The teaching of literary reading in basic education: prospects and challenges stemming from the BNCC
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i1p4-20Keywords:
Literary Reading, Basic school, BNCCAbstract
Antonio Candido, in the text The right to literature, argues that literary text reading promotes a humanizing experience as the individual tends to become more empathetic in the face of the most different realities. The Common National Curriculum Base (BNCC) was approved in 2017, providing teachers guidelines that dialogue with Candido´s positioning. However, it contradicts its guidelines, distancing itself from the understanding of the literary text as aesthetic material. Therefore, this work promotes a discussion on the specificity of text and literary reading that helps the teacher in his/her classroom practice and also reflects on the perspectives and challenges present at BNCC with regard to the teaching of literary reading as a way to promote more emancipatory literature classes.
Downloads
References
ANDRADE, C. D. de. Obra completa. Rio de Janeiro: Aguilar, 1964.
ANTUNES, B. O ensino da literatura hoje. Fronteira Z, n. 14, p. 3-17, 2015.
ARISTÓTELES. Poética. 3. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.
BARTHES, R. Aula. São Paulo: Cultrix, 2009.
BORBA, M. A. J. O. Uma estética do performativo: concepção de literatura pela Teoria do efeito estético. Revista de Letras, v. 47, n. 2, p. 57-73, 2007.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.
CABRAL, A. B. O texto, o contexto e o pretexto: ensino de literatura, após a reforma do ensino médio. 2008. 244 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul/ São Paulo: Duas Cidades, 2011. p. 171-193.
CHKLOVSKI, V. A arte como procedimento. In: Teoria da literatura: formalistas russos. 3. ed. Porto Alegre: Globo, 1976. p. 39-56.
ISER, W. O ato de leitura: uma teoria do efeito estético. Vol. 1. Trad. Johannes Kretschmer. São Paulo: Ed. 34, 1996.
ISER, W. O jogo do texto. In: LIMA, L. C. (org.). A Literatura e o leitor: textos da estética da recepção. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002. p. 105-118.
LIMA, L. C. O Leitor Demanda (D)a Literatura. In: LIMA, L. C. (org.). A Literatura e o Leitor: textos da estética da recepção. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002. p. 37-66.
LIMA, L. C. Mímesis: desafio ao pensamento. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2002.
PERRONE-MOISÉS, L. Literatura para todos. Literatura e Sociedade, v. 11, n. 9, p. 16-29, 2006.
PERRONE-MOISÉS, L. Altas Literaturas: escolha e valor na obra crítica de escritores modernos. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
PESSOA, F. Obra poética. Rio de Janeiro: Aguilar, 1969.
PLATÃO. A República. São Paulo: Edipro, 2012.
PORTO, A. P. T.; PORTO, L. T. O espaço do texto literário na Base Nacional Comum Curricular. Signo, v. 43, n. 78, p. 13-23, 3 set. 2018.
PORTOLOMEOS, A.; BOTEGA, S. A. A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC. Claraboia, n. 16, p. 291-315, jul. 2020.
PROENÇA FILHO, D. A linguagem literária. 8. ed. São Paulo: Ática, 2007.
VOIGT, A. C.; ROLLA, C. E. O.; SOERENSEN, C. O conceito de mímesis segundo Platão e Aristóteles: breves considerações. Travessias, v. 9, n. 2, p. 225-235, 2015.
WELLEK, R; WARREN, A. Teoria da literatura e metodologia dos estudos literários. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Andrea Portolomeos, Susana Vieira Rismo Nepomuceno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.