SOCIAL INTERACIONISM AND INVESTIGATION IN CHILDREN’S PLAYFUL ACTIVITIES: A THEORETCALMETHODOLOGICAL ANALYSIS
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.40088Keywords:
Interactivism. Self. Child. Plays. Research. Methodology.Abstract
Based onMead’s (1863-1931) social interactivism, this articlecreates a dialogue with Vigotski’s and Leontiev’s socio-historical approach in order to focus on lhe analysis of social interaction as an innovating theoretical-methodological resource in lhe investigation of playfulness in early childhood. So as to increase lhe debate over lhe theme, lhe text falis back on research works recently developed in Brazil, based on this approach, with the aim of highlighting theempiricist unfolding of reflections over childish play.
References
Sant’ana RB. Experiências formativas em pré-escola: sob a perspectiva da psicologia social de George Herbert Mead [tese]. São Paulo: Psicologia Social da Pontifícia Universidade Católica;2002.
Bronckart JP. Atividade de linguagem, textose discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: Educ. 2003.
Mead GH. Mind, self and society. Chicago: The University of Chicago Press; 1934/1967. Disponível em: http://spartan.ac.brocku.ca/Iward. Acesso em agosto 2002.
Vygotsky LS. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes; 2001.
Sass O. Crítica da razão solitária: a psicologia social de George Herbert Mead [tese]. São Paulo: Pontificia Universidade Católica; 1992.
Sant’ana RB. A experimentação, o jogo e a brincadeira como experiências formativas na teoria social de Mead. Rev. Bras. Cresc. Desenv. Hum. 2003;13(2):44-52.
Sant’ana RB. Interface entre a psicologia social e a educação infantil: as contribuições do interacionismo de G. H. Mead. In: Prado MA et alli. organizadores. Psicologia Social e direitos humanos. Belo Horizonte: Abrapso MG/UFMG, Campus Social; 2003. p. 93-110.
Mead GH. The relation of play to education. University Record 1896; 1(8): 141-5. Disponível em http://spartan.ac.brocku.ca/Iward/. Acesso em aposto 2002.
Mead GH . The child and his environment. Transaction of the Illinois Society for Child Study 1898;3:1-11. Disponivel em: http://spartan.ac. brocku.ca/Iward/. Acesso em agosto 2002.
Wajskop G. Brincar na pré-escola. São Paulo: Cortez; 2001.
Kishimoto TM. O jogo e a educação infantil. Pro-Posições. 1995; 6(2): 46-63.
Kishimoto TM, organizador. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez; 1996.
Rocha MSPdMLd . Não brinco mais: a(des)construção do brincar no cotidiano educacional. Rio Grande do Sul: UNIJUÍ; 2000.
Kramer SJ. Resignificando a psicologia do desenvolvimento: uma contribuição critica à pesquisa da infância. In: Jobim e Souza S. Infância: fios e desafios da pesquisa. Campinas: Papirus; 1997.
Jobim e Souza S.. Infância: fios e desafios da pesquisa. Campinas: Papirus; 1997.
Benjamin W. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus; 1984.
Brougère G. Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez; 2000.
Gerken CHdS. Linguagem, cognição e cultura: apontamentos para a elaboração de uma teoria sobre as relações entre a oralidade a escrita [tese]. São Paulo: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; 1999.
Góes MRd. A abordagem microgenética na matriz histórico-cultural: uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade. Cadernos Cedes 2000; 50: 9-25.
Góes MRd. A linguagem e a imaginação nobrinca de faz-de-conta. In: III Conferência depesqui sa sócio-cultural; 2000; Campinas. (Publicação eletrônica).
Góes MRd. O jogo imaginário na infância: a linguagem e a criação de personalidade. In: XXII Encontro Nacional da ANPED; 1999;Caxambu. (Publicação eletrônica).
Oliveira ZMRd. Jogo de papéis: uma perspectiva para análise do desenvolvimento humano[tese]. São Paulo: Instituto de Psicologia da Universida de de São Paulo; 1988.
Gonçalves, M. F.C. Brincar de escolinha: A construção da representação na interação de crianças em creches [tese]. São Paulo: Faculdade de Educação da USP; 1996.
Berger PL, Luckmann T. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhe-cimento. 7ª ed. Petrópolis: Vozes; 2002.
Goffman E. Façons de parler. Trad. Alain Kihm. Paris: Minuit; 1987.
Goffman E. Strategicinteraction. Philadelphia: University of Pennsylvania Press; 1969.
Sant’ana RB. A pesquisa interacionista e a investigação da escola. Vertentes 2003;22:7- 18.
Rossetti-Ferreira MC, Amorim KS, Silva APS, Carvalho AMA, organizadoras. Rede de signifi cações e o estudo do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed; 2004.
Carvalho AMA. Registro em Video na Pesquisa em Psicologia: Reflexões a Partir de Relatos de Experiência. Psicologia: Teoria e Pesquisa 1996; 12(3): 261-7.
Laville C, Dionne J. A construção do saber. Belo Horizonte: UFMG; 1989.
Bronckart JP. Os processos de socialização. Ultrapassando o determinismo cultural. In: III Conferência de pesquisa sócio-cultural; 2000; Campinas. (Publicação eletrônica).
Kramer S, organizador. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez; 2003.
Machado MNM. Entrevista de pesquisa: a interação pesquisador-entrevistado. Belo Horizonte: c/Arte; 2002.
Vygotsky LS. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes; 1989.
Leontiev AN. Os princípios psicológicos nabrin cadeira pré-escolar. In: Vygotsky LS. Luria... Leontiev A N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone/EDUSP;1988.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis