96–8–3–2: Signs of lexical priming in academic article introductions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i2p118-139

Keywords:

Applied linguistics , Languages for specific purposes , Academic writing , Lexical priming theory , Comparative analysis

Abstract

This paper addresses the following question: do functionally comparable expressions behave similarly in different languages and academic disciplines? Drawing on principles of lexical priming theory, we analyzed instances of scope transition expressions in research article introductions in English, Portuguese, and Japanese from pediatrics and management. The corpus was composed of 96 introductions from articles published in eight journals. The analysis focused on three aspects: textual position (textual colligation), subsequent content (content association), and grammatical function (colligation). As a result, similarities and differences between languages and disciplines were observed. The Japanese expressions distinguish themselves mainly for characteristic content and grammatical functions. The pediatrics expressions normally occur in fixed places, followed by more standardized content; the management expressions appear throughout introductions and are followed by less standardized content. The findings can be applied to the teaching of languages for specific purposes and to academic translation as well.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rodrigo Moura Lima de Aragão, Faculdade de Tecnologia de São Paulo

    Mestre em Língua, Literatura e Cultura Japonesa (2017) e Mestre em Filologia e Língua Portuguesa (2012) pela Universidade de São Paulo. Professor da Faculdade de Tecnologia de Itaquera Professor Miguel Reale (Fatec Itaquera), ministrando aulas de Comunicação, Português, Metodologia Científica e Trabalho de Conclusão de Curso para os cursos superiores de tecnologia em Automação Industrial, Fabricação Mecânica, Manutenção Industrial, Mecânica: Processos de Soldagem e Refrigeração, Ventilação e Ar-Condicionado. Coordena a Comissão Própria de Avaliação da Fatec Itaquera. Criou e coordenou o Programa de Iniciação à Pesquisa Acadêmica para Graduados da Fatec Itaquera. Atualmente, é aluno de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês da Universidade de São Paulo, desenvolvendo um projeto de pesquisa sobre artigos acadêmicos em inglês, português e japonês.

References

ANTHONY, L. Writing research article introductions in software engineering: How accurate is a standard model? IEEE Transactions on Professional Communication, [s. l.], v. 42, n. 1, p. 38-46, mar. 1999.

ANTHONY, L. AntConc. Versão 3.5.8. Tóquio, Japão: Waseda University, 2019. Disponível em: https://www.laurenceanthony.net/software. Acesso em: 21 Jul. 2021.

ARAGÃO, R.M.L. de. Modelos de estruturação do artigo científico: Retrato e discussão a partir de instruções aos autores da SciELO Brasil. Caderno de Letras da UFF, Niterói, v. 43, p. 153-163, 2011.

ARAGÃO, R.M.L. de. Modelos para a estruturação de artigos científicos: um estudo de instruções aos autores a introduções de artigos de revistas da Scientific Electronic Library Online do Brasil. 2011. 214 f. Dissertação (Mestrado em Filologia e Língua Portuguesa) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. http://doi.org/10.11606/D.8.2012.tde-22082012-101602.

BAZERMAN, C. Shaping written knowledge: The genre and activity of the experimental article in science. Madison, US: The University of Wisconsin Press, 1988.

BERNARDINO, C.G.; COSTA, R.L.S. da. A introdução de artigos acadêmicos e as diferenças entre culturas disciplinares. Intersecções, [s. l.], v. 9, n. 16, p. 151-170, fev. 2016. Disponível em: https://revistas.anchieta.br/index.php/RevistaInterseccoes/article/view/1258. Acesso em: 21 jul. 2021.

CHAHAL, D. Research article introductions in cultural studies: A genre analysis exploration of rhetorical structure. The Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, [s. l.], v. 2, n. 1, p. 1-20, 2014.

CROOKES, G. Towards a validated analysis of scientific text structure. Applied Linguistics, [Oxford], v. 7, n. 1, p. 57-70, Spring 1986.

CUNHA, A.L. da. Análise do priming lexical das composições sintagmáticas em textos publicitários: Por uma metodologia em que o léxico seja o ponto central do ensino de língua portuguesa. 2017. f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/LETR-AN6KNY. Acesso em: 24 jul. 2021.

FERREIRA, M.M. O letramento acadêmico em inglês: Dificuldades na confecção da seção introdução de artigos acadêmicos. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 12, n. 4, p. 1025-1048, 2012. https://doi.org/10.1590/S1984-63982012000400017.

FERREIRA, M.M.; LOUSADA, E.G. Ações do Laboratório de Letramento Acadêmico da Universidade de São Paulo: Promovendo a escrita acadêmica na graduação e na pós-graduação. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 69, n. 3, p. 125-140, set./dez. 2016. http://dx.doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n3p125.

FINATO, M.J.B.; ZILIO, L.; MIGOTTO, E.J. Artigos de cardiologia em português e alemão: Contribuições da pesquisa em corpus para o ensino de leitura instrumental. In: VIANA, V.; TAGNIN, S.E.O. (Orgs.). Corpora no ensino de línguas estrangeiras. São Paulo, SP: Hub Editorial, 2011. p. 205-234.

GOATLY, A. Lexical priming in humorous discourse. European Journal of Humour Research, [s. l.], v. 5, n. 1, p. 52-68, 2017. http://dx.doi.org/10.7592/EJHR2017.5.1.goatly

HADIKIN, G.S. You know Korean English? Lexical priming in short strings of Korean Spoken English. International Journal of Language Studies, [s. l.], v. 7, n. 1, p. 59-78, 2013. Disponível em: http://www.ijls.net/sample/71-3.pdf. Acesso em: 24 jul. 2021.

HILL, S.S.; SOPPELSA, B.F.; WEST, G.K. Teaching ESL students to read and write experimental-research papers. TESOL Quarterly, [s. l.], v. 16, n. 3, p. 333-347, 1982.

HIRANO, E. Research article introductions in English for Specific Purposes: A comparison between Brazilian Portuguese and English. English for Specific Purposes, [s. l.], v. 28, 240-250, 2009.

HOEY, M. On the surface of discourse. London, UK: George Allen & Unwin, 1983.

HOEY, M. Lexical priming: A new theory of words and language. Abingdon, UK: Routledge, 2005.

HOEY, M. Grammatical creativity: a corpus perspective. In: HOEY, M.; MAHLBERG, M.; STUBBS, M.; TEUBERT, W. Text, Discourse, and Corpora: Theory and Analysis. London, UK: Continuum, 2007a. p. 31-56.

HOEY, M. Lexical priming and literary creativity. In: HOEY, M.; MAHLBERG, M.; STUBBS, M.; TEUBERT, W. Text, Discourse, and Corpora: Theory and Analysis. London, UK: Continuum, 2007b. p. 7-30.

HYLAND, K. Writing without conviction? Hedging in science research articles. Applied Linguistics, [Oxford], v. 17, n. 4, p. 433-454, 1996.

KAPLAN, R.B. Cultural thought patterns in inter-cultural education. Language Learning, [s. l.], v. 16, p. 1-20, 1966.

LILLIS, T.; CURRY, M.J. Academic writing in a global context: The politics and practices of publishing in English. Abingdon, UK: Routledge, 2010.

MAURANEN, A. Contrastive ESP rhetoric: Metatext in Finnish–English economics texts. English for Specific Purposes, [s. l.], v. 12, p. 3-22, 1993.

MORENO, A.I. Retrospective labelling in premise–conclusion metatext: An English–Spanish contrastive study of research articles on business and economics. Journal of English for Academic Purposes, [s. l.], v. 3, n. 4, p. 321-339, October 2004.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G.R. Produção textual na universidade. São Paulo, SP: Parábola, 2010.

MURAOKA, T. Nōgakukei nihongo ronbun no “Zairyō oyobi Hōhō” de mochiirareru bunmatsu hyōgen to bunkei. Senmon Nihongo Kyōiku Kenkyū, [Kita Kyushu], v. 1, p. 16-23, 1999. Disponível em: http://stje.kir.jp/download/01_16.pdf. Acesso em: 21 jul. 2021.

MUR-DUEÑAS, P. An intercultural analysis of metadiscourse features in research articles written in English and in Spanish. Journal of Pragmatics, [s. l.], v. 43, p. 3068-3079, 2011.

PACE-SIGGE, M. Traces of lexical priming in English and German uses of BE and HAVE forms in biographies. In: CORPUS LINGUISTICS CONFERENCE, 2007, Birmingham. Proceedings […]. Lancaster: Lancaster University/University Centre for Computer Corpus Research on Language, 2007. Article #52. Disponível em: http://ucrel.lancs.ac.uk/publications/CL2007/. Acesso em: 17 jun. 2021.

PACE-SIGGE, M.T.L. Evidence of lexical priming in spoken Liverpool English. 2010. 430 f. Thesis (Doctor of Philosophy Program) - University of Liverpool, Liverpool, UK, 2010. Disponível em: https://livrepository.liverpool.ac.uk/7873/. Acesso em: 24 jul. 2021.

POSSAMAI, V. Marcadores textuais do artigo científico em comparação português e inglês: Um estudo sob a perspectiva da tradução. 2004. 165 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/4512. Acesso em: 13 Abr. 2021.

POSTEGUILLO, S. The schematic structure of computer science research articles. English for Specific Purposes, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 139-160, 1999.

REZENDE, P.A. de; HEMAIS, B. Análise comparativa de artigos científicos da área de saúde. The ESPecialist, [São Paulo], v. 25, n. 2, p. 131-152, 2004. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/9372. Acesso em: 27 jul. 2021.

ROMERO, T.R. de S.; JOSEPH, N.L. de L. Padrões tipológicos da função interpessoal modalidade em artigos científicos de ciências agrárias: Diferenças e similitudes entre português e inglês. D.E.L.T.A., [São Paulo], v. 30, n. 1, p. 115-136, 2014. https://doi.org/10.1590/S0102-44502014000100007.

SHIBATA, M. A contrastive systemic functional analysis of causality in Japanese and English academic articles. 2013. 55 f. Thesis (Master of Arts in English) – Marshall University, [Huntington, WV, US], 2013. Disponível em: https://mds.marshall.edu/etd/473. Acesso em 21 jul. 2021.

SWALES, J. Aspects of article introductions. Birmingham, UK: The University of Aston, 1981.

SWALES, J.M. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge, US: Cambridge University Press, 1990.

SWALES, J.M. Research genres: Explorations and applications. New York, US: Cambridge University Press, 2004.

SWALES, J.M.; FEAK, C.B. Academic writing for graduate students. 2nd Ed. Ann Arbor, US: The University of Michigan Press, 2004.

TADROS, A.A. Predictive categories in university textbooks. English for Specific Purposes, [s. l.], v. 8, p. 17-31, 1989.

VIANA, V. Linguística de corpus: Conceitos, técnicas e análises. In: VIANA, V.; TAGNIN, S.E.O. (org.). Corpora no ensino de línguas estrangeiras. São Paulo, SP: Hub Editorial, 2011. p. 25-95.

WINTER, E.O. A clause-relational approach to English texts: A study of some predictive lexical items in written discourse. Instructional Science, [s. l.] v. 6, p. 1-92, 1977.

Published

2022-08-15

How to Cite

ARAGÃO, Rodrigo Moura Lima de. 96–8–3–2: Signs of lexical priming in academic article introductions. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 118–139, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i2p118-139. Disponível em: https://periodicos.usp.br/linhadagua/article/view/189028.. Acesso em: 19 may. 2024.