SHORT STORIES, DRAWINGS, POEMS AND WRITINGS MADE BY BLACK STUDENTS FROM TWO PUBEIC SCHOOLS IN THE CITY OF SÃO PAULO
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.39455Keywords:
Racial relations, Gender, Suburbs’ youth, Social exclusion, Prejudice, Racism, Public school.Abstract
The article presente and discusses lhe current stage of an anthropological study, sponsored by FAPESP, that aims at producing scientific knowledge and creating conditions forpedagogic actions in two public schools located in lhe suburbs of lhe city of São Paulo. The themes addressed are racial relations and lhe dynamics of gender: lhe main objective is to make
them become priorities in lhe schools’ learning process, aiming at improving lhe students’ selfesteem and their citizenship conscience and action.
Downloads
References
Abaurre MBM, Fiad RS, Mayrink-Sabinson MLT. Cenas de aquisição da escrita: o sujeito e o trabalho com o texto. Campinas, Associação de Leitura do Brasil(ALB): Mercado de Letras, 1997.
Almeida MV. Senhores de si: uma interpretação antropológica da masculinidade. Lisboa, Fim de Século Edições, 1995.
Almeida MV, Corrêa M, Piscitelle A. Entrevista com Miguel Vale de Almeida. In: Cadernos PAGU: Trajetórias do gênero, masculinidades, 11: 201-229, 1998.
Cavalleiro E. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação racial na educação infantil. São Paulo, 1998. [Dissertação de Mestrado - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo].
Ferreira MCL. Nas trilhas do discurso: a propósito de leitura, sentido e interpretação. In: Orlandl EP. (Org.). A leitura e os leitores. Campinas, Pontes, 1998. p.201-208.
Lima HP. Histórias da Preta. São Paulo, Cia. das Letrinhas, 1998.
Niemeyer AM. Revisitando a prática pedagógica: relações Inter étnicas na escola pública da cidade de São Paulo. Projeto/FAPESP,1997. [Elaborado em conjunto com José Carlos Gomes da Silva].
Niemeyer A. M. d. Um outro retrato: imagens de migrantes favelados. In: Feldman-Bianco B, Leite MLM. Desafios da imagem. Fotografia, iconografia e vídeo nas ciências sociais. Campinas, Papirus, 1998. p.225-265.
Niemeyer AM. Relações raciais e de gênero apreendidas através da atribuição de apelidos depreciativos. Simpósio Internacional: Gênero e relações Inter étnicas entre a juventude das cidades contemporâneas. Campinas, UNICAMP/Rockefeller Foundation, 1998.
Orlandi EP. As formas do silêncio no movimento dos sentidos. Campinas, Editora da UNICAMP, 1992.
Possenti S. Os humores da lingua: análises lingüísticas de piadas. Campinas, Mercado de Letras, 1998.
Schwarcz LM. Questão racial no Brasil. In: Schwarcz LM, Reis LVS.(Orgs.). Negras imagens. Ensaios sobre cultura e escravidão no Brasil. São Paulo, Estação Ciência/EDUSP, 1996. p. 153-177.
Silva MV. O dicionário e o processo de identificação do sujeito. In: Guimarães E, Orlandi EP. Língua e cidadania: o português no Brasil. Campinas, SP: Pontes, 1996.p. 151-162.
Silva JCG. Rap na cidade de São Paulo: música, etnicidade e experiência urbana Campinas, 1998. [Tese de Doutoramento - Departamento de Ciências Sociais do IFCH/UNICAMP].
Silva JCG. Arte e educação: a experiência do movimento Hip Hop paulistano. In: Andrade EN. (Org.). Rap e educação, rapé educação. São Paulo, Selo Negro,1998. p.23-38.
Silveira Jr NE. Superfícies Alteradas. Uma cartografia dos grafites na cidade de São Paulo. Campinas, 1991. [Dissertação de Mestrado em Antropologia Social, Campinas, UNICAMP, PPGAS].
Singer PI. Um mapa da exclusão social no Brasil. In: Queiroz JJ. et al. Modernidade. globalização e exclusão. São Paulo, Editora Imaginário, 1996. p. 75-113.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis