RELATIONSHIPS BETWEEN DAY CARE CENTER AND FAMILY ACCORDING TO DAY CARE CENTER´S EDUCATORS
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.39766Keywords:
child rearing, child day care centers, child care.Abstract
This article presents part of the results from an investigation aiming to understand and analyze representations of those who work in day care centers concerning child care according totheory of social representations. Data were collected at three day care centers of a public university in the city of São Paulo. The population consisted of nine educators – workers in charge of the direct activities with children –, who answered a questionnaire with questions related to personal features and on their association with infantile education. The educators had participated in a pedagogical workshop, organized in four group meetings, and their speech was analyzed according to the thematic analysis technique. The category day care center and family, approaching aspects regarding the interaction between workers and family, consisted of two sub-categories: factors involved in the interaction between the day care center staff and the family, including feelings, expectations, perceptions and parents’ and staff’s behavior which modulate these interactions and measures to favor interactions between day care center and family, such as: mutual respect, developing confidence and helping parents in their insecurity. The analysis of the content regarding the interaction day carecenter/ family characterizes it as a difficult and fragile relationship. It was observed that workers have an ideal view of mothers and families; they also have difficulties in dealing with manifestations of feelings, mainly regarding how to talk about them. These factors are barriers to the interaction, and they need to be identified and dealt with so that they can be overcome and effective partnerships for the infantile care/education can be built. Contents about abilities and therapeutic communication techniques are proposed to be included in the educator’s education.
Downloads
References
Bonomi A. O relacionamento entre educadores e pais. In: Bondioli A, Mantovani S. Manual de educação infantil: de 0 a 3 anos - uma abordagem reflexiva. Porto Alegre: Ed. Artes Médicas, 1998. p.161-172.
Brasil. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, 1998.
Chiesa AM. O uso de estratégias participativas para o conhecimento das representações sociais de mulheres da região de Pirituba / Perus com resultado classe III de Papanicolau. São Paulo,1993. [Dissertação de Mestrado - Faculdade de Saúde Pública da USP].
Chiesa AM, Veríssimo MLÓR. A educação em saúde na prática do PSF. In: Ministério da Saúde. Instituto para o Desenvolvimento da Saúde – IDS. Programa de Saúde da Família. Manual de Enfermagem. Brasília: MS / IDS /USP / Fundação Telefônica; 2001. p.34-42.
Cipollone L. A atualização permanente nas creches. In: Bondioli A, Mantovani S. Manual de educação infantil: de 0 a 3 anos -uma abordagem reflexiva. Porto Alegre: Ed. Artes Médicas, 1998. p.121-139.
Emiliani F, Molinari L. Os comportamentos parentais em relação à criança e à instituição. In: Bondioli A, Mantovani S. Manual de educação infantil: de 0 a 3 anos - uma abordagem reflexiva. Porto Alegre: Ed. Artes Médicas,1998. p.88-95.
Fonseca RMGS. Mulheres e enfermagem: uma construção generificada do saber. São Paulo,1996. [Tese de Livre-Docência - Escola de Enfermagem da USP].
Ghedini PO. Entre a experiência e os novos projetos: a situação da creche na Itália. In: Rosemberg F, Campos MM. (Orgs.). Creches e pré escolas o hemisfério norte. São Paulo: Ed.Cortez / Fundação Carlos Chagas, 1994. p.189-210.
Haddad L. A relação creche-família: relato de uma experiência. Cadernos de Pesquisa,(60):70-78, 1987.
INEP. A educação infantil no Brasil: 1994-2001. Disponível em: http://www.inep.gov.br/censo/outroslevantamentos/infantil/educação_infantil_brasil.htm.11 de abril de 2002
Mantovani S,Terzi N. A inserção. In: Bondioli A, Mantovani S. Manual de educação infantil: de 0 a 3 anos - uma abordagem reflexiva. Porto Alegre: Ed. Artes Médicas, 1998. p.173-184.
Mello AM. Um diálogo com os diretores de creches e pré-escolas. In: Rossetti-Ferreiram A, Mello AM, Vitória T, Gosuen A, Chaguri AC. (Orgs.). Os fazeres na Educação Infantil. São Paulo: Ed. Cortez, 1998.
Mello AM. História da Carochinha: uma experiência para educação de crianças abaixo de 3 anos em creche. Ribeirão Preto, 1999. [Dissertação de Mestrado - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP].
Piotto DC, Rossetti-Ferreira MC, Chaguri AC, Mello AM, Silva AP, Eltink C, et al. Promoção da qualidade e avaliação na educação infantil: contribuições da experiência comum instrumento australiano para a discussão brasileira. Ribeirão Preto (SP); s/d./Mimeografado.
Rezende MA, Sigaud CHS, Veríssimo MLÓR, Chiesa AM, Bertolozzi MR. O processo de comunicação na promoção do aleitamento materno. Rev. Latino-Am. Enferm. 2002;10(2):234-238.
UNICEF. Situação da infância brasileira 2001. Desenvolvimento infantil - os primeiros seis anos de vida. Brasília, Fundo das Nações Unidas para a Infância, 2001.
Veríssimo MLÓR, Fonseca RMGS. O cuidado da criança segundo trabalhadoras de creches. Rev. Latino-Am. Enferm. 2003;11(1):28-35.
Vitória T. Representações de educadoras sobreas mães e famílias das crianças da creche. Ribeirão Preto, 1997. [Dissertação de Mestrado -Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da USP].
Wilheim AM. (Coord.). Questão social, políticas sociais no Brasil, avaliação e propostas paraos anos 90: creche e educação básica. São Paulo: Fundap; 1991.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis