Discursive Properties as Argumentative Strategy in Enem Essays

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i3p242-256

Keywords:

Argumentation, Teaching work, Topic organization, Broadening, Deepening

Abstract

In the following article, our extensive objective is to propose a reflection on the relationship between the discursive topic and the argumentation provided by candidates in Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) essays. Our starting point is the redefinition of the characterizing traits of topic properties, namely centering and organicity, to explore argumentative development by the means of defining the most relevant subtopics to the defense of one’s point of view in dissertation-argumentative texts. Therefore, we analyze, based on the conclusions of our doctoral thesis, how hierarchization of information ensues in regard to the broadening and deepening of subtopics in a maximum grade essay of Enem 2022, all considering the elaboration of a discursive topic table. We believe that the reflections engendered by this article can subsidize teaching work, insofar as the exercise of analyzing the topic organization benefits Enem candidates by developing their ability to organize ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Kleiane Bezerra de Sá, Instituto Federal do Ceará

    Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2018).
    Docente do Instituto Federal do Ceará (Brasil).

References

ADAM, J.M. Linguistique textuelle:des genres de discours aux textes. 1ª ed. Paris: Nathan, 1992.

ADAM, J.M. Textos, tipos e protótipos. Tradução por Mônica MagalhãesCavalcante et al. São Paulo: Contexto, 2019.

AMOSSY, R. A argumentação no discurso. Tradução por Eduardo LopesPiriset al. São Paulo: Contexto, 2018.

AMOSSY, R. Apologia da polêmica. Tradução por Mônica Magalhães Cavalcante et al. São Paulo: Contexto, 2017.

BROWN, G.; YULE, G. Discourse analysis. Cambridge: Cambridge University, 1983.

CAVALCANTE, M.M. et al. Linguística textual: conceitos e aplicações. Campinas: Pontes Editores, 2022.

GERALDI, J.W. Concepções de linguagem e ensino de português. In:GERALDI, J.W. O texto em sala de aula. São Paulo: Ática, 1997.

JUBRAN, C.C.A.S. et al. Organização tópica da conversação. In: ILARI, R. (Org.). Gramática do português falado. 1ª ed. v. 2. Campinas/SP: UNICAMP, São Paulo: FAPESP, 1992.

JUBRAN, C.C.A.S. Revisitando a noção de tópico discursivo. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v.48, n. 1, p. 33-41, fev. 2006.

KOCH, I.G.V.; ELIAS, V.M. Escrever e argumentar. 1ª ed. São Paulo: Contexto, 2016.

PINHEIRO, C.L. Integração de fatos formulativos e interacionais na construção do texto: um estudo a partir da topicalidade. 2003. 223 f. Tese (Doutorado em Letras), Universidade Estadual Paulista, Campus de Assis, Assis, 2003.

SÁ, K.B. Coerência e articulação tópica: uma análise a partir de redações do Enem. 2018. 261f. – Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2018.

Published

2023-12-28

How to Cite

SÁ, Kleiane Bezerra de. Discursive Properties as Argumentative Strategy in Enem Essays. Linha D’Água, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 242–256, 2023. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v36i3p242-256. Disponível em: https://periodicos.usp.br/linhadagua/article/view/211304.. Acesso em: 19 may. 2024.