Four acts to read and to perform: the theatrical work on the perspective of (multi)literacies teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i3p163-185

Keywords:

Reading teaching, Literary literacy, Dramatic text, Multimodality, Teaching sequence

Abstract

In this article, we propose correlating theories of teaching literature with multiliteracies, based on activities around a theatrical work. We contextualize this study in the midst of the discussions that analyze and justify the presence of the book at school. From this preamble, we seek a theoretical basis focused on literary literacy, the concept of dramatic text and multimodality. Methodologically, we present the production of a teaching sequence for reading the text “A megera domada (The Taming of the Shrew)”, by William Shakespeare, for the final year of elementary school. The results point to the importance of reflecting on the literature teaching, specifically theater, from a perspective of comprehensive and multimodal reading, considering that these can promote the expansion of knowledge and skills involved therein.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Larissa Minuesa Pontes Marega, Escola Magnus Domini

    Doutora em Filologia e Língua Portuguesa - Universidade de São Paulo (USP) - 2015

  • Everton Luis Paulino Vinha, Escola Magnus Domini

    Graduado em Letras-Português - Universidade Estadual de Maringá (UEM) - 2017

  • Zilda Gaspar de Oliveira Aquino, Universidade de São Paulo

    Doutora em Letras Clássicas e Vernáculas - Universidade de São Paulo (USP) - 2003

References

CHACRA, S. Natureza e sentido da improvisação teatral. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução por Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2018 [2007].

COPE, B.; KALANTZIS, M. (org.). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. London/New York: Routledge, 2000.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2019 [2006].

COSSON, R. Paradigmas do ensino de literatura. São Paulo: Contexto, 2020.

FÁVERO, L. L.; ANDRADE, M. L. C. V. O.; AQUINO, Z. G. O. Oralidade e escrita: perspectivas para o ensino de língua materna. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002 [1987].

HELBO, A. Teoría del espetáculo. El paradigma espetacular. Buenos Aires: Galerna, 1989.

ITURBE, T. Teatro para representar na Escola. Tradução por Silvia Massimini. São Paulo: Madras, 2007.

JEWITT, C. Multimodality and literacy in school classrooms. Review of Research in Education, v. 32, n. 1, p. 241-267, 2008.

KLEIMAN, A. B. Letramento na contemporaneidade. Bakhtiniana. São Paulo, 9 (2), ago./dez., 2014, p.72-91.

MAREGA, L. M. P. A palavra em cena: o texto dramático no ensino de língua portuguesa. 2015. Tese (Doutorado em Filologia e Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

MELLO, R. Teatro, gênero e análise do discurso. In: MACHADO, I. L. M.; MELLO, R. (org.). Gêneros: reflexões em Análise do Discurso. Belo Horizonte: NAD/FALE/UFMG, 2004, p. 87-106.

PAVIS, P. Dicionário de teatro. 3. ed. Tradução por Jacó Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2008.

PEIXOTO, F. O que é teatro. São Paulo: Brasiliense, 1986.

ROJO, R. H. R; BARBOSA, J.P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola, 2015.

ROSENFELD, A. Prismas do teatro. São Paulo: Perspectiva, 1993.

RYNGAERT, J. P. Introdução à análise do teatro: leitura e crítica. Tradução por Paulo Neves. Rev. Trad. Monica Stahel. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

SHAKESPEARE, W. A megera domada. Tradução por Flavio de Souza. São Paulo: FTD, 2013.

SPOLIN, V. Jogos teatrais na sala de aula: um manual para o professor. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

STANISLAVSKI, C. A preparação do Ator. Tradução por Pontes de Paula Lima. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001 [1936].

UBERSFELD, A. Para ler o teatro. Tradução por José Simões. São Paulo: Perspectiva, 2010.

Published

2021-12-09

How to Cite

MAREGA, Larissa Minuesa Pontes; VINHA, Everton Luis Paulino; AQUINO, Zilda Gaspar de Oliveira. Four acts to read and to perform: the theatrical work on the perspective of (multi)literacies teaching. Linha D’Água, São Paulo, v. 34, n. 3, p. 163–185, 2021. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v34i3p163-185. Disponível em: https://periodicos.usp.br/linhadagua/article/view/185155.. Acesso em: 19 may. 2024.