INTERACTING YOUTH: CITIZENSHIP AGAINST RACISM
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.39429Keywords:
Black Youth, Citizenship multipliers, Prevention, Vulnerability.Abstract
The existence of racial discrimination in society influences lhe construction of young and ethnic identities, and it also affects lhe social relations between men and women. Socialconflicts and inequality of opportunities are growing in lhe global society. Only through tbe perception of differences can we build equality. (OBJECTIVES) The present article aims to deal with the themes of Sexuality and Drugs simultaneously with a third one: Citizenship, because it is necessary to develop the individual conscience about rights and duties to obtain the collective transformation. (TARGET) The subjects were students attending courses directed to the poor population, specially black people, interested in studying at the University of São Paulo. (METHODICAL WORK) The Project selected boys and girls who were interested in participating in the INTERA CTI VE YOUTH Project. They acted as information multiplier agents amongst other youths who will have the chance to get to know the Project later on. The classes, workshops and text-productions emphasised the positive construction of young and ethnic identities, based on the knowledge of the African cosmic view about sexuality, the body, fertility, and also basic
notions about health, beauty, self-esteem, pleasure, mental and physical balance.
Downloads
References
Ayres JRCM. Educação preventiva e vulnerabilidade às DST/AIDS e abuso de drogas entre escolares. como avaliar a intervenção. São Paulo, FDE, 1996. [Caderno Idéias, 29: Papel da educação na ação preventiva ao abuso das DST AIDS].
Barbosa Ml. Racismo na saúde. São Paulo, 1998. [Tese de Doutorado - Faculdade de Saúde Pública da USP].
Biko S. Escrevo o que eu quero. São Paulo, Atica, 1990. (trad. Grupo Solidário São Domingos) (apres. da edição brasileira: Beneditada Silva).
Cone J. Malcolm X et Martin Luther King. LesefJèts d’une collère noire. Genève, Labor et Fides,1991.
Fals Borda O. Aspectos teóricos da pesquisa participante: considerações sobre o significado e o papel da ciência na participação popular. In: Brandao CP. Pesquisa participante. São Paulo, Brasiliense, 1988.
Lopes HT. Educação e identidade. Cadernos de Pesquisa Fundação Carlos Chagas, 63 nov.1987. (N. temático: Raça Negra e Educação, Fund. Carlos Chagas, São Paulo).
Madeira FR. Por que o jovem na Grande São Paulo? São Paulo, Fundação Seade - Sistema Estadual de Análise de Dados, 1988. (Coleção Realidade Paulista: O jovem na Grande São Paulo).
Malachias R. Um olhar social e racial da sociedade. Imã, 3, maio junho 1994. (Jornal dos Alunos do Prolam - Programa de Pós-Graduação em integração na América Latina da Universidade de São Paulo).
Malachias R. Ação transcultural: a visibilidade da juventude negra nos bailes black de São Paulo (Brasil) e Havana (Cuba). São Paulo, 1996. [Dissertação de Mestrado - Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina da Universidade de São Paulo].
Moreno Fraginals M. Aportes culturalesy. In: África en América Latina, México, UNESCO-SIGLO XXI, p.13-33, 1977.
Munanga K. Negritude - usos e sentidos. São Paulo, Ed. Ática, 1986.
Piza E, Rosemberg E. Cor nos censos brasileiros. São Paulo, NEEGRI, no prelo. (Núcleo de Estudos sobre Educação, Gênero, Raça e Idade do Programa de Estudos Pós-Graduados da PUC/ SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo,1995).
RAP... pensando a educação. Caderno da Secretaria Municipal da Educação, São Paulo, PMSP,1992.
Roland E. Gênero e raça e a promoção da igualdade. Brasília, Programa Nacional de Direitos Humanos, 1999.
Santos M. O preconceito. São Paulo, Imprensa Oficial do Estado, 1996/1997.
ServiaTP. El problema negro en Cuba y su solución definitiva. La Habana, Ed. Política,1986.
Silva CBP. Da Terra das Primaveras à Ilhado Amor: reggae, lazer e identidade cultural. São Luís do Maranhão, Edufma, 1995.
Souza NS. Tornar-se negro ou as vicissitudes da identidade do negro em ascensão social. Rio de Janeiro, Ed. Graal, 1983.
Spósito MP. A sociabilidade juvenil e a rua: novos conflitos e ação coletiva na cidade. Tempo Social, 5(1,2): 161 -178,1993. (editado em 1994) (Revista de Sociologia da USP, São Paulo).
Teodoro ML. Identidade, cultura e educação. Cadernos de Pesquisa da Fundação Carlos Chagas, 63, nov. 1987. (N. Especial: Raça Negra e Educação, São Paulo, Fund. Carlos Chagas).
UNESCO. La jeunesse dans les annés 80. Paris, Les Presses de l’Unesco, 1981.
Zaluar A. A máquina e a revolta. São Paulo, Brasiliense, 1985.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis