THE HOUSE-BUILDING PLAY

Authors

  • Elaine Pedreira Rabinovich

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.38597

Keywords:

house-building play, child development, person/ built environment relationship.

Abstract

This study articulares lhe integration between lhe house-building playing activity and lhe child’s cognitive and emotional development from an intergenerational eco-socio-historical
matrix point of view. In this articulation, lhe genetic aspect of human symbolic activity and lhe genealogical aspect of individual history are taken into account. A study of huts built by students
of an Australian school illustrates the potential benefit of this activity to the child’s development and, at the same time, shows some contradictions that can emerge from this development due to socio-environmental changes.

Author Biography

  • Elaine Pedreira Rabinovich
    Psicóloga clínica, Mestre em Psicologia Experimental/USP, Doutorado em Psicologia Social/USP, pesquisador do C. D.H. e visitante no instituto de Psicologia/USP em pós-doutorado. Bolsista FAPESP.

References

Alves RB. A visão dos pais sobre brinquedos, brincadeiras e atividades familia. Ribeirão Preto, 1995. [Dissertação de Mestrado – Dpto de Psicologia e Educação, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, USP].

Bornstein MH, Ferdinandsen K, Gross CG. Perception of syrnmetry in infancy. Developmental Psychology, 17(1): 82-86, 1981.

Coelho MTF, Pedrosa ML. Faz-de-conta: construção e compartilhamento de significados. In: Oliveira ZMR. (org). A criança e seu desenvolvimento: perspectivas para se discutir a educação infantil. São Paulo, Cortez, 1995.

Dovey K. The life and death of lhe Arlingtonhuts. Children s Environments Quarterly, 4(4):1826, 1987.

Duncan JS. The house as symbol of social: notes on lhe language of objecte among collectivistic groups. In: Altman I, Werner CM. (eds.) Home environments. New York, Plenum Press, 1985. p. 133-151. v.8.

Gucht DV. Activité ludique et sociabilitéenfantine: pour une socio-anthropologie de laprime enfance. Revue de l’Institut de Sociologie, 375-398, 1990/1991.

Lefebvre H. Préface. In: Raymond H, Raymond MG, Haumont N, Haumont A. L ‘habitat pavillonnaire. Paris, ISU/Centre de Recherche d’Urbanisme,1966. p. 3-24.

Pereira MA, Nunes A. A casa, o corpo, o eu: um registro de “brincar de casinha”. Boletim de Psicologia, 39(90/91) 55-58, 1989.

Rabinovich EP. Vitrine espelhos transicionais da identidade: um estudo de moradias em espaços sociais liminares brasileiros. São Paulo, 1997. [Tese de Doutorado - instituto de Psi-cologia, USP].

Rossetti-Ferreira MC, Amorim K, Vitoria T. Emergência de novos significados durante o processo de adaptação de bebês à creche. Coletânea, ANPEPP, 1996. [s.p.]

Silveira N. Imagens do inconsciente. Rio de Janeiro, Alhambra, 1982.

Winnicott DW. Le corps et le self. Nouvelle Revue de Psychanalyse, 3: 37-48,1971.

Published

1999-02-19

Issue

Section

Original/Atualização