Ørberg per se and per alios illustratus: conceptual framework of inductive-method
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v17i2p31-51Keywords:
Ørberg, Krashen, pedagogia latina, didáticaAbstract
Lingua Latina per se illustrata is a Latin coursebook which, based on the inductive- method (MIC) being envisaged by Danish Hans Ørberg, is spread non only in Italian schools, but also around the world. In last years, critic academics and enthusiast teachers have been discussing the inductive-method (MIC) or the nature method, unwaveringly promoted in Italy by Luigi Miraglia, but in the available bibliography we lack a general outline which, featuring status questionis, provides a sketch of MIC at the standpoint of its descriptive underpinnings. This contribution aims at giving an interpretation of MIC at light of Second Language Acquisition (SLA), an innovative discipline which studies how human minds are capable of learning a foreign language (L2), different from mother tongue. The SLA theories of Stephen D. Krashen, applied linguistic from USA, are the first attempt of exploration of MIC in order to put teachers’ intuitive understandings and convictions about MIC in a more systematic conceptual framework grounded on SLA research.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution 2 anos após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).