Beyond fairy tales: Gender representation in the teaching of reading and writing for Elementary School third-graders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i1p39-58

Keywords:

Reading education, Children’s narrative, Recontextualization, Language education, Gender stereotypes

Abstract

This article aims to analyze Elementary School third-graders’ gender representations based on activities regarding fairy tales and their reinventions. The study took place as a pedagogical intervention with the participation of students from a state school in Santa Catarina, Brazil. For the implementation of the activities, the Bakhtinian concepts of reading and writing as continuous processes, the concepts of children’s imaginary development through fairy tales and the importance of critical consciousness development were paramount. The Anti-Princess and Anti-Hero collections were used to present other configurations of princes and princesses for children. By analyzing students’ texts and drawings, it was possible to observe that, on the one hand, students introduced in their stories elements close to gender stereotypes present in many fairy tales and, on the other hand, their productions – derived from the work on the Anti-Princess and Anti-Hero Collections — presented instances of recontextualization and resignification.

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Author Biographies

  • Sabrine Weber, Universidade Federal de Santa Catarina

    Doutoranda em Linguística, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Mestra em Letras, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, 2018); Licenciada em Letras Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Santa Maria (2015). Dedica-se a estudos na área da Linguística Aplicada pela perspectiva da Análise Crítica do Discurso e Análise Crítica do Gênero, sobre temas como: análise de práticas discursivas em contextos específicos, análise do discurso em portais de notícia; teoria e análise crítica de gêneros discursivos, metodologias de leitura, escrita e reescrita de textos.

  • Leonardo da Silva, Instituto Federal de Santa Catarina

    Professor do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Câmpus São José. Membro da "International Association of Task-Based Language Teaching", da "TESOL International Association", da "Associação Brasileira de Professores de Língua Inglesa da Rede Federal de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico" (ABRALITEC), do "Grupo de Pesquisa AQUILES: Aquisição de Inglês como Língua Estrangeira: Questões teóricas, pedagógicas e de metodologia de pesquisa" e do "Núcleo de Pesquisa e Ensino de Português - Língua Estrangeira" (NUPLE - UFSC). Tem experiência no ensino de língua inglesa e de português como língua estrangeira, e seus interesses incluem: a abordagem baseada em tarefas, a Pedagogia Crítica no ensino de línguas, e questões de identidade (raça, classe, gênero, sexualidade, deficiência, geração) nos campos da Literatura e da Linguística Aplicada.

  • Quézia Delgado Caleffi Lemos , Instituto Federal de Santa Catarina

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Oeste de Santa Catarina(1998). Atualmente é Professora do Centro de Ensino Evolução Ltda. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem.

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Published

2022-03-21

How to Cite

WEBER, Sabrine; SILVA, Leonardo da; LEMOS , Quézia Delgado Caleffi. Beyond fairy tales: Gender representation in the teaching of reading and writing for Elementary School third-graders. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 39–58, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i1p39-58. Disponível em: https://periodicos.usp.br/linhadagua/article/view/184754.. Acesso em: 19 may. 2024.