A painting of the god of Love: poetics and rhetoric in Propertius 2.12
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v19i1p82-109Keywords:
Love, Cupid, Eros, Propertius, image, poetics, rhetoricAbstract
In Propertius elegy 2.12, the god of Love is presented as the admirable work of a painter and as vehicle of erotic passion. In this poem, erotic passion is compared to a war caused by the god (militia amoris), motivating, on the hand, the lament (which is one of distinguishing features of the elegiac genre), and, on the other, triggering in the poet the desire to write verses that please the god. In this article, my aim is to observe rhetorical and poetic aspects of elegy 2.12, considering the treatment of the form and actions of Love personified. First, I will investigate possible antecedents of this elegy, looking at the choice of the commonplaces used in the construction of the image of the god. Secondly, I will observe aspects of the erotic πάθος as both a rhetorical artifice and poetic impulse. Finally, I will examine the connections between elegy 2.12 and other elegies of Propertius’ Books 1 and 2, with focus on the relationship of interdependency between the representations of the puer Amor as patron of poetry and of the elegiac puella (Cynthia) as object of Propertius’ elegies. Therefore, I will try to demonstrate how the characteristics of Love in elegy 2.12 may function as markers of a poetic programme that includes the erotic elegies of Propertius’ Books 1 and 2.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2015-02-10
Issue
Section
Artigos
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution 2 anos após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
Serignolli, L. (2015). A painting of the god of Love: poetics and rhetoric in Propertius 2.12. Letras Clássicas, 19(1), 82-109. https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v19i1p82-109