IDENTITY AND SEXUALITY IN ADOLESCENT DISCOURSE
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.38564Keywords:
adolescent, identity, sexuality, gender, qualitative research, discourse analysis.Abstract
With the aim of interpreting the conception of adolescence based on the discourse of the social subjects themselves, this study had the objective of characterizing the process ofcontruction ofthe adolescent’s identity, starting from the mulpiple identifications that configurate it. Considering that in adolescence the emerging gender relationships and manifestations of sexuality assume par^licular significance throughout the process of identity formation, the authors
also tried to focus on such aspects with the purpose of aprehending the caracteristics assumed in the process, in view of the social space in which they move. In that sense, the identification of cultural patterns and ideological an^a social values that constitute the process represent the universe
of the studied group. The group was comprised of 31 student adolescents, bctwccn 15 and 19 ycars old, from both sexes, categorized in three social segments, living in a givcn arca of thc city of São Paulo.
Downloads
References
Abramo HW. Cenas juvenis, punks e darks no espetáculo urbano. São Paulo, Scritta,1994.
Barbiere T. Sobre a categoria gênero: uma introdução teórico-metodológica. Recife, SOS Corpo Gênero e Cidadania, 1993.
Bardin L. Análise de contéudo. São Paulo, Edições 70 - Persona, 1977.
Berelson B. Content analysis in communication research. N. York, University Press, 1971.
Ciampa AC. A história do severino e a história da severina: um ensaio da psicologia social. São Paulo, Ed. Brasiliense, 1987.
Ciampa AC. Identidade. In: Lane STM, Codo W. (org.) Psicologia social: o homem em movimento. São Paulo, Ed. Brasiliense, 1984.
Costa MR. A elaboração da identidade social. In: Encontro Interdisciplinar sobre Identidade. Anais. Pontificia Universidade Católica, São Paulo, p. 49, 1983.
Cusminsky M, Vojkovic MC. Crescimiento y desarrollo. In: Organizacion Panamericana de la Salud. Manual de medicina de la adolescência, Washington, D.C., 1992.
Desser A. D. Adolescencia, sexualidade &culpa. Rio de Janeiro, Ed. Rosa dos Tempos,1993.
Da Mata R. A casa e a rua. São Paulo, Ed. Brasiliense, 1986.
Foucault M. História da Sexualidade. V.2, Rio de Janeiro, Ed. Graal, 1994.
Franco MLPB. O que é análise de conteúdo. Pontifica Universidade Católica de São Paulo/ PUC, EDUC, Programa de estudos Pós-graduados em psicologia social da educação, agosto/1986.
Gaston JF. et al. A closer look at adolescente sexual activity. J. Youth and Adolesc, 24(4):465-79, 1995.
Helman CG. Cultura, saúde e doença. 2ª ed. Porto Alegre, Artes Médicas, 1994.
Joseph FK. Descubrimiento e invencion de la adolescência en la história J. Adolesc. Health,14: 664-72,1993.
Kergoat D. Relações sociais de sexo e divisão do trabalho. In: Lopes MJM, Meyer DE, Waldow VR. Gênero & Saúde. p. 19-27. Porto Alegre, Artes Médicas,1996.
Leal OF, Boff AM. Insultos, queixas, sedução e sexualidade: fragmentos de identidade masculina em perspectiva relacionar. In: Parker R, Barbosa RM. (orgs.) Sexualidades brasileiras. Rio de Janeiro, Relume Durnará, p. 119-35, 1996.
Leitenbertg H. et al. Gender differencers in masturbation and relation of masturbation experiences in preadolescence and/or early adolescentce to sexual behavior and sexual adjustrnente in yong adulthood, Archives of Sexual Behavior, 22 (2): 589-99, 1993.
Louro GL. Nas redes do conceito de gênero. In: Lopes MJM. et al. Gênero e saúde. Porto Alegre, Artes Médicas, p. 7-18,1996.
Loyola C, Cavalcante M. Ampliando o conceito de sexualidade. In: Cavalcante R (org). Saúde sexual e reprodutiva – ensinando a ensinar. São Paulo, Artgraf Editora,p. 315-18, 1989.
Minayo MCS. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. 4ª Ed, São Paulo/ Rio de Janeiro, Hucitec/Abrasco, 1996.
Morin E. Cultura de massas no século XX – o espírito do tempo –II necrose. 2ª ed., Rio de Janeiro, Forense Universitária, 1986.
Organizacion Mundial de la Salud.El embarazo e el aborto en la adolescência. In: Organizacion Mundial de la Salud, Genebra: OMS. 1975.
Paiva V. Sexualidade e gênero num trabalho com adolescentes para prevenção do HIV/AIDS In: Parker R. et al (orgs.) A AIDS no Brasil. Rio de Janeiro, Relume-Dumará, ABIA, IMS, UERJ, p. 232-50, 1994.
Parker RG. Corpos, prazeres e paixões – acultura sexual no Brasil contemporâneo. São Paulo, Nova Cultural, 1991.
Poppen PJ. Adolescent contraceptive use and commucation: chances over a decade. Adolescence, 29 (115): 503-14, 1994.
Portillo J. La sexualidad de los adolescentes. Montevideo, Editores de la Banda Oriental, 1992.
Rodrigues Jr, OM. Conflitos sexuais na adolescência. IN: Ribeiro M. (org.) Educação Sexual: novas idéias, novas conquistas. Rio de Janeiro, Ed. Rosa dos Tempos, 1993.
Sakamoto CPM. et al. Investigação sobre saúde reprodutiva do jovem na cidade de São Paulo. São Paulo: CMVCDC, 1988.
Sanches RM. Preservando-se da angústia: reflexões sobre a recusa do adolescente ao uso do preservativo. 1994.
Simonete C. A influência da mídia no comportamento sexual infantil. In: Ribeiro M.(org), Educação sexual: novas idéias, novas conquistas. Rio de Janeiro, Ed. Rosa dos Tempos, p. 81-88, 1993.
Suplicy M. Conversando sobre sexo. São Paulo, Edição da Autora, 1983.
Suplicy M. Educação e orientação sexual. In: Ribeiro M. (org.), Educação sexual: nova consquistas, novas idéias. Rio de Janeiro, Ed. Rosa dos Tempos,p. 19-37,1993.
Vasconcelos N. Amor e sexo na adolescência. [s.1.], Moderna, 1985.
Vaughn IR. et al. Adolescents and AIDS, J. Adolescent Health Care. 10: 313-316, 1989.
White SD, Deblasse RR. Adolescent sexual behaviour. Adolescence, 27 (105): 184-91, 1992.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis