campinas, 1979.

Pierri AS, Kudo AM. Brinquedos e brincadeiras no desenvolvimento infantil. In: Kudo AM, Marcondes E, Lins L, Moriyama LT, Guimarães MLLG, Juliani RCTP, et al. Fisioterapia, fonoaudiologia e terapia ocupacional em pediatria. São Paulo, Sarvier, 1990.

Secretaria da Saúde Programa de saúde do escolar numa perspectiva crítica: atenção integral à saúde da criança em idade escolar. Secretaria Municipal da Saúde. Rio de Janeiro.

Vasconcelos L, Botelho AC, Chiari BM. Orientação a pais de crianças com distúrbio de comunicação – relato de experiência. In. PRO-FONO Rer Atual. Cient. 7 (1)1995.

Zorzi JL. A evolução do simbolismo como base para a compreensão e diagnóstico do retardo de linguagem. Rev. Dist. Comunic., 4 (I)1991.

Zorzi JL. Linguagem e Aprendizagem. In: Marchesan IQ, Bolaffi C, Gomes LCD, Zorzi JL. Tópicos em Fonoaudiologia v. 2. São Paulo, Lovise, 1995.

Published

1996-12-19

Issue

Section

Opinião/Atualização