Developing Argumentation Skills through Teaching of the Argumentative Text Structure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i3p200-221

Keywords:

Textual Analysis of Discourse, Textual planning, Writing instruction, Dissertative-argumentative text, High school

Abstract

This article investigates the impact of teaching the argumentative text plan on the students’ development of argumentation skills through a qualitative, bibliographic, and documentary approach, with the theoretical support of Textual Analysis of Discourse. The study involved a sample of dissertative-argumentative text productions from participants in the extension project ‘Together We Are Stronger,’ offered by the Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) in partnership with the Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) at the Sinop campus. We observed that, even among reluctant students, the adoption of the textual planning procedure promoted improved performance in the elaboration of text plans, contributing to the development of argumentation in text production. The results obtained showed that teaching the text plan can be an effective tool for improving students’ skills in producing argumentative dissertative texts, provided that grammatical and cohesion issues are also addressed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vanessa Fabíola Silva de Faria, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015).
    Professora titular da Universidade do Estado de Mato Grosso (Brasil).

  • Ana Maria Macedo, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho (2017).
    Docente da Universidade do Estado de Mato Grosso (Brasil).

  • Paula de Col Campanha, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Mestranda em Letras pela Universidade do Estado de Mato Grosso (Brasil)

References

ADAM, J.-M. Linguística textual: introdução à análise textual dos discursos. São Paulo: Cortez, 2008.

ADAM, J.-M. A noção de texto. Natal: EDUFRN, 2022.

CABRAL, A. L. T. O conceito de plano de texto: contribuições para o processo de planejamento da produção escrita. Linha D’Água, vol. 26, n. 2, 2013, p. 241-259. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v26i2p241-259.

CABRAL, A. L. T. Perspectivas da Análise Textual dos Discursos para a prática da escrita argumentativa na escola: planos de texto, sequências textuais e estratégias linguísticas nas redes sociais. In: GOMES, A. T.; PASSEGGI, L.; RODRIGUES, M. G. S. (org.). Análise Textual dos Discursos: perspectivas teóricas e metodológicas. Coimbra: Grácio Editor, 2018, p. 93-107.

CAVALCANTE, M. M. Abordagens da argumentação nos estudos de Linguística Textual. ReVEL, vol. 14, n. 12, 2016.

CAVALCANTE, M. M.; CUSTÓDIO FILHO, V.; BRITO, M. A. P. Coerência, referenciação e ensino. São Paulo: Cortez, 2014

COROA, M. L. M. S.; GARCEZ, L. do C.; CORRÊA, V. R. Texto dissertativo-argumentativo: Teoria e Prática. ReVEL, vol. 14, n. 12, 2016. p. 278-296.

GERALDI, J. W. Portos de Passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

FAIRCHILD, T. M. Ensino-aprendizagem da língua portuguesa I. Belém: EditAedi, 2014.

MARQUESI, S. C.; ELIAS, V. M.; CABRAL, A. L. T. Plano de texto, sequências textuais e orientação argumentativa. In: MARQUESI, S. C.; PAULIOUKONIS, A. L.; ELISAS, V. M. (org.). Linguística textual e ensino. São Paulo: Contexto, 2017. p. 13-32.

RODRIGUES, M. das G. S. A tessitura textual da denúncia contra a ex-presidenta Dilma Rousseff e a seção e conclusão da defesa. In: GOMES, A. T.; PASSEGGI, L.; RODRIGUES, M. G. S. (org.). Análise Textual dos Discursos: perspectivas teóricas e metodológicas. Coimbra: Grácio Editor, 2018, p. 51-64.

RIOLFI, C. R.; IGREJA, S. G. Ensinar a escrever no ensino médio: cadê a dissertação? Educação e Pesquisa, vol. 36, n. 1, 2010, p. 311-324. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000100008.

Published

2023-12-28

How to Cite

FARIA, Vanessa Fabíola Silva de; MACEDO, Ana Maria; CAMPANHA, Paula de Col. Developing Argumentation Skills through Teaching of the Argumentative Text Structure. Linha D’Água, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 200–221, 2023. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v36i3p200-221. Disponível em: https://periodicos.usp.br/linhadagua/article/view/211141.. Acesso em: 19 may. 2024.