SOME THEORETICAL ASPECTS FOR “AN APPLICATION” OF THE CONCEPT OF DEVELOPMENT

Authors

  • Maria Cecilia Leite de Moraes
  • Antonio Fernandes Moron

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.38596

Keywords:

child development, evaluation, risk and resilience.

Abstract

This paper derives from one section of the thesis “Perceptual-motor skills evaluation in children of about two years old, whose mothers presented arterial hypertension” (MORAES, 1997). The objective was screening the presence of perceptual-motor damage in children with hypertensive mothers. The method of evaluation used was the Denver Developmental Screening Test, complemented by a structural study. It was necessary to countersign and characterise the concept of development so that it became consistent with the practice and the view of the researcher. It is important to mention that the study began from some development risks and reached resilience. Because of this, it is believed that this essay is very important to people that work with health, emphasising leveis of human development.

Author Biographies

  • Maria Cecilia Leite de Moraes
    Terapeuta Ocupacional, Mestre em Saúde Publica pela Faculdade de Saúde Pública/USP, pesquisadora do Centro de Estudos do Crescimento e Desenvolvimento do Ser Humano da Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo
  • Antonio Fernandes Moron
    Professor Livre-Docente pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade São Paulo. Professor Adjunto de Obstetricia pela Universidade Federal de São Paulo.

References

Banus BS. Evaluation. In: Banus BS, Kent CA, Norton YS, Sukien-Nicki DR, Becker ML. The developmental therapist. 2ª ed. New Jersey, Charles B. Slack Inc., 1979. p. 164-199.

Daub MM. Human development In: Hopkins HL, Smith HD. Willard and Spackman’s occupational therapy. 5ª ed. Philadelphia, J. B. Lippincot Company, 1978; p.29-58.

Eisenstein E, Souza RP. (orgs.). Situações de risco à saúde de crianças e adolescentes. Petrópolis. Editora Vozes/ Cecip/ Cenespa,1993. p. 17-20.

Horowitz FD. A theorical model for considering risk and resilience. In: XV th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavior and Development, Bern, Switzerland, 1998. p. 468.

Kunin S. Test de Denver: Información básica para el pediatra. Rev. Hosp. Niños, 24: 147-53, 1982.

Moraes MCL. O retardo de crescimento intrauterino/prematuridade/baixo peso ao nascer e suas possíveis consequências: danos neurológicos evidentes e danos neurológicos não evidentes. Rev. Bras. Cresc. Des. Hum.5(1/2): 96-103, 1995.

Moraes MCL, Rabinovich EP. Resiliência: uma discussão introdutória. Rev. Bras. Cresc. Desenv. Hum., 6(1 /2): 10-13, 1996.

Moraes MCL. Avaliação percepto-motora em filhos, com cerca de dois anos de idade, nascidos de mães portadoras de hipertensão arterial. São Paulo, 1997. [Dissertação de Mestrado - Faculdade de Saúde Pública da USP].

Mosey AC. Recapitulação da ontogênese – Uma teoria para a prática de Terapia Ocupacional. Campinas, 1979. p. 140-157.

Overton WF. Developmental psychology philosophy, concepts, and methodology. In: Lerner M R. (ed.). Theoretical models of human development. Vol. 1. Handbook of child psychology. 5ª ed. Editor in chief: William Damon. New York, Wiley, s. d.[Prepared as Chapter 2].

Siqueira AAF. O nascimento biológico da criança. Rev. Bras. Cresc. Des. Hum., 1:44-53, 1991.

Tyffany EG. The developmental treatment approach: cognitive, social, and emotional aspects. In: Hopkins HL, Smith HD. Willard and Spackmans occupational therapy.5ª ed. Philadelphia, J. B. Lippincott Company,1978. p. 123-125.

Vygotsky LS. A formação social da mente. São Paulo, Ed. Martins Fontes, 1988.

Published

1999-02-19

Issue

Section

Original/Atualização