The teaching of literary reading in basic education: prospects and challenges stemming from the BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i1p4-20

Keywords:

Literary Reading, Basic school, BNCC

Abstract

Antonio Candido, in the text The right to literature, argues that literary text reading promotes a humanizing experience as the individual tends to become more empathetic in the face of the most different realities. The Common National Curriculum Base (BNCC) was approved in 2017, providing teachers guidelines that dialogue with Candido´s positioning. However, it contradicts its guidelines, distancing itself from the understanding of the literary text as aesthetic material. Therefore, this work promotes a discussion on the specificity of text and literary reading that helps the teacher in his/her classroom practice and also reflects on the perspectives and challenges present at BNCC with regard to the teaching of literary reading as a way to promote more emancipatory literature classes.

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Author Biographies

  • Andrea Portolomeos, Universidade Federal de Lavras

    Possui Doutorado em Letras - Literatura Comparada - pela Universidade Federal Fluminense (2005), com período sanduíche na Università la Sapienza, em Roma. É professora associada de teoria literária na Universidade Federal de Lavras, atuando na graduação e na pós-graduação em Letras. ÉLíder do grupo de pesquisa no CNPq "Linguagem literária e educação estética". Publicou no ano de 2020 os artigos "A leitura literária na sala de aula: a teoria na prática ajuda?, na revista Humanidades & Inovação, e "A poesia no ensino Fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC", na Revista Claraboia.

  • Susana Vieira Rismo Nepomuceno, Universidade de São Paulo. Escola Superior de Agricultura "Luiz de Queiroz"

    Pós-graduanda em Gestão Escolar pela Universidade de São Paulo / Escola Superior de Agricultura "Luz de Queiroz" USP/ ESALQ, Piracicaba - SP. Professora na rede básica de ensino em Vitória - ES. Membro do Grupo " Linguagem literária e educação estética" no CNPq.

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Published

2022-03-21

How to Cite

PORTOLOMEOS, Andrea; NEPOMUCENO, Susana Vieira Rismo. The teaching of literary reading in basic education: prospects and challenges stemming from the BNCC. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 4–20, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i1p4-20. Disponível em: https://periodicos.usp.br/linhadagua/article/view/185083.. Acesso em: 19 may. 2024.